תוצאות

סידור תוצאות לפי

ירושלים: עיר וערך

העיר ירושלים מעלה שלל אסוציאציות – היסטוריות, דתיות, רעיוניות ואקטואליות. ביחידה זו התלמידות והתלמידים ייחשפו לסמליות הערכית של ירושלים אצל נביאי המקרא כעיר של צדק, משפט, אמת ושלום. לימוד הקטעים מהנבואות נועד להעמיק את ההבנה של משמעותה הסמלית של ירושלים מעבר להיותה עיר המקדש בעבר ועיר הבירה של מדינת ישראל בהווה. הלימוד נועד לקדם הטמעה של ערכי הצדק, המשפט האמת והשלום בעולם הערכים של התלמידות והתלמידים.

עצמאות ועיתונות

מדינת ישראל קמה ביום שישי, ה' באייר תש"ח. ביום ראשון הופיעו העיתונים שבישרו על הקמת המדינה. מה עניין את הציבור באותו יום?

על רגל אחת: שיחות על ערכים דמוקרטיים ותרבות יהודית

איריס סבן ויואל קרצ'מר-רזיאל משוחחים עם בני נוער על שוויון, חירות, כבוד, אמת ומשפט. ההסכת מיועד לשילוב בהוראה בחטיבת הביניים במקצועות החברה והרוח, ויש בו חמישה עשר פרקים באורך של 6-8 דקות.

מדבר שקר תרחק - חדשות כזב בעת מלחמה

כיצד נזהה מידע כוזב שמופץ ברשתות החברתיות? מהן הסכנות בהעברת מידע כזה בכלל ובעת מלחמה בפרט? וכיצד מעוגן הקשר בין שקר ובין פגיעה בחיי אדם במקורות יהודיים?

דמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית

מה מקומה של הדמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית? הפודקאסט ודף המקורות עוקבים אחר קולות דמוקרטיים בתרבות היהודית-ישראלית לדורותיה.

פסח, חירות ודמוקרטיה

התלמידים ילמדו על היחס בין שלטון ובין שלילת חירות בסיפור בני ישראל במצרים. התלמידים יכתבו תשובה לעתירה דמיונית שבני ישראל מגישים לבג"ץ כנגד פרעה על סמך חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
המערך כולל עבודה במליאה, עבודה בקבוצות וסיכום במליאה.

מונח על הבוקר - מערכת המשפט

רוצים לדעת עוד משהו שלא ידעתם על מערכת המשפט? קחו 3-4 דקות ולימדו משהו חדש.

שיעורי חינוך לקראת הפסח

לקראת היציאה לחופש פסח, מאגר של שיעורי חינוך המותאמים למגוון שכבות גיל. השיעורים עוסקים בהיבטים שונים של חג הפסח, ובכולם הצעה לדיון ערכי ומהותי ועיון ביקורתי במקורות.

פילוסופים על אהבה

הרצאה מוקלטת של אריאל אביב על אהבה על פי הפילוסופים היוונים

ללא כחל ושרק

גלגוליו של הביטוי "ללא כחל ושרק"

הערכה חלופית - מעגלי שייכות (פריט שני)

למידה והערכה חלופית במחשבת ישראל: "מעגלי שייכות" - עבודת סיכום

הערכה חלופית - אדם בצלם

למידה והערכה חלופית על הפרק האחרון של הספר "ובחרת בחיים" - הפרק "אדם בצלם".

שאלות: מעגלי שייכות

שאלות ממבחנים בנושאי מעגלי שייכות (מכל פרקי הספר).

ערכו של היחיד – לימוד משנה סנהדרין פרק ד, משנה ה

המשנה מסכת סנהדרין ד, ה עוסקת בהליך המשפטי שבו מאיימים על עדים במשפטים הנוגעים לדיני נפשות ומזהירים אותם. אגב כך עוסקת המשנה בייחודו של האדם ובחשיבותם של חיי אדם.

אונאת דברים - סיכום הסוגיה

סיכום הסוגיה - אונאת דברים, יחיד וחברה עמודים 33-34. חשוב ללמוד את הסיכום ביחד עם הטקסט בעמ' 33.

אושוויץ או סיני?

מצגת העוסקת בטקסט "אושוויץ או סיני" מאת הפרופ' הרב דוד הרטמן המופיע בספר "מעגלי שייכות" עמוד 68.

שמונה מעלות צדקה

הצעה לפעילות בכיתה בנושא צדקה.

סיכום השנה החולפת ומבט קדימה לשנה החדשה

מערך שיעור זה מזמין את תלמידי הכיתה לסכם את השנה החולפת ולהביט קדימה לעבר שנת הלימודים הבאה.

של מי השואה?

בשיעור זה נעסוק בשאלות סביב תחושת השייכות ומידת המחויבות ביחס לזיכרון השואה, דרך שאלת העמידה בצפירה.

מעגל המקום - שיעור פתיחה

שאלות בנושא חשיבות המקום עבור עם, האם הציונות יכולה להתממש רק בישראל?

פעילות בכיתה - משפט קסטנר

שחזור משפטו של ישראל קסטנר והתמודדות עם הדילמה והערכים שעלו במשפט

ואהבת לרעך - לימוד משנה נדרים ט ד ופסוקיה

לימוד טקסט המקור מתוך משנה וירושלמי נדרים.

