ישראל אבוחצירא – הבבא סאלי

חכם יהודי ממרוקו במאה ה-20

< 1 דקות

ר' ישראל אבוחצירא (1890 – 1984), רב ומקובל הידוע בכינויו בבא סאלי (=אבא המתפלל), בן למשפחת רבנים, מקובלים ובעלי מופת במרוקו. "מעמדה המרכזי של משפחת אבוחצירא בקרב יהודי מרוקו נקבע בזכות אישיותו של ר' יעקב אבוחצירא (1807 – 1880)" – מקובל ודיין המתואר במסורת יהודי מרוקו כאיש אלוהים ובעל מופת.1
ר' ישראל אבוחצירא היה נכדו של ר' יעקב ונולד במרוקו, בעיר ריסאני. כבר בנערותו גזר על עצמו מנהגי סגפנות, התנזר מאכילת בשר והיה צם בין שבת לשבת. כשהגיע לגיל בר מצווה התחתן עם בת אחותו, אך היא מתה כשנתיים לאחר מכן. בגיל 16 התחתן עם פרחה לבית אמסלם. לבני הזוג נולדו שני בנים – מאיר וברוך.

מצעירותו למד ר' ישראל אבוחצירה קבלה – בעיקר קבלת האר"י, ובשנת תרפ"ב – 1922 שהה במשך שנה בארץ ישראל ולמד בישיבת המקובלים "בית אל" בירושלים.
משנות העשרים של המאה ה-20 ועד להשתקעותו בארץ שימש כרב וכראש ישיבה במרוקו. בשנות הארבעים של המאה ה-20 סבלו יהודי מרוקו גזירות ורדיפות, ובני משפחתו של הבבא סאלי – אשתו ובנו מאיר – נאסרו.2 בעקבות המצב הגיע הבבא סאלי לארץ והתיישב בגליל, בעיקר בטבריה, ואף למד בישיבת "פורת יוסף" בירושלים, אך לאחר שלוש שנים חזר למרוקו.
ר' ישראל אבוחצירא עלה לארץ בשנת תש"ל3 – 1970 והתיישב בנתיבות, ועד מהרה היה ביתו מרכז לעלייה לרגל ליוצאי מרוקו ולרבים מאזרחי המדינה, שהיו נוהרים אליו כדי לזכות בברכתו ולקבל בקבוק מים או קמע כסגולה לברכה. בארץ היה פעיל גם בתחום המדיני, ובמערכות הבחירות קרא לחסידיו להצביע עבור המפלגה החרדית (האשכנזית) – אגודת ישראל. הוא גם הזדהה עם החרדים הקיצוניים במאבקם על שמירת השבת בירושלים.4 בשנת תשמ"ג – 1983 נפטר בנו בכורו, מאיר, שאותו ייעד כיורשו וכממשיך דרכו. שנה לאחר מכן, בגיל 94, נפטר ר' ישראל אבוחצירא ונקבר בעיר מגוריו, נתיבות.
יום פטירתו, ד' בשבט, היה ליום הילולה, שבו מגיעים רבבות ממעריציו לקברו בנתיבות. לאחר פטירתו קיבל בנו, ברוך אבוחצירא, את ניהול המרכז שהקים אביו בנתיבות, ושניים מנכדיו המשיכו את דרכו בדרום – ובצפון: אלעזר אבוחצירא (בבאר שבע) ודוד חי אבוחצירא (בנהריה).