חמש מגילות

חמישה ספרים – מגילת רות, שיר השירים, קהלת, איכה ומגילת אסתר – השייכים לחלק הכתובים שבתנ"ך, ואותם קוראים בחגים ובימי זיכרון. הכינוי "מגילות" ניתן לספרים אלו על ידי חז"ל.

< 1 דקות

מבוא

חמש המגילות – רות, שיר השירים, קהלת, איכה ואסתר – הן קבוצת ספרים השייכים לחלק הכתובים שבתנ"ך. ברוב מהדורות התנ"ך כיום ובכתבי יד אשכנזיים מסודרות המגילות לפי סדר קריאתן בחגים ובימי זיכרון בבית הכנסת: שיר השירים – בחג הפסח; רות – בחג השבועות; איכה – בתשעה באב, קהלת – בסוכות, ואסתר- בפורים.

בכתבי יד ספרדיים מסודרות חמש המגילות על פי סדרן הכרונולוגי: מגילת רות מתארת סיפור שהתרחש בתקופת השופטים1 ולפיכך היא הראשונה, ואילו מגילת אסתר מציגה אירועים שהתרחשו בתקופת הבית השני, בימי ממלכת פרס, ולכן היא האחרונה. שלושת האחרות מיוחסות לתקופת שבתווך.

הכינוי "מגילות" ניתן לספרים אלו על ידי חז"ל,2 אך המגילות אינן נזכרות בדברי חז"ל כקובץ נפרד. נראה שצירופן של חמש המגילות יחד לקבוצה הוא חידוש של ימי הביניים.3 חמש המגילות מייצגות סוגים וסוגות למיניהם, ושתיים מהן נקראות על שם נשים: מגילת רות ומגילת אסתר.

מעט יוצרים: רות

קוֹל נְהִי תַּמְרוּרִים מִנְּבִיאִים אַחֲרוֹנִים עוֹד נִשְׁמָע בָּרָמָה,
עֲגוּמִים עוּגְבֵי תְּהִלִּים וְתֻפֵּי תְּרֵי עָשָׂר – עֲמוּמִים.
אַף קוֹל חֶרֶשׂ אִיּוֹב בְּגָרְדוֹ מְנַסֵּר וְהוֹלֵךְ –
וּלְפֶתַע: דְּמָמָה. נֹעַם.

אֵין מַטִּיף וּמוֹכִיחַ בַּשַּׁעַר,
אֵין זוֹעֵק מְעָצְמַת מַכְאוֹבָיו,
רַק הָאִישׁ מְבָרֵךְ – "ה' עִמָּכֶם!"
וְעוֹנִים – "יְבָרֶכְךָ ה'!"
וּמְלַקְּטִים אַחֲרֵי הַקּוֹצְרִים
וְטוֹבְלִים אֶת הַפַּת
וְצוֹבְטִים הַקָּלִי –
אִם יָפָה הַמְלַקֶּטֶת דַּיָּה,
וְעָשְׂתָה כְּאֵיפָה שְׂעוֹרִים…
– – – – –
אֵין כֹּהֵן לְהַכּוֹת בַּכִּיּוֹר**
וְנָבִיא – לְהַכּוֹת בַּלָּשׁוֹן,
כִּי יָשָׁר כָּל הָעָם הָעוֹבֵד,
לֹא תִּדַּד שְׁנַת אִכָּר בַּלֵּילוֹת
בִּלְתִּי אִם תְּעִירֵהוּ אִשָּׁה
וְרֵיחָהּ – רֵיחַ קַיִץ מָתוֹק…
וְרֵיחַ קָצִיר וּבָשְׂמַת הַשְּׁדֵמָה…
יוֹשְׁבִים הַזְּקֵנִים וְגוֹאֵל הַגּוֹאֵל,
אֱלֹוהַּ – נוֹתֵן הֵרָיוֹן,
הַשְּׁכֵנוֹת – קוֹרְאוֹת שֵׁם לַיִּלּוֹד.

וּכְמוֹ אִישׁ לֹא עֻנָּה עוֹד בָּאָרֶץ, וְאִישׁ לֹא שָׁפַךְ דְּמֵי אָחִיו,
וְקַיִן, אַחְאָב וְאִיּוֹב – לֹא הָיוּ מֵעוֹלָם.
וּכְמוֹ נָח הַתָּנָךְ הַגָּדוֹל מֵעֲמַל נְבִיאָיו וּמְלָכָיו
וְאֶל שְׂדֵה הַלַּחְמִי כְּמוֹ יָרַד לִרְאוֹת אֵיךְ יִקְצְרוּן, וְאֵיךְ

בֹּעַז מוֹלִיד אֶת עוֹבֵד, וְעוֹבֵד – אֶת יִשַׁי, וְיִשַׁי אֶת דָּוִד…

שירו של יצחק שלו על מגילת רות

* יצחק שלו, אוחזת ענף שקד – שירים, הוצאת אגודת הסופרים
העבריים ליד דביר, תשי"ב – 1952, עמ' 143.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם. http//:www.acum.co.il
**"וְהִכָּה בַכִּיּוֹר אוֹ בַדּוּד אוֹ בַקַּלַּחַת אוֹ בַפָּרוּר כֹּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג יִקַּח הַכֹּהֵן בּוֹ,
כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלֹה" (שמואל א, ב 14).

חמש מגילות - סוגות וסוגים

מבחינת הסוג הספרותי, הסגנון והתוכן – יש הבדלים גדולים בין המגילות. מגילות רות ואסתר הן סיפורת, ובשתיהן הדמות המרכזית היא אישה חשובה בתולדות עם ישראל ועל שמה נקראת המגילה כולה: רות היא סבתא רבתה של דויד המלך, ואילו אסתר (יחד עם דודה, מרדכי) הצילה את היהודים מהשמדה בימי אחשוורוש.

מגילת שיר השירים ומגילת איכה נכתבו בלשון שירה: מגילת שיר השירים היא שירת אהבה וטבע, ואילו מגילת איכה היא ספר קינות על חורבן ירושלים והמקדש. ספר קהלת שייך לספרות החוכמה, ובו עיסוק עיוני בשאלות קיומיות, ובהן: חיי האדם וגורלו, שאלת הגמול והעונש, יתרון העושר והחכמה, שמחת בחרות וקשיי הזקנה.
ומי כתב את המגילות? לפי חז"ל – שמואל הנביא כתב את מגילת רות.4 את שיר השירים וקהלת כתב שלמה המלך. את מגילת איכה, שבה קינות על חורבן יהודה וירושלים, כתב – לפי חז"ל – הנביא ירמיהו.5 המגילה האחרונה, מגילת אסתר, מספרת על אירועים מהתקופה הפרסית. מחבר המגילה אינו ידוע, ובמסורת חז"ל מיוחסת כתיבת המגילה לאנשי הכנסת הגדולה.6

מגילת רות

במגילת רות ארבעה פרקים המגוללים את קורותיה של משפחה מבית לחם יהודה – משפחת אלימלך – אבל הדמות המרכזית שעל שמה נקראת המגילה אינה אלא אישה מואבייה ושמה רות, שהצטרפה למשפחת אלימלך ולעם ישראל.
וזהו סיפור המגילה בקצרה: בעקבות רעב בארץ יהודה החליט אבי המשפחה, אלימלך, לעזוב את בית לחם ולעבור למואב עם אשתו, נעמי, ושני בניהם – מחלון וכליון.7 אך גם שם, במואב, לא שפר עליהם גורלם: תחילה מת האב, וכעבור עשר שנים מתו גם שני הבנים. נעמי נותרה אלמנה ואם שכולה, מרירה וענייה, וְאִתָה שתי כלותיה המואביות – עורפה ורות. נעמי החליטה לחזור לעיר מולדתה, בית לחם, וכלתה רות התעקשה להצטרף אליה והצהירה: "כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין – עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי" (רות א 16).