'ניצחת איתי הכול' - מערך שיעור

מערך שיעור על השיר של עמיר בניון מתוך רצון לברר מהי האהבה עליה מדבר השיר.

בפסח אני הוא האחר והאחר הוא אני

בשיעור הזה נתבונן בליל הסדר דרך עיניו של אמג'ד הערבי, שמתארח עם משפחתו בליל הסדר אצל משפחה יהודית. בעזרתו של אמג'ד ננסה לעמוד על הדברים שהופכים את ליל הסדר למה שהוא בתרבות היהודית והישראלית.

יופי של רועה – מערך שיעור

מערך שיעור שמתמודד עם השאלה - מדוע שמעון הצדיק סירב לקבל את קרבנותיהם של נזירים שנטמאו? מדוע "הנזיר מהדרום" שונה מכולם?

השבת אבדה - מתפיסה תנאית לאמוראית

עיון במשניות ובסוגיות התלמוד מלמד כי יש פער בין התפיסה התנאית לתפיסה האמוראית בהבנת היסוד המחייב השבת אבדה לבעליה. התרשים שלפניכם מציג זאת

הטוב הרע והמכוער - בבלי תענית כ ע"א-ע"ב - מבנה ומשמעות

ניתוח הסיפור במסכת תענית כ.-כ:

חנן בישא

הסיפור המשעשע על 'חנן בישא' מתוך תלמוד בבלי בבא קמא דף לז עמוד א

מה זאת מצווה? ויקרא רבה פרשה לד

הלל הזקן מציג תפיסה ייחודית ביחס לגוף - גוף האדם הוא צלמו של אלוהים ועל כן ראוי לנהוג בו באופן מיוחד. לימוד המקור בויקרא רבה פרשה לד.

"שמונה פרקים" - דיון בכיתה

דיון ופעילות בכיתה סביב הפרק השני ב"שמונה פרקים" לרמב"ם

הרעות - מערך שיעור

שני דפי עבודה לתלמידים: א. אמירות על חברות ב. שיר הרעות

האם ניתן לקבוע מהי השקפת עולם יהודית?

דף עבודה הכולל שאלות לגבי השקפת עולם יהודית. האם ניתן לעשות הכללה בנושא זה? התייחסות של גישות שונות לשאלה זו.

רבי יהודה הלוי - עבודה בכיתה

עבודה בכיתה המתייחסת לרבי יהודה הלוי והעברת האמונה באל מאב לבן

יסוד הבחירה מול יסוד המשפחה

עבודה בכיתה המתייחסת לתפיסת הרמב"ם לנושא האמונה ושלבי גיבוש האמונה באל אחד מאברהם אבינו ועד לאמונה של אומה שלמה.

הדילמה של היינץ דף עבודה

דף עבודה בנושא הדילמה של היינץ

מקרה מבחן – גיור: הצטרפות לעם ישראל

מקרה מבחן ללימוד בכיתה סביב הגיור במדינת ישראל בשנים האחרונות.

דף צפיה בסרט "האביר האפל"

שאלות של טוב ורע העולות מן הסרט "האביר האפל"

רבי יהודה הנשיא ומקומו בחיי הציבור : זמנו של רבי יהודה הנשיא

מתי פעל רבי יהודה הנשיא? רבי יהודה הנשיא עלה ככל הנראה לכס הנשיאות בין השנים 180-170, והלך לעולמו זקן ושבע ימים בשנת 220 לערך.

ז'אן ז'אק רוסו

ז'אן ז'אק (1778-1712) רוסו חי במאה ה 18 ומשנתו הפילוסופית כללה נושאים רבים, בהם חינוך, נפש האדם ויחסים בין האדם והחברה. הוא השפיע רבות על האידאולוגיה של המהפכה הצרפתית, בטוענו ששלטון של חברה צריך להיות שלטון העם - דמוקרטיה. בין ספריו הידועים ביותר: "אמיל", "וידויים" ו"האמנה החברתית".

ר' משה בן מימון (הרמב"ם)

המידע בדף זה עוסק ברמב"ם, רבי משה בן מימון, שפעל במאה ה-12 בספרד. רמב"ם היה מגדולי הפוסקים, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, מנהיג ורופא. יצירתו החשובה ביותר היא "משנה תורה" (הי"ד החזקה).

רקונסטרוקציה – התנועה ליהדות מתחדשת

התנועה ליהדות מתחדשת היא הזרם הדתי הרביעי בגודלו ביהדות צפון אמריקה. זהו הזרם הצעיר ביותר, והיחיד, שמקורותיו אינם נעוצים ביהדות האירופית בת המאה ה-19 ושכל קיומו כיום הוא בצפון אמריקה.

רבי יהודה הלוי

מידע על המשורר, הפילוסוף והוגה הדעות, רבי יהודה הלוי, שנולד בטודילה שבספרד במאה ה-11. כתב את ספר הכוזרי בו הוא מגן על אמונת ישראל מפני התקפות הקראות, הנצרות, האסלאם והאריסטוטליות. יסוד משנתו היא הנחת עדיפות הניסיון על המוסק בהיקש.

