התנועה ליהדות מסורתית (קונסרבטיבית)
אחד הזרמים ביהדות שהתפתח במהלך המאה ה-19 וכיום מאחד תחתיו מאות אלפי יהודים בכל העולם.
תקציר
התנועה ליהדות מסורתית (קונסרבטיבית) היא אחד מן הזרמים הדתיים ביהדות בעת החדשה. היהדות המסורתית "היא בראש וראשונה תנועה אמריקאית", שצמחה והתפתחה בסמינר היהודי התיאולוגי(The Jewish Theological Seminar), אשר עיצב את האוריינטציה הדתית של התנועה ושימש לה כמרכז רוחני, אידאולוגי ואקדמי.1 הכינוי "קונסרבטיבית" בשמה של התנועה מעיד על מחויבותה "ליהדות הרבנית המסורתית" – לצד השאיפה לייסד אסכולה של יהדות "הקַשׁוּבָה לעולם שלאחר ההשכלה".2 התנועה המסורתית דוגלת בטיפוח חיים יהודיים – חיי תורה "בבית הכנסת, בבית, בבית הספר ובקהילה",3 תוך פירוש מחודש (ומתון) של התורה בהתאמה לצורכי הדור, לבעיות הזמן ולעיקרון של "דור דור ודורשיו".4 התנועה ליהדות מסורתית פועלת בימינו בצפון אמריקה, באמריקה הלטינית ובארצות אירופה, יש גם קהילות של התנועה המסורתית בישראל.
רקע וראשית
יסודה של התנועה המסורתית נעוץ בגרמניה במאה ה-19. בין הרבנים אשר דגלו ב"תיקונים בדת" התגלעו ויכוחים באשר להיקף התיקונים ולמהותם. בשנות ה-40 של המאה ה-19, חלק מהרבנים חשו שהרבנים הרפורמים הלכו רחוק מדי והחליטו שלא להשתתף בועידותיהם. בראש מחנה עמד רבי זכריה פרנקל, אשר ניסח את תפיסת עולמו תחת הכותרת של "יהדות פוזיטיבית-היסטורית". בשנת 1954 נוסד בית המדרש לרבנים בברסלאו (אז בממלכת פרוסיה, כיום וורצלב בפולין) ופרנקל מונה לעמוד בראשה. מוסד זה התווה את הדרך עבור זרם הביניים – בין האורתודוקסיה בין הרפורמה והשפיע רבות על המחקר במדעי היהדות. מוסדות ברוח דומה נפתחו במספר ערכים במרכז אירופה ובשנת 1886 נפתח מוסד דומה בניו יורק –The Jewish Theological Seminary (הסמינר התיאולוגי היהודי) או בשמו העברי, בית המדרש לרבנים באמריקה.
בסוף המאה ה-19 דגלו היהודים בארצות הברית בגישות מגוונות כלפי יהדותם. בצד התפיסות האורתודוקסיות שהדגישו את הנאמנות לאורח החיים הדתי-הלכתי ויהודים רבים נתקו קשר עם המסורת היהודית. עם זאת, נתח גדול של יהדות ארצות הברית שמר על זיקות חזקות למסורת וחפשו להשתייך לקהילות יהודיות ברמה זו או אחרת של השתייכות. התנועה הרפורמית הציגה מענה עבור חלק גדול מיהודים אלה, אך היו רבים אחרים שלא הזדהו עם השינויים הדתיים שהנהיגה התנועה הרפורמית.קבוצה בולטת ביניהם היתה זו של תומכי המסורת בחסותו של הסמינר היהודי התיאולוגי. לתפיסתה של קבוצה זו – הייתה "המסורת היהודית הקלאסית" המצע של תנועתם, ולפיכך לא ראו צורך לכתוב מצע לתנועתם. 5הם ראו עצמם כממשיכיה של היהדות המסורתית, תוך הדגשת העיקרון של נאמנות להלכה, למסורת ולערך של לימוד תורה ברוח חכמת ישראל ומדעי היהדות. הגדרת התנועה כקונסרבטיבית (=שמרנית)נועדה להדגיש את מחויבותה ליהדות הרבנית המסורתית, ועם זאת – להבדילה מן היהדות האורתודוקסית על גישותיה "האנטי-מודרניות ללימוד ולמסורת"כמו גם מן התנועה הרפורמית. התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית) ביקשה לבלום שתי תופעות: את התפשטות הרפורמה שוויתרה על עקרונות חשובים ביהדות – המְחוּיָבוּת להלכה, התקווה לגאולה לאומית והעברית כשפת התפילה6 - ואת ביקורת המקרא נוסח האסכולה הפרוטסטנטית של המאה ה-19. מקור השראה לתנועה הייתה פעילותם של אנשי חכמת ישראל שעסקו בחקר מדעי היהדות. באמצעות הסמינר היהודי התיאולוגי,שהיה "התשובה הקונסרבטיבית לרפורמה", ביקשו מייסדי התנועה להשאיר את הנהגתה "בידי רבנים ותלמידי חכמים", ובכך להבטיח את נאמנותה ליהדות המסורתית. 7הסמינר שימש עם הקמתו מרכז רוחני, אידאולוגי ואקדמי; רבני התנועה ובעלי תפקידים בקהילה בהם חזנים ומחנכים-קיבלו בו את הכשרתם, ומכאן מרכזיותו בהטמעת ערכיהתנועה בקהילות. מינויו של שניאור זלמן (סלומון) שכטר לנשיא המוסד(תרס"ב – 1902) הביא לפריחתה של התנועה במאה ה-20, שהייתה "הזרם הדתי הגדול ביותר" 8בקרב יהודי ארצות הברית.
