תוצאות

סידור תוצאות לפי

על רגל אחת: שיחות על ערכים דמוקרטיים ותרבות יהודית

איריס סבן ויואל קרצ'מר-רזיאל משוחחים עם בני נוער על שוויון, חירות, כבוד, אמת ומשפט. ההסכת מיועד לשילוב בהוראה בחטיבת הביניים במקצועות החברה והרוח, ויש בו חמישה עשר פרקים באורך של 6-8 דקות.

איך מחלקים? יחידת מליאה על צדק חלוקתי

ביחידה נכיר את הבעיה של חלוקת העושר בעולם, נאזין לפרק "איך מחלקים?" בהסכת "על רגל אחת", נלמד על רעיון היוֹבֵל במקרא ובכתבי זאב ז'בוטינסקי ונחשוב על חלוקה צודקת של משאבים.

להמשיך בזמן אסון

כשאסון פוקד את החברה, כיצד אפשר להמשיך בחיים שהיו לפני כן ? האם החיים אכן יכולים לשוב להיות כמו שהיו לפני כן? מה אפשרויות התגובה לאסון? ומה אפשר לעשות כדי להמשיך לחיות תוך כדי זיכרון צורב?

פדיון שבויים במסורת היהודית

פדיון שבויים נתפס כערך מרכזי במסורת היהודית, כמרכיב באחריות החברתית ובערבות ההדדית. בשיעור נכיר מקורות שמדברים על מרכזיות המצווה של פדיון שבויים ובמקורות שעוסקים במגבלות על חיוב זה. נקיים דיון כיתתי מבוסס מקורות על הערך ועל יישומו במציאות בת זמננו.

לאה גולדברג על תפקיד המשורר בזמן מלחמה

כמה ימים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה כותבת לאה גולדברג מענה מדוע לא תכתוב שירי מלחמה. בשיעור, נדון עם התלמידים בטענה של לאה גודלברג ונשאל מה דעתנו על כך. מערך שיעור לימים קשים.

"אָדָם מוּעָד לְעוֹלָם" - על טבע האדם: טוב או רע?

נהרהר בקביעה של חז"ל: 'אָדָם מוּעָד לְעוֹלָם'
ונדון בשאלות: למה האדם מוּעָד, מדוע האדם יכול להזיק כמו חיות שאינן מאולפות?
במה הוא מוּעָד ומה אנחנו (האדם) יכולים לעשות עם הקביעה הזו?

מדבר שקר תרחק - חדשות כזב בעת מלחמה

כיצד נזהה מידע כוזב שמופץ ברשתות החברתיות? מהן הסכנות בהעברת מידע כזה בכלל ובעת מלחמה בפרט? וכיצד מעוגן הקשר בין שקר ובין פגיעה בחיי אדם במקורות יהודיים?

לחם וספר

באמצעות עיסוק בלחם ובאופן יצירתו, התלמידים יתוודעו לתהליך החיבור של יצירת תרבות, כגון ספר, ויחשבו על התהליך הזה ועל משמעותו. התלמידים ילמדו טקסט חז"לי העוסק בלחם ובתהליך הכנתו כדימוי ויְפתחו את היכולת לעסוק בדימויים. מתוך כך יעשירו התלמידים את הבנתם לגבי חג השבועות.

דמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית

מה מקומה של הדמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית? הפודקאסט ודף המקורות עוקבים אחר קולות דמוקרטיים בתרבות היהודית-ישראלית לדורותיה.

שאילת שאלות, מגילת העצמאות וזכויות אדם

באמצעות טכניקה של שאילת שאלות, התלמידים יעלו שאלות בנוגע למגילת העצמאות. בעקבות השאלות שישאלו, וכחלק מהלמידה, יעמדו על הקשר ועל ההבדלים בין חזון, חוקי יסוד וחוקה. אלה יובילו לחשיבה משותפת על כינון חברת מופת.

פסח, חירות ודמוקרטיה

התלמידים ילמדו על היחס בין שלטון ובין שלילת חירות בסיפור בני ישראל במצרים. התלמידים יכתבו תשובה לעתירה דמיונית שבני ישראל מגישים לבג"ץ כנגד פרעה על סמך חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
המערך כולל עבודה במליאה, עבודה בקבוצות וסיכום במליאה.

השקדייה

מה ההבדל בין שקד לשקדייה? ועל מה בדיוק שוקדת השקדייה?

טיהור המקדש בספר מקבים א

מערך עם חומרי עזר למורים לשיעור בשיטת הג'יקסו על סיפור טיהור המקדש בידי המקבים כפי שהוא מתואר בספר מקבים א. המערך משלב צורות למידה שונות של טקסט היסטורי ומיועד לעבודה קבוצתית שבה לכל תלמיד ותלמידה יש חלק פעיל.
מסדרת מערכי השיעור המדגימים שיטות הוראה חדשניות והמלוות יחידות ללימוד עצמי של השיטות הללו (פלפ"ל - פעילות פדגוגית לימודית למורים)

שלוש דרכי צדקה

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

של מי האחריות?

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

מציאות של עוני

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

ז'קלין כהנוב ומוזיקה מחברת

ישראליות במבט שלנו

מהי ישראליות: על 'שרוליק' וכור ההיתוך

כבוד האדם

כבוד האדם

יצירת כרזות משותפות שמטרתן להעלות את המודעות לשמירה על הכבוד של קבוצות בחברה.

כבוד האדם

סיפור חז"לי יגרום לנו להתבונן במשמעות של פגיעה בכבוד.

כבוד האדם

כיצד פגיעה בכבוד האדם יכולה ללמד אותנו מהו כבוד האדם? במפגש ושיח בקבוצות עם מגוון דילמות נפתח את עצמנו לשאלות אלה.

כבוד האדם

המינוח "כבוד האדם" הוא מופשט, וקשה להבינו מבחינה יישומית.
באמצעות לימוד של דוגמאות שבהן רואים פגיעה בכבוד האדם והצגת דילמות יכירו הלומדים את הבסיס לזכויות האדם. למידה זו תוביל אותנו לחשיבה משותפת – מה אפשר לעשות כדי לקדם את הערך של שמירה על כבודו של כל אדם.

"התקווה - Hope"

האם לגיטימי לעבד את ההמנון כדי להנגישו וליצור עימו הזדהות? מהם המסרים הסמויים העולים מהמוזיקה ומהגרפיקה של הקליפ?

מונח על הבוקר - מערכת המשפט

רוצים לדעת עוד משהו שלא ידעתם על מערכת המשפט? קחו 3-4 דקות ולימדו משהו חדש.

ושתי אומרת לא!

דיון בדמותה של ושתי במגילה, וגיוס דמותה לטובת קידום אוטונומיה של נשים במרחב התרבותי בעולם.

תרבות המחלוקת: מערך שיעור לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין

מערך שיעור זה מזמין את התלמידים להכיר עמדה מהתלמוד בנוגע לאופן שבו יש לנהל דיון בעת מחלוקת, ולנסות ליישם את הדרך המוצעת בתלמוד (דרך בית הלל) בדיונים שהם מנהלים.

סוכות - לשמוח ולשתף בשמחה

מהלך של למידה היברידית, המקנה לתלמידים את המידע העיקרי על חג הסוכות, ועוסק בהרחבה בערכים שעולים מהחג - המצווה לשמוח ולשתף בשמחה את בני העניים (הכנסת אורחים).

המשנה - הצעה להערכה חלופית

הצעה להערכה חלופית להוראת הפרק "מהי המשנה" בספר "שבילי תרבות" לכיתה ח.

ראש השנה ויום הכיפורים - למידה היברידית

מערך למידה המקנה לתלמידים את המידע העיקרי על ראש השנה ויום הכיפורים, ועוסק בהרחבה בערכים שעולים מהחגים האלה.

טקס לפתיחת השנה: הקהילה הבית ספרית

טקס זה נועד להעצים את תודעת הקהילתיות בבית הספר. הטקס ידגיש את השיתוף בין התלמידים למורים, ובינם לבין עובדי המנהלה, האחזקה והאבטחה ונציגי ההורים, ויחזק את תחושת השייכות והאחריות המשותפת. הטקס מותאם ללמידה מרחוק וללמידה היברידית.

טקס פתיחת שנה: ראש השנה

תחילת שנת הלימודים סמוכה לראש השנה - תחילת לוח השנה היהודי. כדאי לקַשר בין שתי ההתחלות, בעיקר בשנים שבהן ראש השנה חל כבר בראשית ספטמבר. בטקס ישולבו יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, ובעיקר מתוך ראש השנה, באוריינטציה תרבותית ולא דתית. הטקס יכיל מוטיבים כגון מבט לעבר ולעתיד, פתיחה ונעילה של שערים, מעבר מקיץ לסתיו, זיכרון ותיקון עולם. הטקס מותאם ללמידה היברידית ולמידה מרחוק.

טקס לפתיחת השנה: יש לי חלום – למידה היברידית ולמידה מרחוק (חט"ב)

טקס זה נועד לעורר את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התפתחות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם במרחב משותף (ממשי או וירטואלי). הטקס מותאם ללמידה מרחוק וללמידה היברידית.

טקס לפתיחת השנה – ראשית (יסודי וחט"ב)

טקס זה מיועד להעניק לקהילת בית הספר הרגשה של התחדשות. הטקס בנוי משני היבטים: רגשי ואינפורמטיבי. מצד אחד, הטקס אמור לייצר אווירה - ומצד אחר, הטקס יעביר לתלמידים מידע על חידושים בנוף בית הספר בשנה הקרובה וייצור ציפייה לקראת חידושים אלו.

טקס פתיחת שנה - ראש השנה ׁ(יסודי וחט"ב)

טקס לפתיחת שנת הלימודים, ובו מודגש הקשר לראש השנה – תחילת לוח השנה היהודי. בטקס משולבים יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, וראש השנה בפרט, באוריינטציה תרבותית ולא דתית.

"כולנו זקוקים לחסד"

מערך שיעור לחג השבועות העוסק במושג "חסד" העומד במוקד מגילת רות.

השמות השונים של חג השבועות – גלגוליו של חג

מערך שיעור העוסק בגלגוליו השונים של חג השבועות דרך שמות החג והמקורות לשמות השונים.

טקס לחג השבועות בנושא: לימוד בשבילי

טקס וירטואלי לציון חג השבועות, השם דגש על לימוד משותף בהשראת מנהג 'תיקון ליל שבועות'. ניתן להתאים את הטקס ולקיים אותו גם בכיתה הממשית, או להשתמש בחלקים ממנו כמערך שיעור ללמידה.

ל"ג בעומר

בשיעור זה נעסוק בל"ג בעומר. ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספים נקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של אירועים וחגים הוא האדם וקהילתו. השיעור מותאם ללמידה מרחוק, וגם ללמידה בכיתה.

כמה צריך להשקיע? הרבה...

מערך שיעור שמזמין את הלומדים לקיים שיח כיתתי על מידת ההשקעה הנדרשת כדי להצטיין בתחום מסוים, לערוך היכרות עם עולם הלימוד היהודי ולהכיר סיפור מסיפורי חכמי המזרח.

טקס: יוצרים זיכרון אישי ומשותף מתוך שירים (חט"ב)

טקס ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, העוסק בזיכרון ושירים. ניתן לקיים את הטקס באופן וירטואלי או בבית הספר.

הסיפורים מאחורי השירים

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. הלומדים יכירו דרך שירי יום הזיכרון סיפורים של נופלים בקרבות ובמלחמות שפקדו את מדינת ישראל.

טקס: חסידי אומות העולם (חט"ב)

טקס וירטואלי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, המוקדש לזכרם של חסידי אומות העולם. הטקס ניתן להתאמה גם לכיתה הממשית.

חסידי אומות העולם

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. התלמידים יכירו את פועלם של חסידי אומות העולם ואת הבחירה הלא פשוטה שהם עשו ברוח מסכת אבות, פרק ב, משנה ו: "במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש."

