תוצאות

סידור תוצאות לפי

מהי חברת מופת?

מהי חברת מופת? כיצד נבנית ומתמסדת חברת מופת? היכן המושג או הביטוי נמצא בחיים היומייומיים שלנו? בעזרת המקורות הבאים ניחשף למורכבות של הגדרת חברת מופת, נעלה שאלות ונעלה אפשרויות ערכיות מנוגדות ליצירת חברת מופת.

ירושלים: עיר וערך

העיר ירושלים מעלה שלל אסוציאציות – היסטוריות, דתיות, רעיוניות ואקטואליות. ביחידה זו התלמידות והתלמידים ייחשפו לסמליות הערכית של ירושלים אצל נביאי המקרא כעיר של צדק, משפט, אמת ושלום. לימוד הקטעים מהנבואות נועד להעמיק את ההבנה של משמעותה הסמלית של ירושלים מעבר להיותה עיר המקדש בעבר ועיר הבירה של מדינת ישראל בהווה. הלימוד נועד לקדם הטמעה של ערכי הצדק, המשפט האמת והשלום בעולם הערכים של התלמידות והתלמידים.

עצמאות ועיתונות

מדינת ישראל קמה ביום שישי, ה' באייר תש"ח. ביום ראשון הופיעו העיתונים שבישרו על הקמת המדינה. מה עניין את הציבור באותו יום?

על רגל אחת: שיחות על ערכים דמוקרטיים ותרבות יהודית

איריס סבן ויואל קרצ'מר-רזיאל משוחחים עם בני נוער על שוויון, חירות, כבוד, אמת ומשפט. ההסכת מיועד לשילוב בהוראה בחטיבת הביניים במקצועות החברה והרוח, ויש בו חמישה עשר פרקים באורך של 6-9 דקות.

איך מחלקים? יחידת מליאה על צדק חלוקתי

ביחידה נכיר את הבעיה של חלוקת העושר בעולם, נאזין לפרק "איך מחלקים?" בהסכת "על רגל אחת", נלמד על רעיון היוֹבֵל במקרא ובכתבי זאב ז'בוטינסקי ונחשוב על חלוקה צודקת של משאבים.

להמשיך בזמן אסון

כשאסון פוקד את החברה, כיצד אפשר להמשיך בחיים שהיו לפני כן ? האם החיים אכן יכולים לשוב להיות כמו שהיו לפני כן? מה אפשרויות התגובה לאסון? ומה אפשר לעשות כדי להמשיך לחיות תוך כדי זיכרון צורב?

"אָדָם מוּעָד לְעוֹלָם" - על טבע האדם: טוב או רע?

נהרהר בקביעה של חז"ל: 'אָדָם מוּעָד לְעוֹלָם'
ונדון בשאלות: למה האדם מוּעָד, מדוע האדם יכול להזיק כמו חיות שאינן מאולפות?
במה הוא מוּעָד ומה אנחנו (האדם) יכולים לעשות עם הקביעה הזו?

מדבר שקר תרחק - חדשות כזב בעת מלחמה

כיצד נזהה מידע כוזב שמופץ ברשתות החברתיות? מהן הסכנות בהעברת מידע כזה בכלל ובעת מלחמה בפרט? וכיצד מעוגן הקשר בין שקר ובין פגיעה בחיי אדם במקורות יהודיים?

פסח, חירות ודמוקרטיה

התלמידים ילמדו על היחס בין שלטון ובין שלילת חירות בסיפור בני ישראל במצרים. התלמידים יכתבו תשובה לעתירה דמיונית שבני ישראל מגישים לבג"ץ כנגד פרעה על סמך חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
המערך כולל עבודה במליאה, עבודה בקבוצות וסיכום במליאה.

השקדייה

מה ההבדל בין שקד לשקדייה? ועל מה בדיוק שוקדת השקדייה?