ייחודה של היהדות המסורתית
כאמור, מייסדי התנועה ליהדות קונסרבטיבית ראו במסורת היהודית ההלכתית את המסד והמצע של תנועתם. 9אך באמצע המאה ה-20 – ובהשפעת ביקורתו של מרדכי קפלן – החל תהליך איטי של התנתקות התנועה מעמדתה הראשונית, שהייתה מבוססת על ההלכה כסמכות עליונה ועל חתירה לשינויים הלכתיים זהירים "בהדרכתם של רבנים נודעים בלמדנותם." 10התנועה קבעה שתי אמות מידה להגדרת תקפותן של הכרעותיה ההלכתיות, ובהן: עיגונה של ההכרעה בתורה ובהיסטוריה היהודית והשפעתה על חיזוק החיים היהודיים ושמירת מצוות. 11ואלה כמה דוגמאות בולטות לשינויים של התנועה בהלכה: ההיתר לנסוע בשבת לבית הכנסת למתפללים המתגוררים במרחק רב ממנו; ההחלטה לצרף נשים למניין ולהעניק להן, עם הזמן, מעמד שווה בכל הטקסים הנהוגים בבית הכנסת, ובכלל זה קריאת התורה ושליח ציבור; וההחלטה להסמיך נשים לרבנות. הכרעה אחרונה זו התקבלה לאחר תהליך ממושך של ויכוחים ודיונים, מתוך אמונה כי הענקת תפקידי רבנות לנשים "הדבקות בהלכה ומאמינות בלב ונפש באלוהים, בקיום מצוות התורה ובעם ישראל" מבוססת מבחינה הלכתית ומשקפת את רצונם של מרבית החברים בתנועה. החלטה זו – כמו החלטות אחרות של התנועה -אינה מחייבת את הקהילות: התנועה נוהגת לפרסם את דעת הרוב כמו גם את דעת המיעוט בכל החלטותיה ומותירה את ההכרעה הסופית בידי רבני הקהילות. 12עם זאת, בעניינים מהותיים לכלל העם היהודי שמרה התנועה על פסיקת ההלכה האורתודוקסית ואף הגדירה אותה כמחייבת את כל רבני התנועה. כך אימצה התנועה את ההגדרה ההלכתית של יהודי (מי שאמו יהודייה – ולא מי שאביו יהודי), דחתה נישואי תערובת ומקפידה על גירושין לפי ההלכה. 13כמו כן קבעה התנועה בתחילה כי הומוסקסואלים ולסביות לא יתקבלו ללימודי רבנות במוסדות התנועה, אך בהמשך שונתה מדיניות זו בידי המוסדות. 14בשנת 2012 התירו מוסדות התנועה קיום חתונות חד-מיניות ופרסמו קווים מנחים לעריכתן.15
בימינו יש לתנועה שלושה מרכזים ללימודים גבוהים, המשמשים גם כמוסדות אקדמיים וגם כמרכזים להכשרת רבנים ומחנכים לתנועה. 16התנועה ליהדות מסורתית אינה אחידה באופייה ובמנהגיה, ולקהילות של התנועה במקומות שונים בעולם יש ביטויים ייחודיים, בהתאם לנסיבות המקום. אך התנועה בכללה מבוססת על מחויבות למסורת היהודית ועל השאיפה לטפח חיים יהודיים – חיי תורה "בבית הכנסת, בבית, בבית הספר ובקהילה" - 17תוך פירוש מחדש של התורה בהתאמה לצורכי הדור ולפי העיקרון של "דור דור ודורשיו".התנועה ליהדות מסורתית מטפחת את הזיקה למדינת ישראל, ו"רואה בבניין העם והארץ וההגנה עליהם מצווה ראשונה במעלה". התנועה גם מדגישה את "המסירות ללא גבול לאידאל של כלל ישראל" על כל זרמיו ומרכיביו, "שהיא הכוליות של הקיום היהודי". 18