טקס לחג השבועות בנושא: חג חקלאי אז והיום

טקס זה מדגיש את ההיבט החקלאי של החג, ואת ההבדלים בין האופן בו חגגו את החג בתקופת המשנה לבין האופן בו חגגו אותו החל משנות ה-20 של המאה ה-20.

פסח בימי קורונה

הצעות ללמידה מרחוק, מכיתה א עד כיתה ט, עבור כיתות שלומדות מרחוק באופן קבוע או נכנסו לבידוד באופן זמני.

טקס לחג השבועות: בין תורה לחסד (כיתות ז-ט)

הצעה לטקס לחג השבועות המדגיש את הציר העובר בין תורה לבין חסד, ובין שני סיפורים מקראיים: מעמד הר סיני ומגילת רות. הטקס משלב הצגה ודיבייט.

אילו חכם פלוני חי בימינו

מערך שיעור העוסק ביכולת לראות את אותו אירוע מנקודות מבט שונות - אישית, ציבורית וביניהן.

מה ההבדל בין שמיעה לבין הקשבה?

מערך לשיעור חברה העוסק ביכולת שלנו להקשיב לאחרים.

לפתוח את היד

בשיעור זה ננסה להתחקות אחר המנהגים והסמלים השונים המייצגים בשתי חברות שונות את אותו ערך: הנתינה לנזקק.

מה מניע ללמידה?

באמצעות שאלות רפלקטיביות וסיפור מבית חכימא נדון במשמעות של למידה עבורנו. האם מטרת הלמידה היא הפגנת ידע המוצגת באמצעות ציון?

מסכות: שיעור חינוך לקראת פורים

בפורים נהוג להתחפש ולעטות מסכות. בשיעור שלהלן נציע דיון מעמיק באופי המורכב של המסכות, וביחס שלנו אליהן. מחד, המסכה עשויה להסתיר את ה"אני" הפנימי; אך מאידך, לעיתים דוקא המסכה והתחפושת הן שמאפשרות חשיפה של תכונות פנימיות שמוצנעות בדרך כלל.

שיעורי חינוך לקראת הפסח

לקראת היציאה לחופש פסח, מאגר של שיעורי חינוך המותאמים למגוון שכבות גיל. השיעורים עוסקים בהיבטים שונים של חג הפסח, ובכולם הצעה לדיון ערכי ומהותי ועיון ביקורתי במקורות.

מגוון משפחות בחברה הישראלית

החברה הישראלית כיום כוללת מבנים משפחתיים מגוונים מאוד. פריט זה כולל המלצות למקורות שיכולים לשמש אותנו בבואנו לדון במוסד המשפחה, ושאלות נלוות לדיון.

טו בשבט - פיתוח לעומת שימור

מערך שיעור לכבוד טו בשבט שדן בדילמה בין השאיפה של האדם לקדמה ולפיתוח לבין שימור הטבע והסביבה שבה אנו חיים.

כיצד מפצים על פגיעה בכבוד?

מערך שיעור זה עוסק בפגיעה בכבוד (קריאות גנאי, שיימינג ברשת וכדומה), תוך התמקדמות ביחסי פוגע-נפגע, בדרך של הפוגע לפצות את הנפגע ובדרך של הנפגע להחזיר את החיים למסלולם.

ממצרים - אז והיום

שירה של עלמה זהר, ממצרים, מהווה הזדמנות לעסוק במשמעות המשפט "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".

טקס לפתיחת השנה – יש לי חלום (חט"ב)

טקס זה מיועד לפתח את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התקדמות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם על הבמה.

טקס ופעילות לחג השבועות – מֵעֵרֶב -רב לחברה

הפעילות והטקס מדגישים את ההיבט של מתן תורה, לא מנקודת מבט של קבלת מצוות מישות עליונה אלא מנקודת מבט סוציולוגית-לאומית.

טקס ליום זכויות האדם הבינלאומי - פעילי זכויות אדם (חט"ב)

ב-10 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי. מהלך זה של טקס מדגיש את עשייתם של פעילים למען זכויות האדם.

רק רציתי לבקש סליחה

פעילות בנושא סליחה, בקשת סליחה ויכולת לסלוח

חינוך חינם לכול

מערך שיעור חינוך לכתות ז' ו-ח' בנושא: "חינוך חינם לכול", ובו דיון בחשיבותו של ערך זה ובקשר שלו לתפיסה חברתית שוויונית הנוכחת כבר בתלמוד.

ערכו של היחיד – לימוד משנה סנהדרין פרק ד, משנה ה

המשנה מסכת סנהדרין ד, ה עוסקת בהליך המשפטי שבו מאיימים על עדים במשפטים הנוגעים לדיני נפשות ומזהירים אותם. אגב כך עוסקת המשנה בייחודו של האדם ובחשיבותם של חיי אדם.

להגביר את האור

דף לימוד לקראת חנוכה: כיצד ניתן להגביר את האור ולא רק באמצעות נֵרות? מומלץ ללומדי חטיבות הביניים, ללימוד בחברותות.

עבד כי ימלוך: שיעור חינוך ליום העצמאות

לצד העיסוק החשוב בהישגים המרשימים של החברה הישראלית, יום העצמאות הוא גם הזדמנות לחשבון נפש ולדיון בנקודות שבהן עדיין נדרש שיפור. בשיעור זה נדון בתופעת 'תג מחיר', דרך עיון בהגות הציונית של הרצל ואחד העם.

מהי צדקה (מר עוקבא והעני)

קריאה בסיפור התלמודי על מר עוקבא והעני (תלמוד בבלי כתובות סב ע"ב). משתתפים: העיתונאים גדעון לוי ומירב מיכאלי.

מה זה בכלל זכויות אדם? מערך שיעור לקראת יום זכויות האדם הבינלאומי

ב-10 בדצמבר מציינת הקהילה הבינלאומית את יום זכויות האדם הבינלאומי, ביום השנה להכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. אמנה זו, שאומצה על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-10 בדצמבר 1948, מפרטת את זכויות האדם הטבעיות להן זכאי כל אדם באשר הוא אדם.