פצועי תפילה: תפילה לאחר "מות האל" / אבי שגיא

האם אפשר להתפלל מבלי להאמין באלהים? בספרו החדש טוען פרופ' אבי שגיא שבהחלט כן. הספר מקבץ ממרחבי הספרות העברית מבעי תפילה רבים שאינם מניחים את קיומו של אלהים, ופורס טיפולוגיה מרתקת של סוגי התפילה השונים. שרגא בר און מתחקה אחר התובנות העמוקות הטמונות בספר - אודות האדם, המודרנה והתפילה.

פקודת נזיקין - כוונה

הצגת משמעות כוונה בפקודת הנזיקין בשונה מהמשפט העברי.

צמיחתה של הציונות

מדוע המהפכה הציונית התרחשה רק בסוף המאה ה-19 ולא לפני, ולמה היא החלה דווקא בתקופה הטובה ביותר שידעו היהודים בכל תולדות הגלות? על שאלות אלו עונה פרופסור אבינרי במאמר מסקרן, עמוק ומרחיב דעת.

על סולידריות, יהדות והמחאה החברתית

מה היא בדיוק סולידריות, והאם ניתן למצוא אותה בעולם המסורת היהודי? ומה מקומה של הסולידריות בשיח החברתי והפוליטי של מדינת ישראל כיום? בעקבות מחאת האוהלים משוחחים דרור ינון ושרגא בר און על סולידריות חברתית ועל הופעותיה השונות במרקם היהודי-ישראלי: מהמקרא ועד למחאות החברתיות של השבועות האחרונים

על תאוריה של מוסר, תאוריה פוליטית והויכוח על מעמדו וכוחו של בית המשפט העליו...

המאמר מציג את הקשיים והאחריות הכרוכים בקבלת החלטות במדינה, שבה העם מיוצג על ידי הרוב המחליט עבורו. המאמר מציג את הדילמות המוסריות תוך התייחסות לתיאוריות פילוסופיות העוסקות בנושא. כמו כן, המאמר עוסק בויכוח בדבר מעמדו של בית המשפט העליון בישראל ובמשטר הדמוקרטי בישראל בהשוואה למשטרים דמוקרטיים אחרים בעולם המערבי.

עליה שניה: אברהם דוד גורדון ורעיונות העליה השניה

על אהרון דוד גורדון, עיקרי תורתו ויחסו לסוציאליזם.

עמנואל קאנט

על הפילוסוף עמנואל קאנט (Immanuel Kant 1724 - 1804) וכתביו הפילוסופים

פטליזם, דטרמיניזם ובחירה חופשית

שאלות והגדרות למושגי בחירה חופשית, דטרמיניזם ופטליזם בבחינת סיפורו של אדיפוס המלך וציטוט תלמודי של רבי חנינא

פסק הדין - האח דניאל

פסק הדין המלא בנושא האח דניאל

על הקשר בין דת לדמוקרטיה

כותב המאמר טוען כי קיים מתח מובנה בין דת, כל דת, לבין משטר דמוקרטי. בהקשר לישראל הוא מבקש לשלול את הגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית במובן הדתי של היהדות. לגבי הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית במובן הלאומי, סבור הכותב כי מדינה דמוקרטית אינה יכולה לנקוט בעמדה של העדפה כלפי קבוצת לאום אחת, ועדיין להישאר דמוקרטיה. לדעת הכותב, כדי להיות מוגדרת בעתיד כדמוקרטיה וכמדינת כל אזרחיה, צריכה מדינת ישראל להכיר בשני קולקטיבים לאומיים – אחד יהודי-ישראלי והשני ערבי-פלסטיני.

סיפורה של בלה פרוינד

בלה פרוינד אישה שהתפרסמה בשנת 1993 כשהגנה בגופה על מחבל מפני המון מבקש נקמה

נאום יצחק רבין בקבלת תואר דוקטור של כבוד

נאום יצחק רבין בקבלת תואר דוקטור של כבוד מהאוניברסיטה העברית לאחר מלחמת ששת הימים.

נחוץ כור היתוך, אבל הפעם יהודי

הסופר והמסאי אסף ענברי במאמר מרתק אודות אופיו היהודי של כור ההיתוך הדרוש למדינת ישראל.

מעמדן של התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית ומאבקן להכרה

המאמר מנתח את מעמדם בישראל של הזרמים הלא אורתודוכסים ביהדות ומתאר את מאבקן של התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית להכרה חוקית ומשפטית. לתוצאותיו של מאבק זה יהיו השלכות על דמותה של מדינת ישראל בעתיד.

מצדה אז והיום

על מצדה בימי הורדוס ושימור האתר בימנו

משה הס (1812-1875)

לקט מידע מתוך מאמרים שונים העוסקים בקווים בדמותו, פועלו, יחסו לאופיו של מפעל ההתיישבות בארץ-ישראל, מיקומו וסוגו.

מדוע מחלוקות צריכות "להתקיים"?

מאמר הדן בשאלות כמו: האין מחלוקת ביטוי לסכסוך ולאי-הסכמה? לחוסר אחדות ולפירוד?

מדע ואמונה

הקשר בין הדת והמדע, נושא רווח מאד בימי-הביניים ובראשית התקופה החדשה, שינה את מהותו שינוי יסודי לאור המדע המודרני. היום המדע והאמונה זרים זה לזה לחלוטין.

לאה גולדברג (1911–1970)

על לאה גולדברג : משוררת, סופרת, מחזאית, מתרגמת וחוקרת ספרות.

סוגיה על הדלקת נר חנוכה

לימוד סוגיה דרך הדלקת הנרות בחנוכה - כמה נרות בכל יום. המערך משלב לימוד עצמי מונחה של התלמידים בדיון משותף על הסוגיה והמבנה שלה.

הדרך היא הבית

בשיעור זה נבחן את היחס בין הדרך והמטרה אליה הדרך מובילה. בלימוד זה נשלב שיר, סיפור חסידי ותמונה. השיעור כולל לימוד עצמי.

סיכום הלימוד על דקארט

השוואה בין הטקסטים של הפילוסוף דקארט, המופיע בספר "משבר האמונה בעת החדשה" לבין הסרט "מטריקס".

מרכבה ירוקה- דף צפיה

דף צפיה לסרט "מרכבה ירוקה". סיפור של נער החושף סוגיות בגיור ויהדות

דף צפיה בסרט התפרצות

דף צפיה בסרט התפרצות. סיפור המתאר מצב של התפרצות מחלה וירלית קטלנית בעירייה והדמויות השונות המנסות להתמודד עם המצב הקטלני.

הסתכנות למען פצוע בשדה הקרב - דף עבודה

שאלות הנחיה לפרק ה' בנושא הסתכנות למען פצוע בשדה הקרב - עמ' 160 – 168

מחלוקת לשם שמים סופה להתקיים - מסכת אבות ה טז

"כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים" - מהי משמעות הביטוי "סופה להתקיים"? לפניכם הפירושים השונים שמציע ה"רשב"ץ" למשנה.

השוואה בין סגנון הניסוח בסיפור אישי לבין הברייתא

פעילות השוואה בין הניסוח והסגנון של סיפור אישי לעומת סיפור אובייקטיבי כפי שמופיע בברייתא "שניים שהיו מהלכין בדרך".

עבודת סיכום לאחד מפרקי 'ובחרת בחיים'

עבודת סיכום פרק לתלמידי כיתה ט'

דילמה מוסרית, הדילמה של היינץ

דיון בכיתה בנושא הדילמה של היינץ

הערכה חלופית - מעגלי שייכות

הצעה להערכה חלופית של ניב סוניס, ניתן כמובן לשנות את הנושאים/טקסטים בהתאם לנושא.

קדושת חיי אדם

ראיון עם פרופ' ישיעהו ליבוביץ והאב דיבואה המציגים את עמדתם לגבי הפלות, המתות חסד וקדושת חיי האדם.

סרט על חייו ורעיונותיו של רמב"ם

ראיון על הרמב"ם עם 4 מרואיינים כל אחד מכיוון אחר.

עדי טלמור - המתת חסד

כתבת חדשות של ערוץ 2 אודות המתת החסד של השדרן עדי טלמור בשוויץ.

משפט אייכמן - שישה מיליון נגד אחד

במשפט אייכמן הופנתה אצבע מאשימה לא רק נגד הנבל אייכמן, אלא גם נגד הציבור הישראלי הצברי שהיה אדיש ואף לגלג על ניצולי השואה על כך שלא התנגדו לצורר הנאצי והלכו, כפי שאבא קובנר תיאר בסרקזאם, "כצאן לטבח". במקבץ עדויות מצמרר זה תוכלו להיחשף לתמונות שגרמו למשפט המפורסם להיות אחד האירועים המכוננים בהיסטוריה הישראלית.

משפט אייכמן - זכות הנקמה בחוק

בסרט הבא תוכלו לצפות בקטעים מצולמים מתוך משפט אייכמן. התמונות המתמקדות בדברי התביעה ובדברי ההגנה שופכות אור על תמונות העולם המעוותת של מכונת ההשמדה הנאצית.

ניסוי בערבות ההדדית: מה אתם הייתם עושים?

ניסוי שבודק את מצב הערבות ההדדית בעקבות פרשת המין הקבוצתי בחוף בוגרשוב: מה אתם הייתם עושים?

מי אתה משה מנדלסון

הרצאה מפי פרופ' שמואל פיינר על משה מנדלסון ועל פועלו

מיהו דתי?

היכן עובר הגבול שיגדיר האם אדם דתי או חילוני? שאלות בנושא "מיהו דתי" עולות מתוך דיאלוג מפתיע בפרק בסדרה התיעודית "אז הרצל אמר" בהנחית אורן הרמן וינאי עופרן

חובת הזיכרון - מעגלי שייכות

דיון של רני יגר בעמודים 56 - 58 בספר הלימוד מעגלי שייכות, כולל התייחסות למשנה פסחים - 'בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו', לשיר של יהודה עמיחי - 'שהר הזיכרון יזכור במקומי', ולמאמר של כצנלסון בדבר שילוב הזיכרון והשכחה.

מעגל האחריות והמעורבות - מעגלי שייכות

דיון של מפמ"ר המקצוע - הגברת צילה אילן בנושא מעגל האחריות והמעורבות עמודים 75 - 84 בספר מעגלי שייכות.

מעגל הזיכרון 2: אושוויץ או סיני - מעגלי שייכות

דיון במאמר - 'אושוויץ או סיני' של דוד הרטמן, שמופיע בעמוד 68 בספר הלימוד מעגלי שייכות.

מעגלי שייכות מהי השקפת עולם יהודית?

דיון בפרק ד של השער השני של מעגלי שייכות, עמודים 47, 48 ו-40. מהי השקפת עולם חילונית, דתית ומסורתית?

יחס ההלכה למי שאיננו שומר הלכה - מעגלי שייכות שער 2

הרצאה מאת עמית אלון בנושא מעגלי שייכות שער 2: יחס ההלכה למי שאינו שומר הלכה, שו"ת רש"י ושו"ת חת"ם סופר.

מחשבת חז"ל: הטוב והרע בהגות היהודית מפגש 3 (סרט 1 מתוך 2)

הרצאה מאת אריאל אביב בנושא הטוב והרע בהגות חז"ל

מחשבת חז"ל: הטוב והרע בהגות היהודית מפגש 3 (סרט 2 מתוך 2)

הרצאת המשך למפגש השלישי בהשתלמות הטוב והרע בהגות היהודית למורי מחשבת ישראל בחינוך הממלכתי בנושא יצר הרע והגות חזל. מרצה: אריאל אביב

למי שייך הלב

איזי, רופאה מתמחה, מתאהבת בדני, חולה לב הזקוק בדחיפות להשתלה אך הוא שני ברשימת ההמתנה, לפניו חולה לב אחר שמצבו הידרדר מאוד. איזי מתכוונת לגרום להרעה במצבו הרפואי של דני כדי להקפיץ אותו לראש הרשימה. שתיים וחצי דקות מרתקות של ויכוח מוסרי בין השניים.

חיי היחיד מול חיי הרבים - 'ובחרת בחיים' פרק ג

הרצאה של זמרת דפני בנושא הפרק השלישי של ספר הלימוד "ובחרת בחיים", תוך מתן דגש לדילמות שבהן נדרשת הכרעה בין חיי היחיד לבין חיי הרבים.

הפילוסופיה של המוסר בין קאנט לסארטר - ובחרת בחיים פרק ד

הרצאה של אריאל אביב בנושא הפרק הרביעי של ספר הלימוד "ובחרת בחיים", בדגש על הפילוסופיה של המוסר של עמנואל קאנט וז'אן פול סארטר.

האם יש דבר יקר יותר מהחיים? - 'ובחרת בחיים' פרק ו

הרצאה של אריאל אביב בנושא הפרק השישי של ספר הלימוד "ובחרת בחיים", בדגש על המושגים פיקוח נפש ומסירות נפש, והשאלה האם יש דבר יקר יותר מהחיים?

על קדושת החיים - 'ובחרת בחיים' פרק ז

הרצאה של אריאל אביב בנושא הפרק השביעי של ספר הלימוד "ובחרת בחיים", בדגש על קדושת החיים ומשמעותם, וצלם אלוהים שבאדם.

הרב ישראל מאיר לאו על שואה ואמונה - ראיון לרגל יום השואה והגבורה

הרב ישראל מאיר לאו - הרב הראשי לשעבר, ניצול שואה ויו"ר "יד ושם" - מדבר על אמונה, על השואה ועל משמעות עם צילה מירון-אילן והרב ד"ר יוחאי רודיק, המפקחים הראשיים של מקצוע 'מחשבת ישראל'.

פרופ' מיכאל סאנדל - דילמות מוסריות

הרצאה בנושא הדבר הנכון והצודק לעשות בעזרת דוגמאות של דילמות מוסריות. בהרצאה ממחיש פרופ' מיכאל סאנדל החלטות מוסריות המתחשבות בתוצאות המעשה לבין החלטות מוסריות קטגוריות המתמקדות במוסריות המעשה עצמו.

אריאל אביב - מהי דילמה?

הרצאה של אריאל אביב בנושא מהי דילמה במסגרת הספר "ובחרת בחיים"

אריאל אביב - זהות ושייכות

הרצאה של אריאל אביב בנושא זהות ושייכות וספר הלימוד "מעגלי שייכות"

המחלוקת על המחלוקת - טוב או רע?

לימוד סוגיית הגמרא בעירובין על הכרעת המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל.

בעיית הרע בהגות היהודית - הצופן של מורה נבוכים

בעיית הרע בהגות היהודית - פרק 1 מתוך 3 - הצופן של מורה נבוכים הרצאתו של איתן כהן.

הטוב והרע בחסידות (חלק 1): שתי הערות מקדימות

הרצאה מאת אריאל אביב בנושא הפרק החמישי של ספר הלימוד הטוב והרע בהגות היהודית, שעוסק בשאלת הרע בחסידות.

הטוב והרע בחסידות (חלק 2): הרע בתורת הבעשט

הרצאה של אריאל אביב בנושא ההתמודדות עם בעיית הרע בתורת הבעש"ט

הטוב והרע בקבלה (חלק 1): מבוא ומבנה הפרק

מבוא להוראת פרק הלימוד הרביעי בספר הלימוד הטוב והרע בהגות היהודית

הטוב והרע בקבלה (חלק 2): אילן הספירות והחידוש בקבלה

אריאל אביב מסביר את החידוש שבקבלה, מתוך השוואה בין אילן הספירות לבין השקפת הרמב"ם

הטוב והרע בקבלה (חלק 3): בעיית הרע בקבלה

החלק השלישי של המפגש בנושא הטוב והרע בקבלה מאת אריאל אביב.

הטוב והרע בהגות היהודית מפגש 2: מחשבת המקרא

הרצאה מאת עמית אלון בנושא הטוב והרע במחשבת המקרא.

הוידאו בלוג של רונה: דם רעך...

רונה עומדת בתחנת אוטובוס ופתאום רואה ילד שקם מעגלה והולך לכביש. היא מוצאת את עצמה בדילמה: האם היא צריכה לרוץ אחרי הילד או לחכות שאמו של הילד תרוץ אחריו? האם זו אחריות שלה או של האמא של הילד?

הדילמה של היינץ

סרטון אנימציה בן 3 דקות המתאר בצורה נחמדה והומוריסטית את הדילמה של היינץ. בסוף הסרטון על הצופים לבחור בין שלוש אופציות.

דילמה: מים לשניים - הרצאה

הרצאה של אריאל אביב בנושא מים לשנים

הבלדה על רב רחומי ואשתו

להקת גימזו שרים את הסיפור על רב רחומי ואשתו, תלמוד בבלי כתובות ס"ב:

בעיית הרע במורה נבוכים לרמב"ם

בעיית הרע בהגות היהודית - פרק 3 מתוך 3 - תפיסתו של הרמב"ם כפי שעולה בספרו מורה נבוכים.

בעיית הרע בספר הכוזרי לר' יהודה הלוי

בעיית הרע בהגות היהודית - פרק 2 מתוך 3 - תפישתו של ר' יהודה הלוי כפי שעולה בספר הכוזרי.

אלוהים נתן אלוהים לקח - על הגיבור נתן אלבז ז"ל

נתן אלבז, נער ציוני נלהב ועולה חדש ממרוקו, מתגייס לצה"ל ומוצא שם חברים ובית חם שמסייעים לו להתמודד עם הגעגועים למשפחתו שנותרה במרוקו. נתן נהרג כשהקריב את חייו למען חבריו.

אלי ויזל - ראיון

ראיון עם אלי ויזל על חיים לאחר השואה

אם אין אני לי מי לי - בשירה

הביטוי "אם אין אני לי מי לי" נכלל בשיר של אודי דוידי במקצב ומוזיקה שנותנים לביטוי משמעות אחרת.

אמונתו של ליבוביץ'

כתבה של אילן לוקאץ' בערוץ 2 לקראת צאת סדרה בערוץ 8: "ליבוביץ' – אמונה, אדמה, אדם".

אדם טובע מטבעות בחותם אחד

המשנה משווה בין אדם בשר ודם להקב"ה: "שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד וכלן דומין זה לזה מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טובע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהם דומה לחברו". מהי אותה טביעת מטבעות שאליה מתייחסת המשנה?

אהרון אהרונסון

סרטון בנושא סיפור חייו של אהרון אהרונסון

אופנוען נמחץ למוות - הנהגים התעלמו

כתבה בחדשות ערוץ 2 על אופנוען שנפגע בתאונת דרכים ואף אחד מהנהגים לא עצר לעזור

"שמונה פרקים" - פרק ו'

שתי הרצאות של אריאל סרי לוי בנושא הפרק השישי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ב'

שלוש הרצאות של אריאל אביב בנושא הפרק השני מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ג'

שתי הרצאות של אריאל אביב בנושא הפרק השלישי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ד'

שתי הרצאות של איתן כהן בנושא הפרק הרביעי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ה'

שתי הרצאות של עופרה ליבוביץ' בנושא הפרק החמישי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"רפוי": על הרופא בעולם העתיק

סרטון קצר על הרופא בעולם העתיק - מתוך תערוכה במוזיאון

"שמונה פרקים" - פרק א'

שלוש הרצאות של אריאל אביב בנושא הפרק הראשון מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"היהודי המסורתי"

חוצה ישראל - רינו צרור מראיין את ד"ר מאיר בוזגלו.

מי אתה ישראל קסטנר?

ישראל קסטנר הוא אחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת שהיו בציבוריות הישראלית. קסטנר, שבזכותו ניצלו 3000 יהודים הונגרים בשואה, הואשם לאחר המלחמה ע"י הממסד הישראלי בכך שכרת עסקה עם השטן. קסטנר נרצח בעת ההליך המשפטי שהתנהל נגדו בישראל. בראיון שנערך עמה מספרת סוזי קסטנר, בתו, על ילדותה בצל אביה שעד היום לא התבהרה הסוגה סביבי פועלו בשואה

ביקורת על עיסוק חילוני ביהדות

קריאה במאמר שפורסם בעיתון החרדי 'יתד נאמן' מאת הרב חיים שאול קרליץ. בהשתתפות: כתב מעריב קובי אריאלי וירון לונדון.

שיר השירים פרק ה'

קריאה בספר שיר השירים (ה ב-יא). בהשתתפות: חוקר הקבלה פרופ' משה אידל וחוקר הספרות ד"ר אריאל הירשפלד.

שיר השירים

קריאה בפסוקים מתוך ספר שיר השירים (פרק ה פסוקים ב-ז). בהשתתפות: המשוררת אגי משעול ורב ההתנחלות תקוע מנחם פרומן.

משל האהובה בספר הזוהר

קריאה במשל האהובה מתוך ספר הזוהר. בהשתתפות: חוקר הקבלה ד"ר אבי אלקיים והמשוררת פרופ' חביבה פדיה.

בת יפתח

קריאה בסיפור על בת יפתח (ספר שופטים יא לד-מ). בהשתתפות: שלוש תלמידות בית הספר התיכון 'פלך' בירושלים נוגה, שירה וסיגל.

תותים

על השיר "תותים" שכתב זאב נחמה והלחינו זאב נחמה ותמיר קליסקי.

אנחנו מאותו הכפר

על השיר "אנחנו מאותו הכפר" שכתבה והלחינה נעמי שמר.

הליכה לקיסריה

על השיר "הליכה לקיסריה" שכתבה חנה סנש והלחין דוד זהבי.

אמצע ספטמבר

על השיר "אמצע ספטמבר" שכתבה והלחינה אסתר שמיר.

רקמה אנושית אחת

על השיר "רקמה אנושית אחת" שכתב והלחין מוטי המר.

ילדים זה שמחה

על השיר "ילדים זה שמחה" מאת יהושע סובול ושלמה בר.

מה איתי

על השיר "מה איתי" שכתבו אריק איינשטיין, שלום חנוך, יענקל'ה רוטבליט וג'וזי כץ והלחינו ג'וזי כץ, שמוליק קראוס ושלום חנוך.

הרעות

על השיר "הרעות" מאת חיים גורי וסשה ארגוב

חורף שבעים ושלוש

על השיר "חורף שבעים ושלוש" מאת שמואל הספרי ואורי וידיסלבסקי.

כל עוד

אבא המלווה את בנו לבית הספר חוזר עשרות שנים אל אביו ואל בית הספר שלו; על השיר "כל עוד" מאת עלי מוהר ויוני רכטר.

אנחנו לא צריכים

על השיר "אנחנו לא צריכים" מאת אבי קורן ושמואל אימברמן

בלדה לשוטר

על השיר "בלדה לשוטר" מאת אהוד מנור ונורית הירש.

פראג

על השיר "פראג" מאת שלום חנוך.

התחדשות

על השיר "התחדשות" מאת נעמי שמר ויובל דור.

לבכות לך

על השיר "לבכות לך" מאת אביב גפן.

כל נדריי

על השיר "כל נדריי" מאת לאה לופנפלד ויאיר קלינגר

בתשלומים

על השיר "בתשלומים" שכתב אלברט שטרית והלחין אברמינו מוגרבי.

זמר נוגה

על השיר "זמר נוגה" מאת רחל המשוררת

אליפלט

על השיר "אליפלט" מאת נתן אלתרמן וסשה ארגוב.

למה לי מרד?

בשיעור זה נבחן את משמעות הבחירה במרד. נלמד על כמה אירועים משפטיים שבהם יצא עם ישראל למרד, נחשוב האם הבחירה לצאת למלחמה נגד שליט חזק היא החלטה נכונה, וננסה להבין איך אפשר בכלל לדעת מהי החלטה נכונה במקרים כאלו.

זכר ליציאת מצרים

בשיעור זה נדון עם התלמידים על מעמדה המכונן של יציאת מצרים בתרבות ישראל, ונבחן הקשרים שונים שבהם אנו מזכירים את יציאת מצרים. ניתן את הדעת על משמעות אזכור יציאת מצרים בליל הסדר, מה עלינו ללמוד ולהסיק מהעיסוק המרובה ביציאת מצרים? האם יש לכך השלכות על העיסוק בנושא בליל הסדר שלנו?

שיעור ליום המעשים הטובים

בשיעור זה ננסה להבין מהו מעשה טוב בעינינו, האם נוכל לאפיין מעשה כמעשה טוב? האם מעשה טוב אחד עולה על מעשה טוב אחר? מה בין יום המעשים הטובים לבין חיים של מעשים טובים?

בין שקיפות לשחיתות

כיצד ניתן למנוע שחיתות של פוליטיקאים ואנשי ציבור? מהו עיקרון השקיפות, ובאיזה אופן הוא מבטיח ניהול תקין של מוסדות ציבוריים?

כל מה שבראתי בשבילך בראתי

בשיעור זה נלמד על המתח שבין שימור ופיתוח באמצעות מקורות מן העבר ומקרים מן ההווה.

"תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי"

ט"ו בשבט, הידוע גם כראש השנה לאילנות, הוא הזדמנות מצוינת לדון ביחסים הראויים בין האדם לטבע. בשיעור שלפנינו נדון בשני צדדים של יחסי האדם והסביבה, באמצעות עיון במקורות יהודיים מהמקרא ומהמדרש.

כיצד מרקדין לפני הכלה

בשיעור זה נלמד עם התלמידים על המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל בנושא כיצד מרקדין לפני הכלה, נבין את המניעים הערכיים של כל אחת מהגישות ונראה כיצד המחלוקת מימי חז"ל באה לידי ביטוי בהבדלים בין גישות בימינו.

בריונות בימים ההם בזמן הזה

בשיעור זה נדון עם התלמידים בתופעת הבריונות ובדרכים שונות להתמודד עמה. הלימוד ייעשה דרך מקורות חז"ל והשלכתם על תופעות בריונות המוכרות לתלמידים.

חיים בשגרה

בשיעור זה נדון עם התלמידים במשמעות של שגרה ובמקום שלה בחיינו. האם שגרה היא דבר טוב או רע עבורנו? במה כוחה ומה חולשתה? כיצד היא משפיעה על חיינו ומה יחסנו כלפיה.

השבת אבדה

שיעור זה עוסק בהשבת אבדה. נלמד את הפסוקים במקרא הקשורים להשבת אבדה (דברים כב, א-ג), ואת המשנה הראשונה במסכת בבא מציעא, פרק ב. ממקורות אלו עולה חובת השבת האבדה כאשר על האבדה יש סימן וניתן לייחס אותה בוודאות לבעליה.

שתיית אלכוהול בפורים

בשיעור זה נשתמש במצוות המשתה בפורים "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" כמניע לדיון עם התלמידים על שתיית אלכוהול בכלל ובמסיבות הפורים בפרט, על המניעים לשתייה ועל הסכנות הכרוכות בה.

לקראת חג הסיגד

בכ"ט במרחשוון יציינו יוצאי אתיופיה את חג הסיגד המסורתי. בשיעור זה נדון ברלוונטיות של הסיגד לקהילת יוצאי אתיופיה בפרט, ולחברה הישראלית בכלל.

יום האישה הבינלאומי

דיון במשמעות יום האישה הבין-לאומי מנקודת מבט ישראלית דרך עיון במגוון מקורות.

"להבות פשטו בארצנו"

בשיעור זה נדון בתופעת הקנאות הדתית בשם היהדות, דרך מעשי הרצח שבהם נרצחו שירה בנקי וסעד ועלי דוואבשה בסוף חודש יולי 2015.

שיח אחרי מלחמה

במציאות הישראלית אנו חווים תקופות של מתח. שיעור זה מזמין את התלמידים לשתף את חבריהם לכיתה בתחושות ובחוויות שמעוררים בהם האירועים הקשים, לפקוח את עיניהם לאופן שבו חבריהם ושאר חברי הקהילה חווים את האירועים, ולארגן את התלמידים לפעול יחד למען הקהילה, בתקופה בה היא זקוקה לחיזוקים רבים.

שיעור חינוך לקראת יום הכיפורים

לקראת יום הכיפורים, אנו מציעים לדון באופן עמוק במושג הסליחה באמצעות היכרות עם עיבוד חדש לפיוט מפורסם הלקוח ממחזור התפילה, דיון במורכבות של רעיון הסליחה באמצעות משל, והצצה לשיר "שוב נתחיל מחדש" מאת נתן יונתן.

זיכרון השואה במדינת ישראל

זיכרון השואה מקבל תשומת לב רבה במערכת החינוך הישראלית, אך כיצד אנו זוכרים את השואה, ומה משמעות הזיכרון בעיצוב זהות יהודית עכשווית?

השחתת צלם אלוהים

מהן ההשלכות המוסריות של מעשה רצח? מהו צלם אלוהים שבאדם, וכיצד הוא מושחת? לקראת יום רבין, שיעור חינוך לתלמידי תיכון העוסק בשאלות אלה דרך עיון במקורות היהדות.

מים לשניים: בעקבות אסון המטיילים בנפאל

לפני כמה שנים נקלעה קבוצת מטיילים לסופת שלגים קשה בנפאל, ביניהם היו שנאלצו להכריע בין הרצון להימנע מהפקרת חיים לבין הצלת עצמם. בשיעור נקרא את הברייתא המפורסמת "מים לשניים" ונדון בה לאור האסון בנפאל.

בחירה, גורל, או מקרה?

האם האדם הוא ריבון למעשיו? האם האדם יכול לשנות את העתיד, לתכנן באופן מושכל את חייו ולהוציא לפועל את תכניותיו? שאלות אלו עשויות לעצב במידה רבה את השקפת העולם ואת אורח החיים שלנו, והתשובה להן תקבע את אופן קבלת ההחלטות שלנו בתחומים רבים. בחג הפורים, שבו פעלו מרדכי ואסתר במטרה לשנות את הפור (הגורל) שהפיל המן הרשע, אנו מציינים התנגשות בין תפיסות מנוגדות בנוגע לשאלה זו.

גוף שבור אינו אדם שבור

לקראת סוף מחצית א ולקראת מחצית ב נקדיש שיעור אחד לחשיבה רפלקטיבית ומסכמת. בשיעור נבקש מהתלמידים לשוב לבחון את המחצית שחלפה: את נקודות המשבר, את רגעי השיא, ואת המסקנות לקראת המחצית הבאה.