התנועה המסורתית בישראל הוקמה בשנת תשל"ט – 1979, אך קהילות מסורתיות פעלו בארץ עוד קודם לכן, והראשונה – קהילת "אמת ואמונה" – נוסדה בירושלים בשנת תרצ"ו – 1936. היהדות המסורתית בארץ צמחה והתרחבה בזכות חברי התנועה הקונסרבטיבית שעלו ארצה מארצות הברית ומאירופה בשנות השבעים של המאה ה-20. כיום מקיפה התנועה יותר מ-50 קהילות ברחבי הארץ – בערים הגדולות, בקיבוצים ובמושבים19 – והיא מונה כ-25,000 חברים. 20התנועה בישראל משלבת "נאמנות למסורת היהודית ולהלכה לצד פתיחות לעולם המודרני", וקווי היסוד שלה מושתתים על "תורה ומצוות, סובלנות ופלורליזם, וציונות".התנועה המסורתית בישראל היא "ישראלית במהותה ובצביונה" ושומרת על זיקה ליהדות הקונסרבטיבית העולמית. 21כתנועה ציונית היא תומכת בעידוד עלייה ובביסוסה של מדינת ישראל כמרכז רוחני ותרבותי.היהדות המסורתית בישראל פועלת כלפי פנים, בתוך קהילותיה, וגם כלפי חוץ – בפעילויות שנועדו לכלל הציבור היהודי בארץ. היא מפעילה תנועת נוער מסורתי-נוע"ם-הכוללת גרעיני נח"ל ועוסקת בקליטת עלייה, כמו גם ארגון סטודנטים (מרו"ם), שהוקם על ידי חברי התנועה ומציע פעילות חברתית, תרבותית ורוחנית לצעירים. התנועה המסורתית הקימה בתי ספר לתגבור לימודי יהדות (תל"י) במסגרת החינוך הממלכתי, והיא מפעילה בתי מדרש לבני נוער ותכניות מיוחדות לקראת בר מצווה ובת מצווה.בשנת תשמ"ה – 1985 הוקמו בישראל מוסדות הדת של התנועה – כנסת הרבנים והוועד לענייני הלכה -כדי לטפל בבעיות הלכתיות המתעוררות במסגרות השונות של התנועה המסורתית. מרכזה האידאולוגי והאקדמי של התנועה המסורתית בישראל הוא מכון שכטר ללימודי היהדות (תשמ"ד – 1984), העוסק בהכשרת רבנים מסורתיים לקהילות ובהסמכתם, ומשמש גם כמוסד אקדמי המוקדש למדעי היהדות. במסגרת מכון שכטר הוקם המכון לחקר ההלכה ויישומה (תשנ"ז – 1997), העוסק בפרסום ספרות הלכתית בעברית, באנגלית וברוסית.22
סידור התפילה של התנועה המסורתית בישראל – "ואני תפילתי" – הוא סידור "מסורתי, ישראלי-ציוני, פלורליסטי וחדשני". הוא מבוסס על נוסח התפילה "מקדמא דנא" בכל התפילות המרכזיות והעיקריות, ועם זה יש בו שינויי נוסח או תוספות לפי השקפות התנועה, לדוגמה: התוספת של המדור "אלו ואלו" ובו קטעי תפילה המקובלים בקהילות של התנועה,וכן התוספת (בסוגריים) של שמות האמהות בכל מקום שבו נזכרים האבות, לפי עקרון השוויון בין המינים.23
קישורים
- אתר התנועה ליהדות מסורתית בישראל – יהדות ישראלית
- הרב פרופסור איסמר (יצחק) שורש, "ערכי יסוד של היהדות הקונסרבטיבית"- מאמר מקוון באתר מכון שכטר
- אתר בית המדרש לרבנים על שם שכטר
- בית המדרש הווירטואלי של כנסת הרבנים בישראל
- אתר נוע"ם- תנועת הנוער של התנועה המסורתית