שתי הנשים הגיעו לבית לחם "בִּתְחִלַּת קְצִיר שְׂעֹרִים" (רות א 22), ורות יצאה ללקט שיבולים באחד השדות, שהיה, כמסתבר, שדהו של בעז – שהיה מנכבדי בית לחם וקרוב משפחה של אלימלך (רות ב 3). רות מצאה חן בעיני בעז (רות ב 3 – 14), ובעצת נעמי רות הביאה את בעז להכרה שעליו לפרוס את חסותו עליה. וסוף טוב הכול טוב: בועז התחתן עם רות והיא ילדה לו בן, שלימים היה סבו של דויד המלך. כך זכו נעמי ורות לא רק להמשכיות המשפחה אלא גם לזכות הגדולה שדויד המלך יהיה מצאצאיה של רות הגיורת (רות ד 21-22).

נראה שסיפורה של רות נכתב בזכות סופו – הולדתו של דויד המלך. המאורעות במגילה מתוארים כאילו התרחשו באקראי, ואולם יש הקוראים אותם כהמחשה של התערבות האל ושל הכוונתו הסמויה: "מה שהיה בעיני האדם מקרה, לא היה אלא אמצעי חשוב לתכניתה של ההשגחה [העליונה]."8 על זמן כתיבתה של מגילת רות חלוקות הדעות.

יש המקדימים את חיבורה לתחילת ימי הבית הראשון, ויש הסבורים כי היא נתחברה רק בתקופת הבית השני, בימי שיבת ציון, כהתרסה לעמדתם של עזרא הסופר ונחמיה בן חכליה, שהתנגדו לנישואין עם נשים נוכריות ואף תבעו את גירושיהן.9 מגילת רות מעלה על נס אישה מואבייה נאמנה ורבת חסד, ולא זו בלבד שאין במגילה כל גינוי לנישואי בעז ורות – אלא להפך: נישואין אלו מובילים ללידתו של המלך בה"א הידיעה, דויד מלך ישראל.10
בקהילות אשכנז נוהגים לקרוא את מגילת רות בבית הכנסת בחג השבועות, וזאת גם בשל אופיו החקלאי של החג (חג הקציר) התואם את זמן הסיפור במגילת רות (ימי קציר שעורים).11

דף פתיחה למגילת רות, ספרד, 1341.
© בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, ירושלים.

מגילת שיר השירים

"שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה" (שיר השירים א 1) – כך פותחת מגילה זו: "שיר השירים" – השיר המעולה ביותר. הפסוק הפותח מייחס את כתיבת השירים לשלמה המלך, שחי במאה ה- 10 לפני הספירה ועליו נאמר, שכתב 1005 שירים: "וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף" (מלכים א, ה 12).12 לפי דברי חז"ל מגילת שיר השירים הועלתה על הכתב בידי חזקיהו מלך יהודה ואנשיו.13

הלשון והתחביר של המגילה מעידים על שפה מאוחרת יותר – מתקופת הבית השני ואילך – ועל מילים שמקורן ארמי, כגון – כותל, חרך ומזג, לצד מילים מן הפרסית, דוגמת המילה פרדס.14 מגילת שיר השירים היא קובץ שירי אהבה, שעיקרם סיפור האהבה בין הרועה, הַדוֹד, ובין רעייתו. שירי האהבה משובצים בתיאור המראה החיצוני של זוג האוהבים – ובעיקר יופייה של האהובה, וכן בתיאורי טבע של חילופי עונות, לבלוב ופריחה על רקע האיילה, הצבי והצאן בהרי ארץ ישראל וגבעותיה.15
שם האלוהים לא נזכר בשיר השירים, וחכמים היו חלוקים בדעותיהם אם מגילה זו אכן ראויה להימנות עם ספרי התנ"ך המקודשים. נראה כי ייחוס כתיבתה לשלמה המלך סייע בהחלטה להכלילה בספרי התנ"ך, כמו גם הפירוש האלגורי של חז"ל למגילה: האהבה המתוארת במגילה היא משל לאהבה שבין אלוהים (הרועה, הַדוֹד) ובין עם ישראל (הרעיה, האחות, הכלה).16
בקהילות המזרח וכן בקהילות חסידיות נוהגים לקרוא את שיר השירים בבית הכנסת, מדי ערב שבת, לפני קבלת שבת. בקהילות אשכנזיות נוהגים לקרוא את שיר השירים בבית הכנסת בשבת חול המועד של פסח – הוא חג האביב והגאולה הנרמז בפסוק "לְסֻסָתִי בְּרִכְבֵי פַרְעֹה דִּמִּיתִיךְ רַעְיָתִי" (שיר השירים א 9).