טיהור המקדש בספר מקבים א

מערך עם חומרי עזר למורים לשיעור בשיטת הג'יקסו על סיפור טיהור המקדש בידי המקבים כפי שהוא מתואר בספר מקבים א. המערך משלב צורות למידה שונות של טקסט היסטורי ומיועד לעבודה קבוצתית שבה לכל תלמיד ותלמידה יש חלק פעיל.
מסדרת מערכי השיעור המדגימים שיטות הוראה חדשניות והמלוות יחידות ללימוד עצמי של השיטות הללו (פלפ"ל - פעילות פדגוגית לימודית למורים)

דמותה של פרחה ששון

מערך עם חומרי עזר למורים לשיעור בשיטת הסבב על דמותה המיוחדת של פרחה (פלורה) ששון. המערך משלב הוראה פרונטלית, למידה קבוצתית ועבודה אישית על בסיס מקורות כתובים וסרטונים.
מסדרת מערכי השיעור המדגימים שיטות הוראה חדשניות והמלוות יחידות ללימוד עצמי של השיטות הללו (פלפ"ל - פעילות פדגוגית לימודית למורים).

בת מצווה ובר מצווה במסורת המשפחתית שלנו

כיצד חגגו במשפחות הילדים בר מצווה או בת מצווה? ראיונות של התלמידים אנשים קרובים אליהם יסייעו לנו להרחיב ולהכיר את הדרכים השונות לציון החגיגה ואת הדמיון וההבדל בינם לבין המשפחות.

דרכים שונות לציון בת מצווה ובר מצווה

מפגש משותף בין שתי כיתות: איך כל אחד וכל אחת חוגגים ומציינים את בת המצווה ובר המצווה שלהם? למה מציינים דווקא את ההיבטים האישיים בגיל המצוות ומה זה אומר להיות בת מצווה ובר מצווה בימינו ובעבר?

מי אני?

אנחנו יודעים שגיל 12 לבנות וגיל 13 לבנים מסמל את המעבר מבגרות לילדוּת, אבל כיצד אנחנו קושרים את ציון הזמן הזה אל עצמנו?

שלוש דרכי צדקה

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

של מי האחריות?

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

מציאות של עוני

יחידת לימוד בנושא תיקון חברתי-כלכלי המתאימה לתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתות ח, וכוללת מבט רחב על חברת המופת בנושא העוני ושאלת האחריות לטיפול במצב.

ז'קלין כהנוב ומוזיקה מחברת

ישראליות במבט שלנו

מהי ישראליות: על 'שרוליק' וכור ההיתוך

כבוד האדם

כבוד האדם

יצירת כרזות משותפות שמטרתן להעלות את המודעות לשמירה על הכבוד של קבוצות בחברה.

כבוד האדם

המינוח "כבוד האדם" הוא מופשט, וקשה להבינו מבחינה יישומית.
באמצעות לימוד של דוגמאות שבהן רואים פגיעה בכבוד האדם והצגת דילמות יכירו הלומדים את הבסיס לזכויות האדם. למידה זו תוביל אותנו לחשיבה משותפת – מה אפשר לעשות כדי לקדם את הערך של שמירה על כבודו של כל אדם.

פורצת הדרך שלי

לכל אחד ואחת יש דימוי שונה לאישה פורצת דרך. מהו הדימוי שלך?

ושתי אומרת לא!

דיון בדמותה של ושתי במגילה, וגיוס דמותה לטובת קידום אוטונומיה של נשים במרחב התרבותי בעולם.

משפחות בַּספרים

פעילות ליום המשפחה – התלמידים יכירו סוגים שונים של משפחות דרך ספרים. השיעור מותאם ללמידה בבית הספר ולמידה מרחוק.

תרבות המחלוקת: מערך שיעור לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין

מערך שיעור זה מזמין את התלמידים להכיר עמדה מהתלמוד בנוגע לאופן שבו יש לנהל דיון בעת מחלוקת, ולנסות ליישם את הדרך המוצעת בתלמוד (דרך בית הלל) בדיונים שהם מנהלים.