בין הורים לילדים

בשיעור זה נעסוק בקשר המורכב שבין הורים לילדים, ברצון של ילדים לרצות את הוריהם, בניסיון של הורים לתקן את ילדותם שלהם דרך ילדיהם, בקושי של ילדים לומר להורים את אשר על ליבם, בקושי של הורים לקרוא את אשר בלבם של ילדיהם.

טעמי שמיטה - מערך שיעור

בשיעור זה יכירו התלמידים עמדות שונות בנוגע לטעמי השמיטה ויבינו כיצד השמיטה יכולה להביא לידי ביטוי רעיונות הרלוונטיים לחיינו כיום.

של מי השואה?

בשיעור זה נעסוק בשאלות סביב תחושת השייכות ומידת המחויבות ביחס לזיכרון השואה, דרך שאלת העמידה בצפירה.

שיעור לזכר מורשתו של נלסון מנדלה

בשיעור הזה נסקור עם התלמידים את תולדות משטר האפרטהייד ואת המאבק בו; ולאחר מכן נשאל: אילו לקחים נוכל להפיק מהמאבק של נלסון מַנְדֶלָה ומהמדיניות שהוביל כנשיא?

בפסח אני הוא האחר והאחר הוא אני

בשיעור הזה נתבונן בליל הסדר דרך עיניו של אמג'ד הערבי, שמתארח עם משפחתו בליל הסדר אצל משפחה יהודית. בעזרתו של אמג'ד ננסה לעמוד על הדברים שהופכים את ליל הסדר למה שהוא בתרבות היהודית והישראלית.

גלגוליו של ט"ו בשבט

מה הקשר בין מס הכנסה לראש השנה לאילנות? מתי והיכן מוזכר לראשונה ט"ו בשבט? על כך בהרצאתו של מורדי שטיין חבר צוות במכון שיטים בבית השיטה ומדריך לתרבות ישראל במינהל ההתיישבותי במשרד החינוך.

"יש לי חלום": שיעור חינוך לקראת חג החירות

לקראת חג החירות אנו מציעים לדון במושג חירות לעומקו. בשיעור זה נבין מדוע החירות נתפסת כערך חשוב כל כך; כיצד מתבטאת החירות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו; ומהו ההבדל בין חירות אזרחית לחירות אישית.

השבת אבדה - מתפיסה תנאית לאמוראית

עיון במשניות ובסוגיות התלמוד מלמד כי יש פער בין התפיסה התנאית לתפיסה האמוראית בהבנת היסוד המחייב השבת אבדה לבעליה. התרשים שלפניכם מציג זאת

הטוב הרע והמכוער - בבלי תענית כ ע"א-ע"ב - מבנה ומשמעות

ניתוח הסיפור במסכת תענית כ.-כ:

העצמת נערות בהשראת דמויות מהמקרא – חוברת עבודה לתלמידה

העצמת נערות בהשראת דמויות מהמקרא – חוברת עבודה לתלמידה

רבי יהודה הנשיא

מידע על דמותו של רבי יהודה הנשיא. על אישיותו, מנהיגותו ועל מפעלו לכתיבת המשנה.

רות המואבייה - חסד חסד תרדוף

בימים בהם מדינת ישראל מוצפת בעובדים זרים, מסתננים, מהגרים, פליטים וכו' ראוי להיזכר ברות המואבייה, מבקשת המקלט הראשונה שמוזכרת במקורות, וזאת בעיקר כדי להקשיב למסר שהיא מעבירה לנו. רות מלמדת אותנו דבר מאוד מאוד פשוט והוא, שניכור ואטימות מובילים לניכור ואטימות, ואילו חום וחסד מובילים ל...נחשו מה???

קשרי ארץ ישראל ובבל במיפנה תקופת התנאים והאמוראים

המאמר מתמקד ביחסי הקהילות היהודיות בא"י ובבבל בסוף תקופת התנאים וראשית תקופת האמוראים. לטענת המחבר, בתקופה זו עולה מעמדה של קהילת בבל בהנהגת האומה, אך עדיין היא כפופה לקהילת ארץ ישראל. כפיפות זו באה לידי ביטוי בהפניית שאלות לחכמי א"י מאזורים הגובלים בבבל לא"י. קשרי קהילת א"י ובבל באים לידי ביטוי גם בתופעת ה'נחותי' - חכמים שהעבירו מסורות מא"י לבבל.

פקודת נזיקין - כוונה

הצגת משמעות כוונה בפקודת הנזיקין בשונה מהמשפט העברי.

פרוזבול

חוק שמיטת כספים המקראי קובע שבכל שנת שמיטה, מתבטלות ההלוואות ונשמטים החובות. כאשר הכלכלה בחברה היהודית הפכה להיות מבוססת יותר ויותר על כסף, היה קושי רב לקיים חוק זה ולכן תיקן התנא הלל הזקן את תקנת הפרוזבול.

משנה סנהדרין פרק ד משניות א, ג-ד

עקרונות וכללים במערכת בתי הדין במשנה

משנה פאה פרק ח משניות ה-ט

משנה פאה פרק ח משניות ה-ט

מסכת בבא מציעא פרק ב משניות א-ז, יא

מסכת בבא מציעא פרק ב משניות א-ז, יא

מסכת בבא מציעא פרק ו

מסכת בבא מציעא פרק ו

מסכת בבא מציעא פרק ח משנה א

מסכת בבא מציעא פרק ח משנה א

מסכת בבא קמא פרק ח משניות א-ז

מסכת בבא קמא פרק ח משניות א-ז

מגילת רות

סיפורה של רות, של מגילת רות ומדוע נקבע מועד קריאת המגילה בחג שבועות.

מהו סדר ליל ט"ו בשבט?

מהו סדר ט"ו בשבט ומי עורך אותו? מי קובע מהו סדר טו בשבט וכיצד לערוך אותו?

לפנים משורת הדין - לקט מאמרים

האם בקיום "לפנים משורת הדין" אין פגיעה במידת הדין? האם אין התנגשויות בין שני הערכים הללו? הפריט מפנה לשני מאמרים הדנים בנושאים אלו.

ל"ג בעומר: חג המדורות

כולנו מדליקים מדורות בל"ג בעומר. שאלתם את עצמכם פעם למה? בדף בררנו את הקשר בין ל"ג בעומר למדורות ולרבי שמעון בר יוחאי, מרד בר כוכבא והמקובלים בצפת. מבולבלים - גם אנחנו.

חומות של דמיון

בשיעור זה יילמד הסיפור החסידי "חומות של דמיון" שסיפר הבעל שם טוב. הסיפור מתאר את דרכו של האדם המאמין המחפש את הקִרבה לאלוהיו. באמצעות הסיפור נעסוק באתגרים אישיים מחיי התלמידים ובעיקר בתובנה כי לא פעם המחסום העיקרי שלנו הוא מחסום פנימי.

אם אני מקפיד זה לא אומר ש...

במערך שיעור זה נברר מה המשמעות של הקפדה על ערכים בתוך חברה ואיך מתייחסים לכאלו שאינם מקפידים. אנו נגש לנושא הזה דרך סיפור חסידי העוסק בחג הפסח.

חטא, שופר ווידוי בעשרת ימי תשובה

מה אנחנו מגדירים כחטא? האם אנחנו מודעים תמיד לכך שאנחנו עושים מעשים לא ראויים? מה מסמל השופר בחיינו?האם אדם אחד יכול למלא תפקיד של שופר בחיינו? שיעור פעיל בשילוב קולנוע

שבעה למניין

בשיעור זה נתוודע לסוגיית הגרוש והעזיבה של יהודים מארצות ערב. מערך השיעור כולל מצגת לשיעור בכיתה ודף עבודה אישי או קבוצתי. הלימוד מתבצע באמצעות מפה, טקסטים ותצלום מתוך גלריית "עדשה יהודית".

"כי האדם עץ השדה"

מטרת השיעור היא הכרת הפתגם "כי האדם עץ השדה" ודיון בפרשנויות שונות בנוגע לפתגם.

שיעור שביעי: חיבור בין תמונה לטקסט

בשיעור זה, התלמידים נותנים משוב לעבודות של חבריהם ומכינים את התמונות של עצמם לתצוגה על ידי כתיבת "הצהרת אמן" ובחירת טקסטים שילוו את עבודותיהם.

שיעור שלישי: ערכים

בשיעור זה, התלמידים בוחנים את ערכיהם האישיים ויוצרים קולאז' שמשקף ערכים אלה.

שיעור שישי: תיעוד הקהילה שלכם

בשיעור זה, התלמידים בוחנים את המשמעות של קהילה ומתחילים לצלם תמונות שמתארות את הקהילה שלהם.

שיעור חמישי: בחינת הערכים היהודיים לעומק

באמצעות הפעילויות השונות המובאות בשיעור זה, התלמידים בוחנים את המשמעות ואת הרלוונטיות של הערכים היהודיים לחייהם

שיעור רביעי: ערכים יהודיים

בשיעור זה עוברים התלמידים מדיון על ערכים אישיים לדיון על ערכים יהודיים. התלמידים ינסו לזהות מה הם הערכים היהודיים העולים מתוך תמונותיו של ציון עוזרי ויתחילו בהכנת רשימה של ערכים יהודיים מרכזיים.

שיעור שני: מה עושה תמונה לתמונה טובה?

בשיעור זה, התלמידים יבחנו את מרכיביו של התצלום כדי לבדוק מה הם הדברים שעושים תמונה לתמונה טובה.

שיעור ראשון: התבוננות בתצלום

בשיעור זה, התלמידים מתרגלים התבוננות מעמיקה בתמונה ואוריינות ויזואלית על ידי אמירות אובייקטיביות וסובייקטיביות על תמונה, ולאחר מכן מגיבים לתמונה באמצעות כתיבה יצירתית.

הסביבון: גלגולו של מנהג

בשיעור זה נבחן את משחק הסביבונים בחנוכה לאור תרבויות סמוכות ליהדות שיתכן והשפיעו על תרבותה

מחלוקת לשם שמים

מערך שיעור המציע ניסיון לאפיין את המחלוקת הראויה בכיתה, בעזרת הצצה למחלוקת מפורסמת ועתיקה – המחלוקת שבין בית הלל לבית שמאי.

השפה שלי

בשיעור נתייחס לשפה העברית - שפה מדוברת, שינויים בשפה ושפה תקינה

לקראת חג החנוכה: הגיבורים שלי ואני

הצעה לשיעור חינוך לתלמידי חטיבות הביניים. לקראת חג החנוכה שבו אנו מציינים את גבורת המכבים ואת ניצחונם הצבאי המרהיב על היוונים, נזמין את התלמידים לדון במושג "גבורה". מהי גבורה? ומיהו גיבור? כיצד, אם בכלל, יוכלו התלמידים להיות גיבורים בעצמם?

על שלושה דברים העולם עומד

שלושת הדברים שבלעדיהם אין לעולם זכות קיום - מהם? לרבי שמעון הצדיק ולרבן שמעון בן גמליאל יש מה לומר בנושא.

העשיר השמח בחלקו

האם עושר מביא לאושר? תרבות הצריכה הפופולרית ופרקי אבות מציעים שתי תשובות מנוגדות.

אורח גס רוח והיחס לאחר

במערך הזה נפגוש חסיד שמקבל אדם שאינו נחמד בצורה הכי לבבית שאפשר. האם נכון לנהוג כך? האם הוא עשה את המעשה המתאים? ומה אנחנו יכולים ללמוד מכך?

הכל יחסי

בשיעור זה נלמד את היחס לאחר מתוך סיפור חסידי העוסק באדם השונה והאחר. הסיפור אינו מתרחש בסוכות אבל חובר ומתחבר מאוד לעולם חג הסוכות.

נשים לומדות תורה?

השיעור עוסק בלימוד תורה של נשים, כמקרה פרטי של נושא רחב יותר שהוא שיוויון הזדמנויות וכיצד פועלים כדי להשיג אותו. במהלך השיעור יפיקו התלמידים מידע מתצלום ומטקסט מילולי, ויצלמו בעצמם.

יום הניצחון

בשיעור זה נעסוק בווטראנים - יהודים שהיו חיילים בצבאות בנות הברית ולחמו בנאצים. בליווי תצלום של הצלם ציון עוזרי מתוך הסדרה "עדשה יהודית".

צדקה

מהי צדקה? מי נותן ומי המקבל? כיצד נותנים צדקה? בשיעור זה נעמיק במושג צדקה ובמשמעויותיו. הכלים שישמשו אותנו הם תצלומים של הצלם ציון עוזרי מתוך הסדרה "עדשה יהודית" וטקסטים מתוך התרבות היהודית-ישראלית.

שקופים

המצגת עוסקת בחשבון נפש חברתי, נושא ההולם את הימים הנוראים שבין ראש השנה ויום הכיפורים.

אושפיזין

מצגת אינטראקטיבית לחג הסוכות. בחג הסוכות נהוג לארח בסוכה - אירוח סמלי - שבעה מאבות האומה, הנקראים "אושפיזין". במצגת זו תלמידי הכיתה מוזמנים לגבש יחד רשימת אושפיזין "עדכנית" - זאת לאחר שהם עורכים היכרות עם האושפיזין המסורתיים, דנים בשאלה מדוע דווקא הם נבחרו, ובונים רשימת תכונות חיוניות לאושפיזין החדשים שייבָּחרו על ידי הכיתה.

ניצחון החשמונאים: שתי נקודות מבט

מצגת אינטראקטיבית לחג החנוכה. בחנוכה אנחנו חוגגים את ניצחון החשמונאים על היוונים. אבל כיצד הם השיגו את הניצחון הזה? במצגת זו תקראו שני שירים ובהם שני הסברים שונים לניצחון...

על חבל דק

שיעור זה עוסק ביחסי הגומלין שבין אדם שרוצה לעזור לזולת ובין אלה שנדמה לנו שהם זקוקים לעזרה.

עזריה אלון - תבנית נוף מולדתו

כתבה אודות פועלו של עזריה אלון - פעיל איכות הסביבה ואוהב ארץ ישראל

מהם נזקי גוף ואיך הם מוגדרים במשפט הישראלי

בסרט הקצר (5 דקות) מסביר עו"ד דותן לינדנברג מהו נזק גוף ומהן התרופות המשפטיות לפיצוי על נזקים כאלו.

לימוד דף מקורות וסרט על הקרב בבית המדרש

לימוד דף מקורות מתוך אתר מדרשת בשילוב סרט על סיפור ר' יוחנן וריש לקיש.

מאיר אריאל - שונים אבל שווים

הזמר מאיר אריאל מדבר על השווים והשונים בבני האדם.

המחלוקת על המחלוקת - טוב או רע?

לימוד סוגיית הגמרא בעירובין על הכרעת המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל.

שפת אם

בשיעור זה נעסוק בשאלה האם מי שהגיע מארץ אחרת צריך לשמר את שפת האם. השיעור יכלול שימוש בסרטים שיש בהם שיחות עם כאלו שבחרו לשמר או שלא לשמר את שפת האם שלהם.

חג הסיגד - בדרך לחג לאומי?

בשיעור זה נכיר את חג הסיגד - חג של העדה האתיופית. ננסה להבין מהי המשמעות של חג של עדה אחת, שמקבל הכרה והופך מועד של כולם, ומה אנחנו יכולים לאמץ ממועד זה.

הוידאו בלוג של רונה: נמצא MP3

רונה מצאה בתאטרון מכשיר שמע MP3. היא ביקשה מהקופאית להפקיד את המכשיר במדור שמירת חפצים (עד שיגיע מישהו לדרוש אותו) ונאמר לה שהיא תידרש לשלם מכיסה עבור שמירת המכשיר. רונה מתרגזת שעליה להשקיע כסף כדי להפקיד חפץ שלא היא איבדה. היא תוהה מדוע היא צריכה לשלם והאם היא אחראית על מי שאיבד את המכשיר.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 2 - האגדה בחז"ל והקבוצות בסביבתה

ההרצאה עוסקת בזיקה שבין עולמם של חז"ל לקבוצות הסובבות את קהילות האגדה לאור המקורות הדומים. הרצאה זו הנה שניה בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

הצהרת זכויות הילד

הילד הוא אדם שלם ואנושי מרגע לידתו. ילדי ישראל של היום הם אזרחי המחר ועתיד האומה. הילדים אינם רכוש, גם לא אמצעי להגשמת מטרות - הם המטרה עצמה. הילד, מחמת אי בגרותו הגופנית והנפשית, זקוק לערובות מיוחדות ולתשומת לב מירבית. תלותו במבוגרים מחייבת שמירה קפדנית על זכויותיו בדרך שתבטיח את שלומו והתפתחותו התקינה בהווה ובעתיד. (מתוך ההקדמה להצהרת זכויות הילד בישראל).

למה הוציאו את ר' ירמיה מבית המדרש?

ר' ירמיה - דמות שאתגרה את בית המדרש. סרטון של דקה מבית 'פשיטא'.

אנחנו מאותו הכפר

על השיר "אנחנו מאותו הכפר" שכתבה והלחינה נעמי שמר.

הליכה לקיסריה

על השיר "הליכה לקיסריה" שכתבה חנה סנש והלחין דוד זהבי.

הדלקת נרות חנוכה

בשיעור זה נכיר את המרכיבים שהופכים את הדלקת נרות חנוכה לטקס, בשונה מהדלקת נרות בסיטואציות אחרות.

אבא'לה בוא ללונה פארק

על השיר "אבא'לה בוא ללונה פארק" מאת ישראל יצחקי ויוסף כנען.

כל עוד

אבא המלווה את בנו לבית הספר חוזר עשרות שנים אל אביו ואל בית הספר שלו; על השיר "כל עוד" מאת עלי מוהר ויוני רכטר.

אנחנו לא צריכים

על השיר "אנחנו לא צריכים" מאת אבי קורן ושמואל אימברמן

בלדה לשוטר

על השיר "בלדה לשוטר" מאת אהוד מנור ונורית הירש.

התחדשות

על השיר "התחדשות" מאת נעמי שמר ויובל דור.

לבכות לך

על השיר "לבכות לך" מאת אביב גפן.

כל נדריי

על השיר "כל נדריי" מאת לאה לופנפלד ויאיר קלינגר

שיר תשרי

על השיר "שיר תשרי" מאת רחל שפירא ודני עמיהוד.

אליפלט

על השיר "אליפלט" מאת נתן אלתרמן וסשה ארגוב.

אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים

עם פתיחת שנת הלימודים, מן הראוי שכל תלמיד יקדיש זמן להגדרת יעדים לשנה החדשה, להרהר באתגרים שעמם יידרש להתמודד, ולחשוב כיצד עשויה להתפתח השנה בהמשך.

ישראלי = יהודי?

מערך שיעור שמזמין את התלמידים להכיר בקיומו של מגוון בחברה הישראלית, ומעודד אותם לקבל אנשים בישראל באשר הם ולנהוג כלפיהם בכבוד, ללא קשר לדת וללאום שאליהם הם משתייכים.

אש, אש מדורה! האומנם? ומה עוד?

בשיעור זה נעסוק ביום ל"ג בעומר, ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספו ונקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של חגים הוא האדם וקהילתו.

למה לי מרד?

בשיעור זה נבחן את משמעות הבחירה במרד. נלמד על כמה אירועים משפטיים שבהם יצא עם ישראל למרד, נחשוב האם הבחירה לצאת למלחמה נגד שליט חזק היא החלטה נכונה, וננסה להבין איך אפשר בכלל לדעת מהי החלטה נכונה במקרים כאלו.

הבדלים מגדריים

בשיעור זה נלמד על הבדלים מגדריים דרך לימוד סיפור, כרזות ועוד.

ציון, למידה ומה שביניהם

בשיעור זה נלמד על הפער בין הציון למה שהוא משקף ואיך על ידי לימוד של סיפור נוכל לחשוב על דרך אחרת להבין את הציון.

מקורות מקראיים בנושאי שמיטה

בשיעור זה נלמד על מטרותיה של שנת השמיטה לאור הפסוקים במקרא המצווים על קיום השמיטה.

שיעור ליום המעשים הטובים

בשיעור זה ננסה להבין מהו מעשה טוב בעינינו, האם נוכל לאפיין מעשה כמעשה טוב? האם מעשה טוב אחד עולה על מעשה טוב אחר? מה בין יום המעשים הטובים לבין חיים של מעשים טובים?

כל מה שבראתי בשבילך בראתי

בשיעור זה נלמד על המתח שבין שימור ופיתוח באמצעות מקורות מן העבר ומקרים מן ההווה.

מערך שיעור לשבועות - הר סיני שלנו

בשיעור זה נעסוק בסיפור מאת שלום עליכם, המתאר חוויה של תלמידים שיכולה להיתפס כמעשה שובבות או כחוויית למידה משמעותית. חוויה שבמרכזה הדימוי של הר סיני, על כל המטען התרבותי שהוא נושא בחובו.

למה לא עכשיו?

בני ישראל לא קיבלו את התורה מיד עם צאתם ממצרים, אלא נאלצו להמתין זמן-מה. בשיעור זה נשאל מהו תפקידה של ההַמְתָּנָה? מתי המתנה היא דבר חיובי וחשוב שמכין אותנו לדבר הבא.

האם לזכור באנדרטה או במעשים?

בשיעור זה נכיר מעט את סיפור ההצלה של דוניה רוזן ובעיקר את צוואתה לדורות הבאים ביחס להנצחה - לא על ידי מצבות ואנדרטאות כי אם על-ידי מעשים אנושיים, יומיומיים. הזיכרון צריך לחיות במעשה הטוב.

בריונות בימים ההם בזמן הזה

בשיעור זה נדון עם התלמידים בתופעת הבריונות ובדרכים שונות להתמודד עמה. הלימוד ייעשה דרך מקורות חז"ל והשלכתם על תופעות בריונות המוכרות לתלמידים.

חיים בשגרה

בשיעור זה נדון עם התלמידים במשמעות של שגרה ובמקום שלה בחיינו. האם שגרה היא דבר טוב או רע עבורנו? במה כוחה ומה חולשתה? כיצד היא משפיעה על חיינו ומה יחסנו כלפיה.

השבת אבדה

שיעור זה עוסק בהשבת אבדה. נלמד את הפסוקים במקרא הקשורים להשבת אבדה (דברים כב, א-ג), ואת המשנה הראשונה במסכת בבא מציעא, פרק ב. ממקורות אלו עולה חובת השבת האבדה כאשר על האבדה יש סימן וניתן לייחס אותה בוודאות לבעליה.

לזכור בניגון

בשיעור הזה נלמד את הניגון שחיבר רבי עזריאל-דוד פסטג, כשהיה על רכבת המשא בין ורשה לטרבלינקה. נלמד על הדרך שעשה הניגון עד שהגיע אלינו, ונחשוב על ניגון כדרך להנציח ולזכור.

רצח רבין – רצח פוליטי

בשיעור הזה נעסוק ברצח רבין כרצח פוליטי, במאפיינים הייחודיים של רצח פוליטי ובהשפעותיו ההרסניות על החברה ועל המשטר הדמוקרטי.

מה הכי חשוב בפורים?

בשיעור הזה נלמד מהן המצוות ומהם המנהגים בפורים, נבחין בין מצווה למנהג, ונבחין בין הדגשים הנהוגים במקומותינו לבין מה שהדגיש הרמב"ם. ונשאל אם יש מקום לשינוי בתפיסה או בדגשים.

עליית יהודי אתיופיה

מערך שיעור בנושא העלייה לארץ וקשיי הקליטה בה תוך התמקדות בקהילה האתיופית שעלתה ב 40 השנה האחרונות.

לקראת התעודה

מדוע אנו מחלקים תעודות לתלמידים, ומה גורם לתלמידים ולהוריהם לייחס לתעודות חשיבות רבה כל כך? לקראת חלוקת התעודות אנו מציעים להקדיש שיעור חינוך לדיון בנושא, כדי לעודד את התלמידים להרהר בחשיבות התעודה ולבחון את אופייה בעין ביקורתית.

כולנו זקוקים לחסד

חג השבועות, שבו נהוג לקרוא את מגילת רות, הוא הזדמנות מצוינת לדיון ערכי במושג ה"חסד" שבמוקד המגילה. בשיעור זה אנו מציעים פעילות שתאפשר דיון מעמיק במושג זה באמצעות קריאה ביקורתית בסיפור עממי וניתוח השיר "כולנו זקוקים לחסד" מאת נתן זך.

גזענות ושנאת הזר

בשיעור זה נציג מקרים של אלימות על רקע של גזענות שהופיעו בתקשורת, ונדון בסיבות האפשריות לתופעה. לאחר מכן נדון ביחס הראוי כלפי מיעוטים, כלקח שאפשר ללמוד מסיפור יציאת מצרים.

פיתוח לעומת שימור

טו בשבט מזמן הזדמנות מצוינת לדון ביחסים המורכבים שבין האדם לכדור הארץ. בשיעור שלהלן, המיועד לתלמידי חטיבות הביניים, נציג את ערכי הפיתוח והשימור, ונדון במתח שביניהם. בסוף השיעור נשאל איזה ערך חשוב יותר בעת הזו, ונבקש מהתלמידים להציג דרכים לחסכון באנרגיה, מים או משאבי טבע.

התחפושת פנים רבות לה

כולנו מתחפשים בפורים אבל לעיתים אנחנו מתחפשים גם בימים אחרים. במערך זה נבחן סיפור חסידי על התחפשות ללא בגדים ועל שינוי פנימי על ידי הצגה.

האם יש שבת בלי כדורגל?

האם ראוי לקיים משחקי כדורגל בשבת? כיצד צריכה להיראות השבת הישראלית, והאם ניתן להגיע לפשרה בין חילוניים לדתיים?

"להבות פשטו בארצנו"

בשיעור זה נדון בתופעת הקנאות הדתית בשם היהדות, דרך מעשי הרצח שבהם נרצחו שירה בנקי וסעד ועלי דוואבשה בסוף חודש יולי 2015.

״אז תאמין שאם קלקלת אתה יכול לתקן״

בשיעור זה נעורר אצל התלמידים התבוננות פנימית לקראת השנה החדשה.

שיעור וידאובלוג שלישי - היחס אל האחר

בשיעור הקודם צפינו בעצות שקיבלה רונה בעקבות הדילמה שהעלתה, וסיימנו את השיעור בהשערה: מה תחליט רונה לעשות ומה יקרה בעקבות המעשה שלה. בשיעור הזה נשמע מה עשתה רונה ומה קרה בעקבות מה שעשתה, ונשאל את עצמנו האם פעלה נכון או שמא לאור מה שקרה היה עליה לנהוג אחרת?

שיעור וידאובלוג שני - היחס אל האחר

בשיעור הקודם צפינו בדילמה של רונה וניסינו לתת לה פתרונות. למדנו מהו המושג "אמפתיה", וקישרנו אותו לדילמה של רונה. בשיעור הזה נצפה בשלוש תגובות מוקלטות לדילמה של רונה, שלושה אנשים שביקשו לתת עצה לרונה. נשאל על הדומה והשונה בין העצות השונות, ומה המניע שבבסיס כל אחת מהעצות.

שיעור וידאובלוג ראשון - היחס אל האחר

בשיעור זה רונה מעלה בווידאובלוג את הקושי שיש לה בנוגע לתלמידה חדשה בכיתתה. התלמידה החדשה דחויה על ידי חברותיה ובהזמנתה רונה מסכנת את מעמדה החברתי שלה עצמה, ועם זאת היא מודעת להתנהגות הראויה במצב הנתון. התלמידים יגיבו לקושי של רונה, יתנו לה עצות כיצד עליה לנהוג וידונו בהן.

כמו רקפות בין הסלעים

במדינה שלנו אנו חווים לעתים אירועים המאלצים את התלמידים להתמודד עם חוויות מסעירות ומטלטלות. בשיעור שלהלן יוכלו התלמידים לדון באירועים ובתחושות הנלוות להם, הן בפורום מצומצם והן במליאת הכיתה.

גביע העולם בכדורגל: לקראת אנושות טובה יותר

גביע העולם בכדורגל הוא אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בעולם. במסגרת השיעור שלהלן, ננסה להבין את סוד הקסם של המונדיאל, באמצעות ניתוח חזון אחרית הימים של ישעיהו.

"תמיד נבוך, לא נסחף"

אריק איינשטיין, שהלך לעולמו, היה מגדולי הזמרים הישראליים. במערך שיעור זה נכיר את דמותו דרך עיון בשניים משיריו.

"לצמוח מתוך מחלוקת"

לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין, נדון במחלוקות הציבוריות הרבות המאפיינות את החברה בישראל, ביתרונותיהן, חסרונותיהן, וגבולותיהן הלגיטימיים.

שיעור חינוך לקראת יום הכיפורים

לקראת יום הכיפורים, אנו מציעים לדון באופן עמוק במושג הסליחה באמצעות היכרות עם עיבוד חדש לפיוט מפורסם הלקוח ממחזור התפילה, דיון במורכבות של רעיון הסליחה באמצעות משל, והצצה לשיר "שוב נתחיל מחדש" מאת נתן יונתן.

דיו כתובה על נייר מחוק

בשיעור זה ננסה ללמוד עם התלמידים את המשנה במסכת אבות העוסקת בלמידה ונחשוב יחד על תהליך הלמידה בגיל צעיר ובגיל מבוגר יותר.

למה לא היית זושא?

סוף שנת הלימודים הוא הזמן לחשיבה רפלקטיבית על מה שאירע ומה שנלמד במהלך השנה. בשיעור שלהלן נזמין את התלמידים להרהר באירועים שהתרחשו, ובמסקנות שאליהן הגיעו, לאורך השנה.

העומר - וספירת העומר

מהי ספירת העומר? ועל שם מה נקבעה?

"אלטנוילנד" - ציטוטים מחזון העתיד

כיצד חזה הרצל את החברה החדשה בארץ ישראל? להלן מקצת "האוצרות" שבהם בחר הרצל כדי להבטיח את אושרם של בני החברה שראה בחזונו.