יעקב נאמן (1908- 1995), מִגְזֶרֶת נייר למגילת שיר השירים
© באדיבות משפחת נאמן http://www.geocities.com/ziporane

מגילת קהלת

ספר קהלת נקרא על שם מחברו – "קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם" (קהלת א 1) – שהיה, לפי המסורת, שלמה, בנו של דויד המלך.17 מבחינת הלשון, הדקדוק, אוצר המילים, הביטויים וצירופי המילים – שונה ספר קהלת מספרי מקרא אחרים, ויש קרבה בין לשון הספר ולשון חז"ל. לפיכך יש חוקרים המשערים כי הספר נכתב בימי הבית השני.18

פרשנים מסורתיים סבורים כי הספר מציג עָגָה (דיאלקט) מיוחדת וסגנון ייחודי "שיצר לו חכם-סופר כשבא לנסח את דברי קהלת".19 ספר קהלת שייך לסוגה של ספרות החוכמה במקרא. הספר מציג את אמונתו של החכם המאמין לצד ספקותיו, התלבטויותיו ועמדותיו הפסימיות, המפריכות דעות מקובלות.21
ספר קהלת עוסק באדם ובגורלו – בעיקר במוות, המבטל את הערך הקיים בעמלו של האדם ואת יתרון חוכמתו. סוף כול הנבראים לָמוּת, אין לאדם שליטה על גורלו ועל יום מותו, ועם מותו הוא נשכח כלא היה.22
קהלת מזכיר לאדם "כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ" (קהלת ה 1). אלוהים אמנם "הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה בְעִתּוֹ" אך האדם אינו מסוגל להבין את כוונותיו, "אֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף". ומכאן מסקנתו של קהלת "כִּי אֵין טוֹב בָּם כִּי אִם לִשְׂמוֹחַ וְלַעֲשׂוֹת טוֹב בְּחַיָּיו" (קהלת ג 11 – 12). השקפתו של קהלת על כל ה"נעשה תחת השמש" נזכרת בפתיחת הספר ובפרק המסיים: "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל" (קהלת א 2, יב 8).23
ובכל זאת, למרות ההתלבטויות והספיקות והפסימיות, קהלת קובע, כי "סוֹף דָּבָר", הַכֹּל נִשְׁמָע" – ובסיכומו של הנאמר בספר לא נותר לאדם כי אם "אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם" (קהלת יב 13 – 14).24
ההשקפות הספקניות והסתירות שבספר כמעט שהשאירו את מגילת קהלת מחוץ למקרא. ואולם נראה שייחוסה לשלמה המלך היה הסיבה העיקרית להכללתה בספרי המקרא.25
את ספר קהלת נוהגים לקרוא בבית הכנסת בשבת חול המועד של סוכות, אם כי יש קהילות שבהן כלל לא קוראים את קהלת בסוכות.26

מגילת איכה

מגילת איכה פותחת בשאלה – איכה? איך? – האופיינית לקינות במקרא:27 "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד הָעִיר רַבָּתִי עָם" (איכה א 1). במגילה חמישה פרקים – חמש קינות ציבור28 על חורבן יהודה, ירושלים ובית המקדש הראשון ועל גלות העם.29 ומכאן כינויה של המגילה בלשון חז"ל – "קינות".30 לפי תרגום השבעים ומסורת חז"ל – הנביא ירמיהו הוא שכתב את מגילת איכה,31 ויש הסבורים שכל קינה נתחברה לחוד, וכולן קובצו יחד לספר אחד בזמן גלות בבל.32

