טקס ופעילות לחג השבועות – מֵעֵרֶב -רב לחברה מתוקנת (ז-ט)

הפעילות והטקס מדגישים את ההיבט של מתן תורה, לא מנקודת מבט של קבלת מצוות מישות עליונה אלא מנקודת מבט סוציולוגית-לאומית.

משך הטקס כ120 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

בחרתם במהלך של טקס שמדגיש את ההיבט של מתן תורה. מהלך זה מציע להתבונן במתן תורה לא מנקודת מבט של קבלת מצוות מישות עליונה אלא מנקודת מבט סוציולוגית-לאומית: כדי להפוך לקבוצה (החל בכיתת בית ספר וכלה בכלל האנושות), יש צורך לקבל מערכת של ערכים ועקרונות משותפים.

קהל היעד: ז-ט
שכבה מבצעת: ז-ט
פורמט הטקס: מופע ולימוד משותף

מהלך הטקס בקיצור

חידון מול כלל בית הספר, לימוד משותף וחתימה משותפת על מסמך עקרונות בית ספרי.

הכנות מקדימות

  • עבודה בכיתות על מסמך עקרונות בית ספרי שיכלול 10-5 עקרונות כלליים. יש לנסחם באופן כללי ולא כחוקים ממוקדים.
  • עריכת סקר כלל בית ספרי לבחירת עשרת (או חמשת) העקרונות הבית ספריים.
  • רישום העקרונות הנבחרים על גבי פלקט ענק.
  • חתימה של כל התלמידים על מסמך העקרונות.

מהלך הטקס

שיר לחג השבועות

ריקוד בלבד או שירה מלווה בריקוד.


להלן כמה הצעות לשירים:

היכרות עם חג השבועות

חידון בין קבוצות שנרשמו מראש לתחרות.

קבוצות מכיתות שונות שנרשמו מראש מתחרות או קבוצות מעורבות של תלמידים שנבחרו לתחרות, כדי שיהיה ייצוג לכל הכיתות. תיערך הגרלה, וייבחרו שמונה תלמידים (הגרלה בין בנים ובין בנות כדי שהקבוצות יהיו שוות). אם הקבוצות הן מתוך כיתות מסוימות, אפשר לבקש מתלמידי הכיתה לעודד את נציגי כיתתם. ובכל מקרה – לכוון את הקהל לעודד את המשתתפים. הדבר יסייע להרמת המורל ולחוויה המשותפת.

פורמט החידון: ארבעה מול ארבעה, ותלמיד אחד מנחה את החידון (בידיו כל התשובות). כל שאלה מופנית לקבוצה אחת, מוגבלת בזמן (דקה אחת או שתיים).

יש לחשוב מראש על הפרטים האלה: כיצד מציגים את השאלות, מי יהיה אחראי לזמן ואיך זה יתבצע, באיזו דרך יוצגו התוצאות לאורך כל התחרות – רצוי בצורה ממוחשבת אבל אפשר לחשוב על דרכים אחרות, בהתאם למקום שהחידות יתקיים בו (זכרו: כלל בית הספר צופה בחידון).

אם קבוצה אחת איננה יודעת את התשובה, התשובה תופיע על הלוח.

כל תשובה נכונה מזכה ב-10 נקודות, תשובה שגויה מורידה 5 נקודות, כשהקבוצה איננה יודעת ולא נותנת תשובה – לא נוספות ולא יורדות נקודות.

לכל קבוצה יש שלושה גלגלי הצלה:

  • עֲבוֹר (מותר להשתמש בזה פעם אחת כדי לעבור לשאלה הבאה).
  • 2 מתוך 4 (בחידון רב ברירה עם 4 מסיחים יישארו רק 2).
  • חיפוש התשובה באינטרנט (מותר להשתמש בזה פעם אחת).

הצעה: אפשר לעצב את החידון עם זיקה לתוכני החג: במקום נקודות יצברו שיבולים, גלגלי ההצלה יכולים להיות כיכרות לחם וכדומה.


לפניכם הצעות לפתיח ולשאלות:

פתיח:

שרנו (או: שרנו ורקדנו) לכבוד חג השבועות, אבל מה באמת אנחנו יודעים על החג הזה?

רוצים להוכיח שאתם יודעים? הגיע הזמן לחידון – מה אתם יודעים על שבועות?
הקבוצות המתמודדות מוזמנות [פירוט של הקבוצות].

נציג חידות. בכל פעם – לקבוצה אחרת. כל תשובה נכונה מזכה ב-10 נקודות, תשובה שגויה מורידה 5 נקודות. כשהקבוצה לא יודעת ולא נותנת תשובה – לא נוספות ולא יורדות נקודות.

לכל קבוצה יש שלושה גלגלי הצלה: עֲבוֹר, צמצום אפשרויות הבחירה (2 מתוך 4) וחיפוש באינטרנט. נצלו אותם.

מצורף קובץ עם שאלות לחידון: גרסת וורד | גרסת PDF

סיכום מה שאנחנו יודעים על חג השבועות

הכרזה על הזוכים (אפשר גם להעניק פרס, לא חובה) וסיכום המידע על החג.


מנחה החידון: והזוכים המאושרים בחידון הם [שם הקבוצה/ שמות התלמידים], שמכירים הכי טוב את חג השבועות.

ולמי שלא הצליח לעקוב אחרי התשובות, הנה סיכום קצר של כל מה שאתם רוצים לדעת על שבועות:

הקרנת הסרטון "קצרים על מועדים על חג השבועות":

שיר שקשור לנושא של מתן תורה ויילמד בדף המקורות, והקדמה למה שעומד לקרות

ריקוד או שירה.


מילים מקדימות: חג השבועות הוא גם חג מתן תורה, התאריך שבו על פי המסורת קיבל עם ישראל את התורה. אתם מוזמנים לקבוצות לימוד שיעסקו בחשיבותה של התורה להתגבשות של עם ישראל, על פי הסיפור המקראי. קבוצות הלימוד יעסקו גם בחשיבותו של חוק בכלל להתגבשותה של חברה.

בדף המקורות מופיע גם השיר של זלדה, "לא ארחף בחלל", שתשמעו עכשיו.

הופעה עם השיר (ריקוד לצלילי השיר או שירה):

לא ארחף בחלל

החשיבות של חוקה או של חוקי יסוד ושל חוק בכלל

לימוד של דף מקורות בקבוצות – רצוי הטרוגניות, משכבות גיל שונות.


תוכלו לבנות דף מקורות בעצמכם או להיעזר בדף המקורות שהכנו.

מצורף קובץ של דף המקורות: גרסת וורד | גרסת PDF

חותמים על מסמך עקרונות בית ספרי

מסמך העקרונות ימוקם מראש במרחב וישמש לסיום התהליך שהתקיים בבית הספר לפני הטקס. התלמידים יעברו על המסמך ויחתמו עליו. רצוי להשאיר את המסמך בבית הספר כדי להזכיר לתלמידים שהם שותפים להסכמה על העקרונות.


הצעה לדברי המנחה:
כפי שמדינה צריכה מסמך ובו עקרונות משותפים, כך גם אנחנו בבית הספר החלטנו ליצור יחד מסמך עקרונות. אתם מוזמנים לחתום עליו בדרככם אל הכיתות.
ברקע יושמע שיר.


להלן כמה הצעות לשירים:

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים