תוצאות

סידור תוצאות לפי

משפחות בַּספרים

פעילות ליום המשפחה – התלמידים יכירו סוגים שונים של משפחות דרך ספרים. השיעור מותאם ללמידה בבית הספר ולמידה מרחוק.

לשמוח ולשמח בחג

מערך שיעור לחג הסוכות, מיועד ללמידה מרחוק (אפשר להתאימו גם ללמידה בכיתה).

טקס ליום זכויות האדם הבינלאומי - פעילי זכויות אדם (יסודי)

ב-10 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי. הטקס המוצע כאן מדגיש את העשייה של פעילים למען זכויות אדם. הטקס יתקיים בפורמט כיתתי בכיתות בית הספר השונות (כיתות א-ה), ויעבירו אותו תלמידי כיתות ו לאחר תהליך של למידת הנושא ותכנון הטקס.
הטקס מותאם ללמידה מרחוק, וניתן להתאימו גם ללמידה בכיתה.

כרטיסי "שנה טובה": מתבוננים ויוצרים

המערך מזמין את התלמידים ללמוד מתוך התבוננות בכרטיסי שנה טובה על התקופה בה נוצרו, וליצור כרטיסי שנה טובה מתאימים לתקופתנו.

טקס לפתיחת השנה: הקהילה הבית ספרית

טקס זה נועד להעצים את תודעת הקהילתיות בבית הספר. הטקס ידגיש את השיתוף בין התלמידים למורים, ובינם לבין עובדי המנהלה, האחזקה והאבטחה ונציגי ההורים, ויחזק את תחושת השייכות והאחריות המשותפת. הטקס מותאם ללמידה מרחוק וללמידה היברידית.

טקס פתיחת שנה: ראש השנה

תחילת שנת הלימודים סמוכה לראש השנה - תחילת לוח השנה היהודי. כדאי לקַשר בין שתי ההתחלות, בעיקר בשנים שבהן ראש השנה חל כבר בראשית ספטמבר. בטקס ישולבו יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, ובעיקר מתוך ראש השנה, באוריינטציה תרבותית ולא דתית. הטקס יכיל מוטיבים כגון מבט לעבר ולעתיד, פתיחה ונעילה של שערים, מעבר מקיץ לסתיו, זיכרון ותיקון עולם. הטקס מותאם ללמידה היברידית ולמידה מרחוק.

טקס לפתיחת השנה: יש לי חלום – למידה היברידית ולמידה מרחוק (יסודי)

טקס זה נועד לעורר את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התפתחות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם במרחב משותף (ממשי או וירטואלי). הטקס מותאם ללמידה מרחוק וללמידה היברידית.

חז"ל מספרים אגדות - הצעה למערך למידה

מערך למידה זה עוסק באגדות חז"ל. הוא מתאים הן לעבודה בכיתה והן ללמידה מרחוק באמצעות זום, ומלווה במצגת אינטראקטיבית באתר אופק.

טקס לפתיחת השנה – ראשית (יסודי וחט"ב)

טקס זה מיועד להעניק לקהילת בית הספר הרגשה של התחדשות. הטקס בנוי משני היבטים: רגשי ואינפורמטיבי. מצד אחד, הטקס אמור לייצר אווירה - ומצד אחר, הטקס יעביר לתלמידים מידע על חידושים בנוף בית הספר בשנה הקרובה וייצור ציפייה לקראת חידושים אלו.

טקס פתיחת שנה - ראש השנה ׁ(יסודי וחט"ב)

טקס לפתיחת שנת הלימודים, ובו מודגש הקשר לראש השנה – תחילת לוח השנה היהודי. בטקס משולבים יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, וראש השנה בפרט, באוריינטציה תרבותית ולא דתית.

טקס לחג השבועות בנושא: הודיה על הלחם (כיתות א-ג)

טקס זה שם במרכזו את ההיבט החקלאי של החג במשמעותו המקורית ביותר - הודיה על הלחם. הטקס כולל פעילות של הכנת לחם.

טקס לחג השבועות בנושא: ביכורים (כיתות א-ג)

בטקס זה נדגיש את טובו של הטבע שמעניק לנו מפירותיו, ונוסיף ביכורים משלנו שאינם בהכרח ביכורי חקלאות.

טקס לחג השבועות בנושא: לימוד בשבילי

טקס לחג השבועות לכיתות א-ג ששם במרכזו את נושא הלימוד, ברוח מנהג תיקון ליל שבועות. אחרי חלק המופע, יעבירו הלומדים סדנאות למורים, ברוח האמרה "אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלוֹמֵד מִכָּל אָדָם".

לו יהי: מערך שיעור

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. בשיעור נקרא את השיר "לו יהי" שכתבה נעמי שמר, המבטא תקווה לעתיד טוב יותר.

טקס וירטואלי: מתוך הכאב מביטים אל העתיד (כיתות א-ד)

טקס וירטואלי הניתן להתאמה גם למרחב בית הספר, לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, אותו נקדיש כדי לזכור את הנופלים וכדי לעורר תקווה לעתיד של שלום.

טקס: ילדות בתקופת השואה (כיתות א-ד)

טקס וירטואלי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אותו נקדיש לילדים בתקופת השואה ולזיכרונות ולדמיון אשר עזרו להם להתמודד. הטקס ניתן להתאמה גם לציון הנושא בבית הספר.

ילדים יהודים לפני השואה

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, המיועד ללמידה מרחוק, ומתאים גם ללמידה בכיתה. מטרת השיעור להכיר לתלמידים ילדים ממש כמותם שחיו בקהילות יהודיות לפני השואה.

פסח בימי קורונה

הצעות ללמידה מרחוק, מכיתה א עד כיתה ט, עבור כיתות שלומדות מרחוק באופן קבוע או נכנסו לבידוד באופן זמני.

טקס: הזכות לבחור להיות מי שאני

טקס יום זכויות האדם הבין-לאומי מעורר אותנו לזכור את עקרונות היסוד שעליהם החברה צריכה להתקיים. טקס זה מדגיש את הזכות "להיות מה שאני".

מגוון משפחות בחברה הישראלית

החברה הישראלית כיום כוללת מבנים משפחתיים מגוונים מאוד. פריט זה כולל המלצות למקורות שיכולים לשמש אותנו בבואנו לדון במוסד המשפחה, ושאלות נלוות לדיון.

טקס לפתיחת השנה – יש לי חלום (יסודי)

טקס זה מיועד לפתח את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התקדמות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם על הבמה.

טקס לחג השבועות – מֵעֵרֶב רב לחברה (עשרת הדיברות של ביה"ס)

לחג השבועות ארבעה שמות, ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). טקס זה שם דגש על המשמעות הלאומית, שבה קבוצת אנשים הופכת לעם באמצעות מסמך מכונן.

צער בעלי חיים

מערך שיעור זה מזמין את הלומדים להתבונן על המורכבות ביחסים שבין בני האדם לבעלי חיים, ולהעלות אותה למודעות שלהם.

טקס לחג השבועות - מֵעֵרֶב רב לחברה (יוצרים ביחד)

לחג השבועות ארבעה שמות, ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). טקס זה שם דגש על המשמעות הלאומית, ומזמין את הלומדים לחשוב כיצד נראה רגע מיוחד ונדיר שבו קבוצת אנשים הופכת לעם.

רבי יהודה הנשיא

מידע על דמותו של רבי יהודה הנשיא. על אישיותו, מנהיגותו ועל מפעלו לכתיבת המשנה.

קוים לתולדות שנת השמיטה: בתקופת המקרא

המאמר סוקר את הכתובים המקראיים בנוגע לחוק השמיטה ודן בשאלה האם היתה שמיטה בפועל בימי הבית הראשון. נראה שדיני שמיטה ויובל היו ידועים בעם אך לא קוימו.

קרב בבית המדרש

התלמוד מספר על המפגש הייחודי בין ריש לקיש לר' יוחנן (תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פד עמוד א). בפריט יש מצגת שבה ניתוח הסוגיה ושאלות מנחות ללימודה.

פרשנות מודרנית ל"ואהבת לרעך כמוך"

פרשנות מודרנית לפסוק המורכב והטעון

צדק וצדקה – בין חברת צדק לחברה צודקת

בדיון בפרשת "וירא" ובפרקי אבות בוחן נתן רובין את מושגי הצדק והצדקה בין הרובד הפרטיקולרי לאוניברסאלי ומצטט את דברי פרופ' איש שלום ופרופ' רוזנברג: "שאיפה זו להקים אומה באה דווקא מתוך מגמה אוניברסלית שמקורה במידת החסד אשר אפיינה את עולמו של אברהם אבינו, חסד שלא הצטמצם בהכנסת אורחים בלבד או בתחנונים על גורלם של אנשי סדום, אלא חסד שמגמתו להיטיב עם האנושות כולה."

סליחות

מהן הסליחות שאותן אומרים בחודש אלול?

סליחות - חודש של בקשות

מידע על הסליחות בחודש אלול - ההשכמה לסליחות, אווירת הסליחות של חודש זה ופרטים נוספים.

מאבקים ציבוריים בנושא השבת

מאבקים ציבוריים בנושא השבת המהווים חלק ממחלוקת רחבה בנושא דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

מקבלים שבת

בשיעור נעסוק בקבלת שבת- נשאל מה מיוחד בה, מדוע מציינים אותה, כיצד מציינים אותה, מהי המשמעות של קבלת השבת, האם אנחנו מציינים אירועים נוספים בחיינו שהם דומים במהותם לקבלת שבת?

טקס לחג שבועות - חג חקלאי אז והיום

לחג השבועות ארבעה שמות, ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). טקס זה שם דגש על המשמעות החקלאית של החג.

כמה סליחות יש? מהן הסליחות השונות

הרבה סליחות יש בעולם - הסליחה וצורות שונות להציגה

יום כיפור - לחלל או לא לחלל?

איך הפך יום הכיפורים בלי חוק ובלי כפיה ליום שיש בו משהו אחר באויר של מדינת ישראל?

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה - שיעור 9

האגדה בתלמוד הבבלי ובתלמוד הירושלמי. הרצאה זו הנה התשיעית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה - שיעור 1

מבוא היסטורי וסקירה של האגדה הקדומה - היצירות שנתחברו עד תקופת חז"ל. הרצאה זו הנה ראשונה בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 10 - הסיפור המקראי המורחב

ההרצאה עוסקת במגמות שעומדות ברקע סיפורי חז"ל המרחיבים את הסיפור המקראי. זו ההרצאה העשירית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 3 - האגדה בספרות התנאים

תיקון היחיד וחברה מתוקנת בהרצאתו של פרופ' אביגדור שנאן העוסקת במופעים שונים של האגדה בספרות התנאים. הרצאה זו נאמרה במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 5 - מדרש מהו?

מהו מדרש? מהי משמעות המילה וכיצד מתבצעת הטכניקה של המדרש. הרצאה זו הנה החמישית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 11 - מעשי חכמים

ההרצאה עוסקת בסיפור מעשי חכמים בספרות חז"ל הרצאה זו הנה הרצאה אחד-עשר בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 7 - מעשי חכמים

האם ניתן לבנות ביוגרפיה לאור סיפורי מעשי החכמים בסיפור חז"ל? הרצאה זו הנה השביעית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 6 - האגדה בספרות האמוראים

קבצי המדרשים בתקופת האמוראים. הרצאה זו הנה השישית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 8 - ספרות המדרש המאוחרת

מהם ההבדלים בין ספרות המדרש המוקדמת (עד שנת 600 לספירה) לספרות המדרש המאוחרת. הרצאה זו ההרצאה השמינית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 2 - האגדה בחז"ל והקבוצות בסביבתה

ההרצאה עוסקת בזיקה שבין עולמם של חז"ל לקבוצות הסובבות את קהילות האגדה לאור המקורות הדומים. הרצאה זו הנה שניה בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

איך עוזרים לחבר?

בסרט שני סיפורים חסידים ואחריהם דיון קצר על הדרכים השונות לסייע לחברים בעת מצוקה.

קידוש ליל שבת - תכנית שניה

קריאה בקידוש של ליל שבת. בהשתתפות: המומחה לפילוסופיה של הדת דר' יוסי שוורץ והסופר והעיתונאי אדם ברוך.

קידוש ליל שבת - תכנית ראשונה

קריאה בקידוש ליל שבת. בהשתתפות: איש התקשורת והתאטרון ג'קי לוי, העיתונאית שרה בלהאו והעורך ושדרן הטלוויזיה דני קושמורו.

כיבוד אם וכיבוד בן

קריאה בשלושה סיפורים תלמודיים על כיבוד אם. בהשתתפות: השחקנית אודיה קורן והאנתרופולוגית ד"ר תמר אלאור.

המכוער

קריאה בסיפור התלמודי על ר' שמעון ו"המכוער" (תענית כ.) משתתפים: מיכל, מרים וגידי, תלמידי כיתה ה' מתל אביב. ודנים ביחד בשאלות של יופי וכיעור - פנימי וחיצוני.

מקורן ומשמעותן של שבת, שמיטה ויובל

השבת, השמיטה והיובל הם מוסדות קדומים של השבתת פעילות מבוססת מועדים שנהגו כבר בימי הבית הראשון

אבא'לה בוא ללונה פארק

על השיר "אבא'לה בוא ללונה פארק" מאת ישראל יצחקי ויוסף כנען.

כל עוד

אבא המלווה את בנו לבית הספר חוזר עשרות שנים אל אביו ואל בית הספר שלו; על השיר "כל עוד" מאת עלי מוהר ויוני רכטר.

קללה – יוצאת ממני ונשארת אצלי

בשיעור זה נתייחס לתופעה נפוצה בבית הספר - קללות. לרוב אנחנו מתייחסים לזה כלפי המקולל ובמערך זה נבחן את היחס למקלל ומה זה עושה לו.