מתוך חמש הקינות שבמגילה, ארבע מסודרות בסדר הא"ב – להוציא הקינה החמישית.33 לכל הקינות תוכן דומה: ירושלים ויהודה עומדות שוממות בחורבנן, וכן הר ציון "שֶׁשָּׁמֵם – שׁוּעָלִים הִלְּכוּ בוֹ" (איכה ה 18). האויבים שולטים ביהודה ושמחים לאידה.34 בזמן המצור והמלחמה ידעו תושבי יהודה רעב וסבל נוראים: "טוֹבִים הָיוּ חַלְלֵי חֶרֶב מֵחַלְלֵי רָעָב… יְדֵי נָשִׁים רַחֲמָנִיּוֹת בִּשְּׁלוּ יַלְדֵיהֶן…" (ד 10). רבים מתושבי יהודה נהרגו, אחרים הוגלו,35 וכל זאת כתגובת ה' לחטאי יהודה וירושלים: "שָׁפַךְ חֲרוֹן אַפּוֹ וַיַּצֶּת אֵשׁ בְּצִיּוֹן" (ד 11). העם מקבל את עונשו ומודה: "צַדִּיק הוּא ה' כִּי פִיהוּ מָרִיתִי" (א 18), ואילו ה' עתיד לרחם על עמו ולהעניש את אויביו שהביאו לחורבן ירושלים ושמחו לאידה.36
את מגילת איכה נוהגים לקרוא בבית הכנסת בליל תשעה באב, כאשר המתפללים יושבים על הרצפה או על ספסל נמוך, לאות אבל על חורבן שני בתי המקדש.

יצירה של גליה לוריא, מגילת איכה במיקרוקליגרפיה
© גלית לוריא – גלית עיצובים http://www.galitdesigns.com

מגילת אסתר

האחרונה בקובץ חמש המגילות היא מגילת אסתר, הנקראת על שם גיבורתה הראשית – אסתר, היא הדסה (אסתר ב 7).37 המגילה נכתבה בתקופת הבית השני, בימי שלטון פרס, וניכר שהמחבר הכיר היטב את סדרי השלטון בפרס, את ארמון המלוכה ומנהגיה, ואת השפה הפרסית.38
הסיפור במגילה מתרחש בארמונו של אחשוורוש, מלך פרס, שמלך "מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה" (אסתר א 1).39 בעקבות סירובה של ושתי המלכה לבוא למשתה המלך, הוחלט להדיח אותה ולחפש למלך " נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת, טוֹבוֹת מַרְאֶה". בין הנערות שנאספו הייתה אסתר, נערה יהודייה יתומה שגודלה בידי דודה מרדכי והגיעה אל ארמון המלך מבלי לגלות לאיש "אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ" (אסתר ב 10).

אחד מחשובי השרים בחצרו של המלך היה המן האגגי, שכל עבדי המלך היו כורעים ומשתחווים לו חוץ ממרדכי היהודי. לפיכך זמם המן להשמיד את כל היהודים, שלפי תפיסתו היו "עַם… מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים… וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים" (ג 8). המלך נענה לבקשתו של המן להשמיד ולאבד את היהודים, אך אסתר ומרדכי הצליחו לסכל את תכניתו של המן. היום שנקבע לפי הפור, הגורל, להיות יום השמדת היהודים40 הפך ליום הצלתם ושמחתם. ולזכר הצלה זו נקבע "לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה… יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים" (ט 20 – 22). את מגילת אסתר, המתארת את מקורו וסיבתו של חג הפורים, קוראים בבית הכנסת פעמיים – בליל פורים ולמחרתו – מתוך מגילה עשויה קלף (ולא מתוך ספר).
שם אלוהים אינו נזכר כלל במגילת אסתר, אך יש המזהים בין הפסוקים רמז סמוי לאמונה כי האל משגיח ממרומים, מכוון את ההתרחשויות ומציל את עמו ישראל מיד אויביהם.41

העשרה - קישורים

הטקסט המלא של חמש מגילות, כולל פרשנות וקישורים למאמרים  – במאגר ספרות הקודש של אתר מקראנט

מאגר מידע ומאמרים על חמש מגילות – באתר דעת

אנציקלופדיה מקראית על פי סדר א"ב.

מאמר של מתיה קם על מגילת רות וחג השבועות – באתר המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח)