תוצאות

סידור תוצאות לפי

ירושלים: עיר וערך

העיר ירושלים מעלה שלל אסוציאציות – היסטוריות, דתיות, רעיוניות ואקטואליות. ביחידה זו התלמידות והתלמידים ייחשפו לסמליות הערכית של ירושלים אצל נביאי המקרא כעיר של צדק, משפט, אמת ושלום. לימוד הקטעים מהנבואות נועד להעמיק את ההבנה של משמעותה הסמלית של ירושלים מעבר להיותה עיר המקדש בעבר ועיר הבירה של מדינת ישראל בהווה. הלימוד נועד לקדם הטמעה של ערכי הצדק, המשפט האמת והשלום בעולם הערכים של התלמידות והתלמידים.

עצמאות ועיתונות

מדינת ישראל קמה ביום שישי, ה' באייר תש"ח. ביום ראשון הופיעו העיתונים שבישרו על הקמת המדינה. מה עניין את הציבור באותו יום?

על רגל אחת: שיחות על ערכים דמוקרטיים ותרבות יהודית

איריס סבן ויואל קרצ'מר-רזיאל משוחחים עם בני נוער על שוויון, חירות, כבוד, אמת ומשפט. ההסכת מיועד לשילוב בהוראה בחטיבת הביניים במקצועות החברה והרוח, ויש בו חמישה עשר פרקים באורך של 6-8 דקות.

איך מחלקים? יחידת מליאה על צדק חלוקתי

ביחידה נכיר את הבעיה של חלוקת העושר בעולם, נאזין לפרק "איך מחלקים?" בהסכת "על רגל אחת", נלמד על רעיון היוֹבֵל במקרא ובכתבי זאב ז'בוטינסקי ונחשוב על חלוקה צודקת של משאבים.

להמשיך בזמן אסון

כשאסון פוקד את החברה, כיצד אפשר להמשיך בחיים שהיו לפני כן ? האם החיים אכן יכולים לשוב להיות כמו שהיו לפני כן? מה אפשרויות התגובה לאסון? ומה אפשר לעשות כדי להמשיך לחיות תוך כדי זיכרון צורב?

פדיון שבויים במסורת היהודית

פדיון שבויים נתפס כערך מרכזי במסורת היהודית, כמרכיב באחריות החברתית ובערבות ההדדית. בשיעור נכיר מקורות שמדברים על מרכזיות המצווה של פדיון שבויים ובמקורות שעוסקים במגבלות על חיוב זה. נקיים דיון כיתתי מבוסס מקורות על הערך ועל יישומו במציאות בת זמננו.

לאה גולדברג על תפקיד המשורר בזמן מלחמה

כמה ימים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה כותבת לאה גולדברג מענה מדוע לא תכתוב שירי מלחמה. בשיעור, נדון עם התלמידים בטענה של לאה גודלברג ונשאל מה דעתנו על כך. מערך שיעור לימים קשים.

"אָדָם מוּעָד לְעוֹלָם" - על טבע האדם: טוב או רע?

נהרהר בקביעה של חז"ל: 'אָדָם מוּעָד לְעוֹלָם'
ונדון בשאלות: למה האדם מוּעָד, מדוע האדם יכול להזיק כמו חיות שאינן מאולפות?
במה הוא מוּעָד ומה אנחנו (האדם) יכולים לעשות עם הקביעה הזו?

מדבר שקר תרחק - חדשות כזב בעת מלחמה

כיצד נזהה מידע כוזב שמופץ ברשתות החברתיות? מהן הסכנות בהעברת מידע כזה בכלל ובעת מלחמה בפרט? וכיצד מעוגן הקשר בין שקר ובין פגיעה בחיי אדם במקורות יהודיים?

לחם וספר

באמצעות עיסוק בלחם ובאופן יצירתו, התלמידים יתוודעו לתהליך החיבור של יצירת תרבות, כגון ספר, ויחשבו על התהליך הזה ועל משמעותו. התלמידים ילמדו טקסט חז"לי העוסק בלחם ובתהליך הכנתו כדימוי ויְפתחו את היכולת לעסוק בדימויים. מתוך כך יעשירו התלמידים את הבנתם לגבי חג השבועות.

דמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית

מה מקומה של הדמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית? הפודקאסט ודף המקורות עוקבים אחר קולות דמוקרטיים בתרבות היהודית-ישראלית לדורותיה.

שאילת שאלות, מגילת העצמאות וזכויות אדם

באמצעות טכניקה של שאילת שאלות, התלמידים יעלו שאלות בנוגע למגילת העצמאות. בעקבות השאלות שישאלו, וכחלק מהלמידה, יעמדו על הקשר ועל ההבדלים בין חזון, חוקי יסוד וחוקה. אלה יובילו לחשיבה משותפת על כינון חברת מופת.

פסח, חירות ודמוקרטיה

התלמידים ילמדו על היחס בין שלטון ובין שלילת חירות בסיפור בני ישראל במצרים. התלמידים יכתבו תשובה לעתירה דמיונית שבני ישראל מגישים לבג"ץ כנגד פרעה על סמך חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
המערך כולל עבודה במליאה, עבודה בקבוצות וסיכום במליאה.

השקדייה

מה ההבדל בין שקד לשקדייה? ועל מה בדיוק שוקדת השקדייה?

שלוש דרכי צדקה

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

מציאות של עוני

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

ז'קלין כהנוב ומוזיקה מחברת

ישראליות במבט שלנו

מהי ישראליות: על 'שרוליק' וכור ההיתוך

כבוד האדם

כבוד האדם

יצירת כרזות משותפות שמטרתן להעלות את המודעות לשמירה על הכבוד של קבוצות בחברה.

כבוד האדם

סיפור חז"לי יגרום לנו להתבונן במשמעות של פגיעה בכבוד.

כבוד האדם

כיצד פגיעה בכבוד האדם יכולה ללמד אותנו מהו כבוד האדם? במפגש ושיח בקבוצות עם מגוון דילמות נפתח את עצמנו לשאלות אלה.

כבוד האדם

המינוח "כבוד האדם" הוא מופשט, וקשה להבינו מבחינה יישומית.
באמצעות לימוד של דוגמאות שבהן רואים פגיעה בכבוד האדם והצגת דילמות יכירו הלומדים את הבסיס לזכויות האדם. למידה זו תוביל אותנו לחשיבה משותפת – מה אפשר לעשות כדי לקדם את הערך של שמירה על כבודו של כל אדם.

"התקווה - Hope"

האם לגיטימי לעבד את ההמנון כדי להנגישו וליצור עימו הזדהות? מהם המסרים הסמויים העולים מהמוזיקה ומהגרפיקה של הקליפ?

מונח על הבוקר - מערכת המשפט

רוצים לדעת עוד משהו שלא ידעתם על מערכת המשפט? קחו 3-4 דקות ולימדו משהו חדש.

תרבות המחלוקת: מערך שיעור לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין

מערך שיעור זה מזמין את התלמידים להכיר עמדה מהתלמוד בנוגע לאופן שבו יש לנהל דיון בעת מחלוקת, ולנסות ליישם את הדרך המוצעת בתלמוד (דרך בית הלל) בדיונים שהם מנהלים.

סוכות - לשמוח ולשתף בשמחה

מהלך של למידה היברידית, המקנה לתלמידים את המידע העיקרי על חג הסוכות, ועוסק בהרחבה בערכים שעולים מהחג - המצווה לשמוח ולשתף בשמחה את בני העניים (הכנסת אורחים).

ראש השנה ויום הכיפורים - למידה היברידית

מערך למידה המקנה לתלמידים את המידע העיקרי על ראש השנה ויום הכיפורים, ועוסק בהרחבה בערכים שעולים מהחגים האלה.

טקס לפתיחת השנה: הקהילה הבית ספרית

טקס זה נועד להעצים את תודעת הקהילתיות בבית הספר. הטקס ידגיש את השיתוף בין התלמידים למורים, ובינם לבין עובדי המנהלה, האחזקה והאבטחה ונציגי ההורים, ויחזק את תחושת השייכות והאחריות המשותפת. הטקס מותאם ללמידה מרחוק וללמידה היברידית.

טקס פתיחת שנה: ראש השנה

תחילת שנת הלימודים סמוכה לראש השנה - תחילת לוח השנה היהודי. כדאי לקַשר בין שתי ההתחלות, בעיקר בשנים שבהן ראש השנה חל כבר בראשית ספטמבר. בטקס ישולבו יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, ובעיקר מתוך ראש השנה, באוריינטציה תרבותית ולא דתית. הטקס יכיל מוטיבים כגון מבט לעבר ולעתיד, פתיחה ונעילה של שערים, מעבר מקיץ לסתיו, זיכרון ותיקון עולם. הטקס מותאם ללמידה היברידית ולמידה מרחוק.

טקס לפתיחת השנה: יש לי חלום – למידה היברידית ולמידה מרחוק (חט"ב)

טקס זה נועד לעורר את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התפתחות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם במרחב משותף (ממשי או וירטואלי). הטקס מותאם ללמידה מרחוק וללמידה היברידית.

טקס לפתיחת השנה – ראשית (יסודי וחט"ב)

טקס זה מיועד להעניק לקהילת בית הספר הרגשה של התחדשות. הטקס בנוי משני היבטים: רגשי ואינפורמטיבי. מצד אחד, הטקס אמור לייצר אווירה - ומצד אחר, הטקס יעביר לתלמידים מידע על חידושים בנוף בית הספר בשנה הקרובה וייצור ציפייה לקראת חידושים אלו.

טקס פתיחת שנה - ראש השנה ׁ(יסודי וחט"ב)

טקס לפתיחת שנת הלימודים, ובו מודגש הקשר לראש השנה – תחילת לוח השנה היהודי. בטקס משולבים יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, וראש השנה בפרט, באוריינטציה תרבותית ולא דתית.

"כולנו זקוקים לחסד"

מערך שיעור לחג השבועות העוסק במושג "חסד" העומד במוקד מגילת רות.

טקס לחג השבועות בנושא: לימוד בשבילי

טקס וירטואלי לציון חג השבועות, השם דגש על לימוד משותף בהשראת מנהג 'תיקון ליל שבועות'. ניתן להתאים את הטקס ולקיים אותו גם בכיתה הממשית, או להשתמש בחלקים ממנו כמערך שיעור ללמידה.

ל"ג בעומר

בשיעור זה נעסוק בל"ג בעומר. ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספים נקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של אירועים וחגים הוא האדם וקהילתו. השיעור מותאם ללמידה מרחוק, וגם ללמידה בכיתה.

טקס: יוצרים זיכרון אישי ומשותף מתוך שירים (חט"ב)

טקס ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, העוסק בזיכרון ושירים. ניתן לקיים את הטקס באופן וירטואלי או בבית הספר.

הסיפורים מאחורי השירים

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. הלומדים יכירו דרך שירי יום הזיכרון סיפורים של נופלים בקרבות ובמלחמות שפקדו את מדינת ישראל.

טקס: חסידי אומות העולם (חט"ב)

טקס וירטואלי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, המוקדש לזכרם של חסידי אומות העולם. הטקס ניתן להתאמה גם לכיתה הממשית.

חסידי אומות העולם

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. התלמידים יכירו את פועלם של חסידי אומות העולם ואת הבחירה הלא פשוטה שהם עשו ברוח מסכת אבות, פרק ב, משנה ו: "במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש."

טקס לחג השבועות בנושא: חג חקלאי אז והיום

טקס זה מדגיש את ההיבט החקלאי של החג, ואת ההבדלים בין האופן בו חגגו את החג בתקופת המשנה לבין האופן בו חגגו אותו החל משנות ה-20 של המאה ה-20.

פסח בימי קורונה

הצעות ללמידה מרחוק, מכיתה א עד כיתה ט, עבור כיתות שלומדות מרחוק באופן קבוע או נכנסו לבידוד באופן זמני.

טקס לחג השבועות: בין תורה לחסד (כיתות ז-ט)

הצעה לטקס לחג השבועות המדגיש את הציר העובר בין תורה לבין חסד, ובין שני סיפורים מקראיים: מעמד הר סיני ומגילת רות. הטקס משלב הצגה ודיבייט.

אילו חכם פלוני חי בימינו

מערך שיעור העוסק ביכולת לראות את אותו אירוע מנקודות מבט שונות - אישית, ציבורית וביניהן.

שאילת שאלות – "שאלת חכם חצי תשובה"

מטרתה של פעילות זו לתרום לפיתוח היכולת לשאול שאלות בתהליך הלמידה.

מה מניע ללמידה?

באמצעות שאלות רפלקטיביות וסיפור מבית חכימא נדון במשמעות של למידה עבורנו. האם מטרת הלמידה היא הפגנת ידע המוצגת באמצעות ציון?

מסכות: שיעור חינוך לקראת פורים

בפורים נהוג להתחפש ולעטות מסכות. בשיעור שלהלן נציע דיון מעמיק באופי המורכב של המסכות, וביחס שלנו אליהן. מחד, המסכה עשויה להסתיר את ה"אני" הפנימי; אך מאידך, לעיתים דוקא המסכה והתחפושת הן שמאפשרות חשיפה של תכונות פנימיות שמוצנעות בדרך כלל.

שיעורי חינוך לקראת הפסח

לקראת היציאה לחופש פסח, מאגר של שיעורי חינוך המותאמים למגוון שכבות גיל. השיעורים עוסקים בהיבטים שונים של חג הפסח, ובכולם הצעה לדיון ערכי ומהותי ועיון ביקורתי במקורות.

מגוון משפחות בחברה הישראלית

החברה הישראלית כיום כוללת מבנים משפחתיים מגוונים מאוד. פריט זה כולל המלצות למקורות שיכולים לשמש אותנו בבואנו לדון במוסד המשפחה, ושאלות נלוות לדיון.

טו בשבט - פיתוח לעומת שימור

מערך שיעור לכבוד טו בשבט שדן בדילמה בין השאיפה של האדם לקדמה ולפיתוח לבין שימור הטבע והסביבה שבה אנו חיים.

ממצרים - אז והיום

שירה של עלמה זהר, ממצרים, מהווה הזדמנות לעסוק במשמעות המשפט "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".

טקס לפתיחת השנה – יש לי חלום (חט"ב)

טקס זה מיועד לפתח את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התקדמות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם על הבמה.

טקס ופעילות לחג השבועות – מֵעֵרֶב -רב לחברה מתוקנת (ז-ט)

הפעילות והטקס מדגישים את ההיבט של מתן תורה, לא מנקודת מבט של קבלת מצוות מישות עליונה אלא מנקודת מבט סוציולוגית-לאומית.

שיעור על משנת בבא קמא – ד"ר יאיר פוסטנברג

את העיון בדיני החבלה והפיצוי נפתח בפסוקי המקרא (שמות כא'), ומהם נעבור למשניות מבבא קמא (פרק ח'). נבדוק מה קרה במעבר בין שני המקורות; מה דומה ומה שונה בין השניים; האם העיקרון המקראי של ענישה מידה כנגד מידה נשמר גם במשנה? או שמא מדובר בתפיסות אידאולוגיות שונות?

טקס ליום זכויות האדם הבינלאומי - פעילי זכויות אדם (חט"ב)

ב-10 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי. מהלך זה של טקס מדגיש את עשייתם של פעילים למען זכויות האדם.

ערכו של היחיד – לימוד משנה סנהדרין פרק ד, משנה ה

המשנה מסכת סנהדרין ד, ה עוסקת בהליך המשפטי שבו מאיימים על עדים במשפטים הנוגעים לדיני נפשות ומזהירים אותם. אגב כך עוסקת המשנה בייחודו של האדם ובחשיבותם של חיי אדם.

להגביר את האור

דף לימוד לקראת חנוכה: כיצד ניתן להגביר את האור ולא רק באמצעות נֵרות? מומלץ ללומדי חטיבות הביניים, ללימוד בחברותות.

עבד כי ימלוך: שיעור חינוך ליום העצמאות

לצד העיסוק החשוב בהישגים המרשימים של החברה הישראלית, יום העצמאות הוא גם הזדמנות לחשבון נפש ולדיון בנקודות שבהן עדיין נדרש שיפור. בשיעור זה נדון בתופעת 'תג מחיר', דרך עיון בהגות הציונית של הרצל ואחד העם.

מהי צדקה (מר עוקבא והעני)

קריאה בסיפור התלמודי על מר עוקבא והעני (תלמוד בבלי כתובות סב ע"ב). משתתפים: העיתונאים גדעון לוי ומירב מיכאלי.

סיכום השנה החולפת ומבט קדימה לשנה החדשה

מערך שיעור זה מזמין את תלמידי הכיתה לסכם את השנה החולפת ולהביט קדימה לעבר שנת הלימודים הבאה.

מה זה בכלל זכויות אדם? מערך שיעור לקראת יום זכויות האדם הבינלאומי

ב-10 בדצמבר מציינת הקהילה הבינלאומית את יום זכויות האדם הבינלאומי, ביום השנה להכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. אמנה זו, שאומצה על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-10 בדצמבר 1948, מפרטת את זכויות האדם הטבעיות להן זכאי כל אדם באשר הוא אדם.

של מי השואה?

בשיעור זה נעסוק בשאלות סביב תחושת השייכות ומידת המחויבות ביחס לזיכרון השואה, דרך שאלת העמידה בצפירה.

שיעור לזכר מורשתו של נלסון מנדלה

בשיעור הזה נסקור עם התלמידים את תולדות משטר האפרטהייד ואת המאבק בו; ולאחר מכן נשאל: אילו לקחים נוכל להפיק מהמאבק של נלסון מַנְדֶלָה ומהמדיניות שהוביל כנשיא?

בפסח אני הוא האחר והאחר הוא אני

בשיעור הזה נתבונן בליל הסדר דרך עיניו של אמג'ד הערבי, שמתארח עם משפחתו בליל הסדר אצל משפחה יהודית. בעזרתו של אמג'ד ננסה לעמוד על הדברים שהופכים את ליל הסדר למה שהוא בתרבות היהודית והישראלית.

"יש לי חלום": שיעור חינוך לקראת חג החירות

לקראת חג החירות אנו מציעים לדון במושג חירות לעומקו. בשיעור זה נבין מדוע החירות נתפסת כערך חשוב כל כך; כיצד מתבטאת החירות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו; ומהו ההבדל בין חירות אזרחית לחירות אישית.

הטוב הרע והמכוער - בבלי תענית כ ע"א-ע"ב - מבנה ומשמעות

ניתוח הסיפור במסכת תענית כ.-כ:

רות המואבייה - חסד חסד תרדוף

בימים בהם מדינת ישראל מוצפת בעובדים זרים, מסתננים, מהגרים, פליטים וכו' ראוי להיזכר ברות המואבייה, מבקשת המקלט הראשונה שמוזכרת במקורות, וזאת בעיקר כדי להקשיב למסר שהיא מעבירה לנו. רות מלמדת אותנו דבר מאוד מאוד פשוט והוא, שניכור ואטימות מובילים לניכור ואטימות, ואילו חום וחסד מובילים ל...נחשו מה???

קוים לתולדות שנת השמיטה: בתקופת המקרא

המאמר סוקר את הכתובים המקראיים בנוגע לחוק השמיטה ודן בשאלה האם היתה שמיטה בפועל בימי הבית הראשון. נראה שדיני שמיטה ויובל היו ידועים בעם אך לא קוימו.

קרב בבית המדרש

התלמוד מספר על המפגש הייחודי בין ריש לקיש לר' יוחנן (תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פד עמוד א). בפריט יש מצגת שבה ניתוח הסוגיה ושאלות מנחות ללימודה.

קריאת ההגדה של פסח: "והגדת לבנך"

על חג הפסח וקריאת ההגדה - על ליל הסדר, על ארבע הקושיות, על המסורת לספר ביציאת מצרים, על ארבעה בנים בהגדה ועוד.

ראש השנה - מקורותיו של החג

האם חג סוכות הוא שהיה ראוי לקבל את הכינוי "ראש השנה"? מדוע "הימים הנוראים" קרויים כך, וכיצד חגגה תנועת ההתיישבות את ראש שנה? מאמר על התגלגלותו של "ראש השנה" כחג לאומי.

עשרה (יו"ד) בטבת

עשרה בטבת הוא יום צום המציין את תחילת המצור של נבוכדנאצר מלך בבל על ירושלים - על השתלטות בבל על ממלכת יהודה, על צדקיהו מלך יהודה ויחסו לבבל ועל המצור של נבוכדנאצר על ירושלים.

ספרות חז"ל ולימודי נשים

המאמר מנסה לענות האם וכיצד השפיעו לימודי המגדר והתנועה הפמיניסטית על קריאת ספרות חז"ל בכלל, וביחסה לאישה ולמעמדה בפרט. המאמר מתייחס למאמרים ולחוקרות פמיניסטיות של ספרות חז"ל ולמשמעויות העולות מקריאתן. כמו כן, מציגה המחברת קריאה פמיניסטית של משנת סוטה ג ד, המתבססת, לדעת המחברת, על 'מתודות קבילות לגמרי בלימוד אקדמי של תלמוד'.

חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו

חוק יסוד שנחקק בשנת 1992 על ידי כנסת ישראל, שמטרתו להגן על זכויות יסוד של האדם.

ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם

ב-10 לדצמבר 1948, חתמה העצרת הכללית של האו"ם על "ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם", הכרזה שנוסחה בעקבות זוועות מלחמת העולם השנייה והשואה. מטרתה של ההכרזה לנסח את עקרונות היסוד שעליהם חייבת להיות מושתתת חברה אנושית, והיא מציגה את זכויות האדם הטבעיות שיש לכל אדם מעצם היותו אדם, אשר כל מדינה חייבת לכבדן.

הדרך היא הבית

בשיעור זה נבחן את היחס בין הדרך והמטרה אליה הדרך מובילה. בלימוד זה נשלב שיר, סיפור חסידי ותמונה. השיעור כולל לימוד עצמי.

אם אני מקפיד זה לא אומר ש...

במערך שיעור זה נברר מה המשמעות של הקפדה על ערכים בתוך חברה ואיך מתייחסים לכאלו שאינם מקפידים. אנו נגש לנושא הזה דרך סיפור חסידי העוסק בחג הפסח.

חטא, שופר ווידוי בעשרת ימי תשובה

מה אנחנו מגדירים כחטא? האם אנחנו מודעים תמיד לכך שאנחנו עושים מעשים לא ראויים? מה מסמל השופר בחיינו?האם אדם אחד יכול למלא תפקיד של שופר בחיינו? שיעור פעיל בשילוב קולנוע

"כי האדם עץ השדה"

מטרת השיעור היא הכרת הפתגם "כי האדם עץ השדה" ודיון בפרשנויות שונות בנוגע לפתגם.

הסביבון: גלגולו של מנהג

בשיעור זה נבחן את משחק הסביבונים בחנוכה לאור תרבויות סמוכות ליהדות שיתכן והשפיעו על תרבותה

השפה שלי

בשיעור נתייחס לשפה העברית - שפה מדוברת, שינויים בשפה ושפה תקינה

לקראת חג החנוכה: הגיבורים שלי ואני

הצעה לשיעור חינוך לתלמידי חטיבות הביניים. לקראת חג החנוכה שבו אנו מציינים את גבורת המכבים ואת ניצחונם הצבאי המרהיב על היוונים, נזמין את התלמידים לדון במושג "גבורה". מהי גבורה? ומיהו גיבור? כיצד, אם בכלל, יוכלו התלמידים להיות גיבורים בעצמם?

אזעקה, שופר וצפירת יום הזיכרון

מערך פעילות בנושא תקיעת השופר, הצפירה ביום העצמאות ואזעקת "צבע אדום" - מה הם עושים בלבנו?

נשים לומדות תורה?

השיעור עוסק בלימוד תורה של נשים, כמקרה פרטי של נושא רחב יותר שהוא שיוויון הזדמנויות וכיצד פועלים כדי להשיג אותו. במהלך השיעור יפיקו התלמידים מידע מתצלום ומטקסט מילולי, ויצלמו בעצמם.

יום הניצחון

בשיעור זה נעסוק בווטראנים - יהודים שהיו חיילים בצבאות בנות הברית ולחמו בנאצים. בליווי תצלום של הצלם ציון עוזרי מתוך הסדרה "עדשה יהודית".

השארתי הכל מאחור 2

גלויה מתוך סדרת גלויות שיצר הצלם טל אדלר, המציגה פליטים ומהגרים החיים בישראל. על הגלויה מצולמת אליס דויטש, ניצולת שואה ילידת יוגוסלביה.

מרכבה ירוקה- דף צפיה

דף צפיה לסרט "מרכבה ירוקה". סיפור של נער החושף סוגיות בגיור ויהדות

יום העצמאות II / הילה קרבלניקוב

יצירה זו של הילה קרבלניקוב מתארת הווי ישראלי מוכר של בילוי במרחב הציבורי ביום העצמאות, הכולל פיקניקים ומנגלים בטבע.

שקופים

המצגת עוסקת בחשבון נפש חברתי, נושא ההולם את הימים הנוראים שבין ראש השנה ויום הכיפורים.

אושפיזין

מצגת אינטראקטיבית לחג הסוכות. בחג הסוכות נהוג לארח בסוכה - אירוח סמלי - שבעה מאבות האומה, הנקראים "אושפיזין". במצגת זו תלמידי הכיתה מוזמנים לגבש יחד רשימת אושפיזין "עדכנית" - זאת לאחר שהם עורכים היכרות עם האושפיזין המסורתיים, דנים בשאלה מדוע דווקא הם נבחרו, ובונים רשימת תכונות חיוניות לאושפיזין החדשים שייבָּחרו על ידי הכיתה.

ניצחון החשמונאים: שתי נקודות מבט

מצגת אינטראקטיבית לחג החנוכה. בחנוכה אנחנו חוגגים את ניצחון החשמונאים על היוונים. אבל כיצד הם השיגו את הניצחון הזה? במצגת זו תקראו שני שירים ובהם שני הסברים שונים לניצחון...

על חבל דק

שיעור זה עוסק ביחסי הגומלין שבין אדם שרוצה לעזור לזולת ובין אלה שנדמה לנו שהם זקוקים לעזרה.

למי שייך זיכרון השואה - לדתיים או לחילונים?

בשנות החמישים התקיים בארץ פולמוס נוקב על מועד יום הזיכרון לשואה - עשרה בטבת או כ"ז בניסן. הויכוח משקף הבדלי גישות אידיאולוגיות ביחס למורדי הגטאות ולקורבנות השואה והוא אחת הדוגמאות למאבק על עיצוב הזיכרון הלאומי.

ניסוי בערבות ההדדית: מה אתם הייתם עושים?

ניסוי שבודק את מצב הערבות ההדדית בעקבות פרשת המין הקבוצתי בחוף בוגרשוב: מה אתם הייתם עושים?

מדינה יהודית ודמוקרטית - פנטזיה או מציאות?

האם ניתן לשלב בין מדינה יהודית לדמוקרטית? האם מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית והאם דמוקרטיה יכולה לעמוד בקנה אחד עם היהדות?

למי שייך הלב

איזי, רופאה מתמחה, מתאהבת בדני, חולה לב הזקוק בדחיפות להשתלה אך הוא שני ברשימת ההמתנה, לפניו חולה לב אחר שמצבו הידרדר מאוד. איזי מתכוונת לגרום להרעה במצבו הרפואי של דני כדי להקפיץ אותו לראש הרשימה. שתיים וחצי דקות מרתקות של ויכוח מוסרי בין השניים.

מאיר אריאל - שונים אבל שווים

הזמר מאיר אריאל מדבר על השווים והשונים בבני האדם.

י"ז בתמוז - סיבות ואירועים

סרט על יז בתמוז והתכנים שנקשרו ליום זה.

פרופ' מיכאל סאנדל - דילמות מוסריות

הרצאה בנושא הדבר הנכון והצודק לעשות בעזרת דוגמאות של דילמות מוסריות. בהרצאה ממחיש פרופ' מיכאל סאנדל החלטות מוסריות המתחשבות בתוצאות המעשה לבין החלטות מוסריות קטגוריות המתמקדות במוסריות המעשה עצמו.

אריאל אביב - מהי דילמה?

הרצאה של אריאל אביב בנושא מהי דילמה במסגרת הספר "ובחרת בחיים"

שפת אם

בשיעור זה נעסוק בשאלה האם מי שהגיע מארץ אחרת צריך לשמר את שפת האם. השיעור יכלול שימוש בסרטים שיש בהם שיחות עם כאלו שבחרו לשמר או שלא לשמר את שפת האם שלהם.

הוידאו בלוג של רונה: נמצא MP3

רונה מצאה בתאטרון מכשיר שמע MP3. היא ביקשה מהקופאית להפקיד את המכשיר במדור שמירת חפצים (עד שיגיע מישהו לדרוש אותו) ונאמר לה שהיא תידרש לשלם מכיסה עבור שמירת המכשיר. רונה מתרגזת שעליה להשקיע כסף כדי להפקיד חפץ שלא היא איבדה. היא תוהה מדוע היא צריכה לשלם והאם היא אחראית על מי שאיבד את המכשיר.

הוידאו בלוג של רונה: להיות אנושיים

רונה מאוד כועסת אחרי שהיא ראתה את חברותיה מנדות חברה משותפת בגלל שהיא שהוגדרה כ"קצת מעצבנת".

הוידאו בלוג של רונה: דם רעך...

רונה עומדת בתחנת אוטובוס ופתאום רואה ילד שקם מעגלה והולך לכביש. היא מוצאת את עצמה בדילמה: האם היא צריכה לרוץ אחרי הילד או לחכות שאמו של הילד תרוץ אחריו? האם זו אחריות שלה או של האמא של הילד?

הדילמה של היינץ

סרטון אנימציה בן 3 דקות המתאר בצורה נחמדה והומוריסטית את הדילמה של היינץ. בסוף הסרטון על הצופים לבחור בין שלוש אופציות.

ההגדה הישראלית

סרטון בן חמש דקות ובו מספר המאייר הנודע מישל קישקה על עבודת האיור של "ההגדה הישראלית" שערכו מישאל ציון ונעם ציון.

הוידאו בלוג של רונה: אבידה

רונה, תלמידת כיתה ט', מצאה בכיתה חולצת "גאליס" חדשה שאבדה לאחד התלמידים. יונתן טוען שהחולצה שייכת לו אולם רונה איננה מאמינה לו. מה היא אמורה לעשות עכשיו?

גלוית שנה טובה

אחד הדברים המיוחדים שנעלמו הם גלויות ראש השנה. בסרט קצר יש תיאור יפה של המעברים שעברו התכנים שבגלויות.

אדם טובע מטבעות בחותם אחד

המשנה משווה בין אדם בשר ודם להקב"ה: "שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד וכלן דומין זה לזה מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טובע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהם דומה לחברו". מהי אותה טביעת מטבעות שאליה מתייחסת המשנה?

אופנוען נמחץ למוות - הנהגים התעלמו

כתבה בחדשות ערוץ 2 על אופנוען שנפגע בתאונת דרכים ואף אחד מהנהגים לא עצר לעזור

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה - שיעור 9

האגדה בתלמוד הבבלי ובתלמוד הירושלמי. הרצאה זו הנה התשיעית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה - שיעור 1

מבוא היסטורי וסקירה של האגדה הקדומה - היצירות שנתחברו עד תקופת חז"ל. הרצאה זו הנה ראשונה בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 10 - הסיפור המקראי המורחב

ההרצאה עוסקת במגמות שעומדות ברקע סיפורי חז"ל המרחיבים את הסיפור המקראי. זו ההרצאה העשירית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 3 - האגדה בספרות התנאים

תיקון היחיד וחברה מתוקנת בהרצאתו של פרופ' אביגדור שנאן העוסקת במופעים שונים של האגדה בספרות התנאים. הרצאה זו נאמרה במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 11 - מעשי חכמים

ההרצאה עוסקת בסיפור מעשי חכמים בספרות חז"ל הרצאה זו הנה הרצאה אחד-עשר בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 5 - מדרש מהו?

מהו מדרש? מהי משמעות המילה וכיצד מתבצעת הטכניקה של המדרש. הרצאה זו הנה החמישית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 6 - האגדה בספרות האמוראים

קבצי המדרשים בתקופת האמוראים. הרצאה זו הנה השישית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 7 - מעשי חכמים

האם ניתן לבנות ביוגרפיה לאור סיפורי מעשי החכמים בסיפור חז"ל? הרצאה זו הנה השביעית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 8 - ספרות המדרש המאוחרת

מהם ההבדלים בין ספרות המדרש המוקדמת (עד שנת 600 לספירה) לספרות המדרש המאוחרת. הרצאה זו ההרצאה השמינית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

המתת חסד - סיפור של ר' חנינא בן תרדיון

קריאה בסיפור התלמודי אודות הוצאתו להורג של ר' חנינא בן תרדיון ע"י השלטון הרומאי (תלמוד בבלי עבודה זרה יח ע"א). בהשתתפות: ד"ר יורם יובל וד"ר נועם זהר.

איך עוזרים לחבר?

בסרט שני סיפורים חסידים ואחריהם דיון קצר על הדרכים השונות לסייע לחברים בעת מצוקה.

סיפור בתו של רבי עקיבא

קריאה בסיפור התלמודי על חתונת בתו של רבי עקיבא, בהשתתפות פרופ' אדמיאל קוסמן ודנה מודן.

מעשה ברוריא

קריאה במעשה ברוריא מתוך פירוש רש"י לתלמוד. משתתפים: הבמאי-שחקן איציק ויינדרטן והשחקנית-יוצרת נורית הדר.

ליל הסדר

קריאה בקטעים מתוך ההגדה של פסח. בהשתתפות: ח"כ זהבה גלאון, עובד זר מקולומביה חורחה איוון, מייסדת מוקד סיוע לעובדים זרים סיגל רוזן ומזכיר איגוד מגדלי הפרחים אברהם דניאלי.

לא יחדל אביון מהארץ

קריאה בספר דברים טו ז-יב. בהשתתפות: הפרשן חיים ברעם וראש ישיבת ההסדר פתח תקווה הרב יובל שרלו.

כיבוד אם וכיבוד בן

קריאה בשלושה סיפורים תלמודיים על כיבוד אם. בהשתתפות: השחקנית אודיה קורן והאנתרופולוגית ד"ר תמר אלאור.

המכוער

קריאה בסיפור התלמודי על ר' שמעון ו"המכוער" (תענית כ.) משתתפים: מיכל, מרים וגידי, תלמידי כיתה ה' מתל אביב. ודנים ביחד בשאלות של יופי וכיעור - פנימי וחיצוני.

הגדה של פסח - קריאה לשינוי בהתנהגות

קריאה מחודשת בהגדה של פסח בהשתתפות אורחים שעוסקים בקטעים נבחרים מתוך הטקסט המיתי.

תותים

על השיר "תותים" שכתב זאב נחמה והלחינו זאב נחמה ותמיר קליסקי.

אנחנו מאותו הכפר

על השיר "אנחנו מאותו הכפר" שכתבה והלחינה נעמי שמר.

הליכה לקיסריה

על השיר "הליכה לקיסריה" שכתבה חנה סנש והלחין דוד זהבי.

אמצע ספטמבר

על השיר "אמצע ספטמבר" שכתבה והלחינה אסתר שמיר.

הדלקת נרות חנוכה

בשיעור זה נכיר את המרכיבים שהופכים את הדלקת נרות חנוכה לטקס, בשונה מהדלקת נרות בסיטואציות אחרות.

ילדים זה שמחה

על השיר "ילדים זה שמחה" מאת יהושע סובול ושלמה בר.

מה איתי

על השיר "מה איתי" שכתבו אריק איינשטיין, שלום חנוך, יענקל'ה רוטבליט וג'וזי כץ והלחינו ג'וזי כץ, שמוליק קראוס ושלום חנוך.

הרעות

על השיר "הרעות" מאת חיים גורי וסשה ארגוב

חורף שבעים ושלוש

על השיר "חורף שבעים ושלוש" מאת שמואל הספרי ואורי וידיסלבסקי.

כל עוד

אבא המלווה את בנו לבית הספר חוזר עשרות שנים אל אביו ואל בית הספר שלו; על השיר "כל עוד" מאת עלי מוהר ויוני רכטר.

אנחנו לא צריכים

על השיר "אנחנו לא צריכים" מאת אבי קורן ושמואל אימברמן

בלדה לשוטר

על השיר "בלדה לשוטר" מאת אהוד מנור ונורית הירש.

התחדשות

על השיר "התחדשות" מאת נעמי שמר ויובל דור.

לבכות לך

על השיר "לבכות לך" מאת אביב גפן.

באב אל וואד

על השיר "באב אל וואד" מאת חיים גורי ושמואל פרשקו.

כל נדריי

על השיר "כל נדריי" מאת לאה לופנפלד ויאיר קלינגר

בתשלומים

על השיר "בתשלומים" שכתב אלברט שטרית והלחין אברמינו מוגרבי.

שיר תשרי

על השיר "שיר תשרי" מאת רחל שפירא ודני עמיהוד.

זמר נוגה

על השיר "זמר נוגה" מאת רחל המשוררת

אליפלט

על השיר "אליפלט" מאת נתן אלתרמן וסשה ארגוב.

פרח

על השיר "פרח" מאת צרויה להב ויהודה פוליקר.

ישראלי = יהודי?

מערך שיעור שמזמין את התלמידים להכיר בקיומו של מגוון בחברה הישראלית, ומעודד אותם לקבל אנשים בישראל באשר הם ולנהוג כלפיהם בכבוד, ללא קשר לדת וללאום שאליהם הם משתייכים.

אש, אש מדורה! האומנם? ומה עוד?

בשיעור זה נעסוק ביום ל"ג בעומר, ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספו ונקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של חגים הוא האדם וקהילתו.

למה לי מרד?

בשיעור זה נבחן את משמעות הבחירה במרד. נלמד על כמה אירועים משפטיים שבהם יצא עם ישראל למרד, נחשוב האם הבחירה לצאת למלחמה נגד שליט חזק היא החלטה נכונה, וננסה להבין איך אפשר בכלל לדעת מהי החלטה נכונה במקרים כאלו.

הבדלים מגדריים

בשיעור זה נלמד על הבדלים מגדריים דרך לימוד סיפור, כרזות ועוד.

ציון, למידה ומה שביניהם

בשיעור זה נלמד על הפער בין הציון למה שהוא משקף ואיך על ידי לימוד של סיפור נוכל לחשוב על דרך אחרת להבין את הציון.

זכר ליציאת מצרים

בשיעור זה נדון עם התלמידים על מעמדה המכונן של יציאת מצרים בתרבות ישראל, ונבחן הקשרים שונים שבהם אנו מזכירים את יציאת מצרים. ניתן את הדעת על משמעות אזכור יציאת מצרים בליל הסדר, מה עלינו ללמוד ולהסיק מהעיסוק המרובה ביציאת מצרים? האם יש לכך השלכות על העיסוק בנושא בליל הסדר שלנו?

שיעור ליום המעשים הטובים

בשיעור זה ננסה להבין מהו מעשה טוב בעינינו, האם נוכל לאפיין מעשה כמעשה טוב? האם מעשה טוב אחד עולה על מעשה טוב אחר? מה בין יום המעשים הטובים לבין חיים של מעשים טובים?

כל מה שבראתי בשבילך בראתי

בשיעור זה נלמד על המתח שבין שימור ופיתוח באמצעות מקורות מן העבר ומקרים מן ההווה.

מערך שיעור לשבועות - הר סיני שלנו

בשיעור זה נעסוק בסיפור מאת שלום עליכם, המתאר חוויה של תלמידים שיכולה להיתפס כמעשה שובבות או כחוויית למידה משמעותית. חוויה שבמרכזה הדימוי של הר סיני, על כל המטען התרבותי שהוא נושא בחובו.

למה לא עכשיו?

בני ישראל לא קיבלו את התורה מיד עם צאתם ממצרים, אלא נאלצו להמתין זמן-מה. בשיעור זה נשאל מהו תפקידה של ההַמְתָּנָה? מתי המתנה היא דבר חיובי וחשוב שמכין אותנו לדבר הבא.

איך זוכרים?

בשיעור הזה נבקש להכין את התלמידים לקראת טקס יום הזיכרון. נדון עם התלמידים על חשיבותם של מעשים שונים שיוצרים אצלנו תודעה וכוונה, ושמביאים אותנו כציבור לפעולה. נבחן את טקס יום הזיכרון על מרכיביו הידועים והקבועים כמייצר תודעת זיכרון בקרב המשתתפים בו.

בריונות בימים ההם בזמן הזה

בשיעור זה נדון עם התלמידים בתופעת הבריונות ובדרכים שונות להתמודד עמה. הלימוד ייעשה דרך מקורות חז"ל והשלכתם על תופעות בריונות המוכרות לתלמידים.

חיים בשגרה

בשיעור זה נדון עם התלמידים במשמעות של שגרה ובמקום שלה בחיינו. האם שגרה היא דבר טוב או רע עבורנו? במה כוחה ומה חולשתה? כיצד היא משפיעה על חיינו ומה יחסנו כלפיה.

לזכור בניגון

בשיעור הזה נלמד את הניגון שחיבר רבי עזריאל-דוד פסטג, כשהיה על רכבת המשא בין ורשה לטרבלינקה. נלמד על הדרך שעשה הניגון עד שהגיע אלינו, ונחשוב על ניגון כדרך להנציח ולזכור.

רצח רבין – רצח פוליטי

בשיעור הזה נעסוק ברצח רבין כרצח פוליטי, במאפיינים הייחודיים של רצח פוליטי ובהשפעותיו ההרסניות על החברה ועל המשטר הדמוקרטי.

מהו טקס?

השיעור עוסק במושג טקס באופן כללי: ממה מורכבים טקסים; על הדומה והשונה בין טקסים; סוגים שונים של טקסים; משמעותם וחשיבותם של טקסים לאנשים כפרטים וכחברה.

מה הכי חשוב בפורים?

בשיעור הזה נלמד מהן המצוות ומהם המנהגים בפורים, נבחין בין מצווה למנהג, ונבחין בין הדגשים הנהוגים במקומותינו לבין מה שהדגיש הרמב"ם. ונשאל אם יש מקום לשינוי בתפיסה או בדגשים.

אוהב שלום ורודף שלום

למי צריך לומר "שלום" ומתי? מדוע חשוב לומר שלום? האם יש מקרים שבהם דווקא לא רצוי לומר שלום לאדם אחר? מעבר לנימוס, אמירת שלום פשוטה יכולה גם לקרב בין בני אדם שאינם מכירים, ולעתים אף להוביל ליישוב של סכסוך מתמשך. בשיעור הזה נדון בחשיבות השלום במובנו הפשוט ביותר – כמילה שאנו אומרים במפגש עם אדם אחר.

לקראת חג הסיגד

בכ"ט במרחשוון יציינו יוצאי אתיופיה את חג הסיגד המסורתי. בשיעור זה נדון ברלוונטיות של הסיגד לקהילת יוצאי אתיופיה בפרט, ולחברה הישראלית בכלל.

עליית יהודי אתיופיה

מערך שיעור בנושא העלייה לארץ וקשיי הקליטה בה תוך התמקדות בקהילה האתיופית שעלתה ב 40 השנה האחרונות.

לקראת התעודה

מדוע אנו מחלקים תעודות לתלמידים, ומה גורם לתלמידים ולהוריהם לייחס לתעודות חשיבות רבה כל כך? לקראת חלוקת התעודות אנו מציעים להקדיש שיעור חינוך לדיון בנושא, כדי לעודד את התלמידים להרהר בחשיבות התעודה ולבחון את אופייה בעין ביקורתית.

כולנו זקוקים לחסד

חג השבועות, שבו נהוג לקרוא את מגילת רות, הוא הזדמנות מצוינת לדיון ערכי במושג ה"חסד" שבמוקד המגילה. בשיעור זה אנו מציעים פעילות שתאפשר דיון מעמיק במושג זה באמצעות קריאה ביקורתית בסיפור עממי וניתוח השיר "כולנו זקוקים לחסד" מאת נתן זך.

גזענות ושנאת הזר

בשיעור זה נציג מקרים של אלימות על רקע של גזענות שהופיעו בתקשורת, ונדון בסיבות האפשריות לתופעה. לאחר מכן נדון ביחס הראוי כלפי מיעוטים, כלקח שאפשר ללמוד מסיפור יציאת מצרים.

פיתוח לעומת שימור

טו בשבט מזמן הזדמנות מצוינת לדון ביחסים המורכבים שבין האדם לכדור הארץ. בשיעור שלהלן, המיועד לתלמידי חטיבות הביניים, נציג את ערכי הפיתוח והשימור, ונדון במתח שביניהם. בסוף השיעור נשאל איזה ערך חשוב יותר בעת הזו, ונבקש מהתלמידים להציג דרכים לחסכון באנרגיה, מים או משאבי טבע.

"שנות טובות" מהקיבוץ (חלק ב')

ניתוח חזותי של חמש ברכות "שנה טובה" מקיבוצים. משתתפים: חבר קיבוץ עין-גב ומזכיר התק"ם לשעבר מוקי צור ועורך "החדר" בן קיבוץ אפיקים אסף ענברי. החלק השני העוסק בנושא.

התחפושת פנים רבות לה

כולנו מתחפשים בפורים אבל לעיתים אנחנו מתחפשים גם בימים אחרים. במערך זה נבחן סיפור חסידי על התחפשות ללא בגדים ועל שינוי פנימי על ידי הצגה.

האם יש שבת בלי כדורגל?

האם ראוי לקיים משחקי כדורגל בשבת? כיצד צריכה להיראות השבת הישראלית, והאם ניתן להגיע לפשרה בין חילוניים לדתיים?

"להבות פשטו בארצנו"

בשיעור זה נדון בתופעת הקנאות הדתית בשם היהדות, דרך מעשי הרצח שבהם נרצחו שירה בנקי וסעד ועלי דוואבשה בסוף חודש יולי 2015.

״אז תאמין שאם קלקלת אתה יכול לתקן״

בשיעור זה נעורר אצל התלמידים התבוננות פנימית לקראת השנה החדשה.

"שנות טובות" מהקיבוץ (חלק א')

ניתוח חזותי של חמש ברכות "שנה טובה" מקיבוצים. משתתפים: חבר קיבוץ עין-גב ומזכיר התק"ם לשעבר מוקי צור ועורך "החדר" בן קיבוץ אפיקים אסף ענברי. החלק הראשון העוסק בנושא.

כמו רקפות בין הסלעים

במדינה שלנו אנו חווים לעתים אירועים המאלצים את התלמידים להתמודד עם חוויות מסעירות ומטלטלות. בשיעור שלהלן יוכלו התלמידים לדון באירועים ובתחושות הנלוות להם, הן בפורום מצומצם והן במליאת הכיתה.

גביע העולם בכדורגל: לקראת אנושות טובה יותר

גביע העולם בכדורגל הוא אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בעולם. במסגרת השיעור שלהלן, ננסה להבין את סוד הקסם של המונדיאל, באמצעות ניתוח חזון אחרית הימים של ישעיהו.

"תמיד נבוך, לא נסחף"

אריק איינשטיין, שהלך לעולמו, היה מגדולי הזמרים הישראליים. במערך שיעור זה נכיר את דמותו דרך עיון בשניים משיריו.

"לצמוח מתוך מחלוקת"

לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין, נדון במחלוקות הציבוריות הרבות המאפיינות את החברה בישראל, ביתרונותיהן, חסרונותיהן, וגבולותיהן הלגיטימיים.

שיעור חינוך לקראת יום הכיפורים

לקראת יום הכיפורים, אנו מציעים לדון באופן עמוק במושג הסליחה באמצעות היכרות עם עיבוד חדש לפיוט מפורסם הלקוח ממחזור התפילה, דיון במורכבות של רעיון הסליחה באמצעות משל, והצצה לשיר "שוב נתחיל מחדש" מאת נתן יונתן.

דיו כתובה על נייר מחוק

בשיעור זה ננסה ללמוד עם התלמידים את המשנה במסכת אבות העוסקת בלמידה ונחשוב יחד על תהליך הלמידה בגיל צעיר ובגיל מבוגר יותר.

למה לא היית זושא?

סוף שנת הלימודים הוא הזמן לחשיבה רפלקטיבית על מה שאירע ומה שנלמד במהלך השנה. בשיעור שלהלן נזמין את התלמידים להרהר באירועים שהתרחשו, ובמסקנות שאליהן הגיעו, לאורך השנה.

גוף שבור אינו אדם שבור

לקראת סוף מחצית א ולקראת מחצית ב נקדיש שיעור אחד לחשיבה רפלקטיבית ומסכמת. בשיעור נבקש מהתלמידים לשוב לבחון את המחצית שחלפה: את נקודות המשבר, את רגעי השיא, ואת המסקנות לקראת המחצית הבאה.

העומר - וספירת העומר

מהי ספירת העומר? ועל שם מה נקבעה?