סוכות - לשמוח ולשתף בשמחה

מהלך של למידה היברידית, המקנה לתלמידים את המידע העיקרי על חג הסוכות, ועוסק בהרחבה בערכים שעולים מהחג - המצווה לשמוח ולשתף בשמחה את בני העניים (הכנסת אורחים).

לשמוח ולשמח בחג

מערך שיעור לחג הסוכות, מיועד ללמידה מרחוק (אפשר להתאימו גם ללמידה בכיתה).

מהי תפילה? הצעה למערך למידה

מערך למידה זה עוסק בתפילה. הוא מתאים הן לעבודה בכיתה והן ללמידה מרחוק באמצעות זום, ומלווה במצגת אינטראקטיבית באתר אופק.

כרטיסי "שנה טובה": מתבוננים ויוצרים

המערך מזמין את התלמידים ללמוד מתוך התבוננות בכרטיסי שנה טובה על התקופה בה נוצרו, וליצור כרטיסי שנה טובה מתאימים לתקופתנו.

המשנה - הצעה להערכה חלופית

הצעה להערכה חלופית להוראת הפרק "מהי המשנה" בספר "שבילי תרבות" לכיתה ח.

מצגת: טקסי פתיחת השנה

מצגת שליוותה את המפגש "פותחים את השנה קצת אחרת".

פסח בימי קורונה

הצעות ללמידה מרחוק, מכיתה א עד כיתה ט, עבור כיתות שלומדות מרחוק באופן קבוע או נכנסו לבידוד באופן זמני.

רק רציתי לבקש סליחה

פעילות בנושא סליחה, בקשת סליחה ויכולת לסלוח

אם אין אני לי מי לי

בשיעור זה נלמד את המשנה ממסכת אבות פרק א משנה יד, ונעמיק בה תוך ניסיון להבין את הקשר שבין החלקים השונים במשנה.

מהו(ת) טקס?

איריס סבן מארחת את ד"ר נורית פיינשטיין בדיון על טקסים בחברה בכלל ובתרבות ישראל בפרט.

למה לא להתחתן דרך הרבנות?

סרט קצר המסביר את הבעיה בחתונה דרך הרבנות ואת המענה של הטקסים הדתיים שלא דרכה.

בית כנסת המזרחי והאשכנזי וההבדלים בניהם

מה בין בית הכנסת של עדות אשכנז לבית הכנסת של עדות המזרח

תענית אסתר

היא לא מהתנ"ך, לא מוזכרת במשנה ולא בתלמוד. להפך בתקופת בית שני וגם אחריו היום שלפני פורים נחשב כיום שאסור בתענית משום שהיה נחגג כיום ניצחון על היוונים על ידי יהודה המכבי, אז איך קרה שדווקא היום יש יום צום ותענית?

קרל דולדיג – פסל וספורטאי

על חניכת האנדרטה לספורטאים יהודיים שנספו בשואה ועל קרל דולדיג, הפסל שיצר אותה.

סליחות

מהן הסליחות שאותן אומרים בחודש אלול?

סליחות - חודש של בקשות

מידע על הסליחות בחודש אלול - ההשכמה לסליחות, אווירת הסליחות של חודש זה ופרטים נוספים.

מכתב של גרשום שלום "הצהרת אמונים לשפה שלנו"

מכתב של גרשום שלום המתאר את התנגדותו וחששותיו מפני חילון השפה העברית

מסכת בבא מציעא פרק ח משנה א

מסכת בבא מציעא פרק ח משנה א

מחלקת אבדות ומציאות

כיצד מכריזים על אבדה? עד כמה יש להתאמץ בכך? המשנה והתלמוד עוסקים בכך.

מהו סדר ליל ט"ו בשבט?

מהו סדר ט"ו בשבט ומי עורך אותו? מי קובע מהו סדר טו בשבט וכיצד לערוך אותו?

חתונה

אירוע נישואין הוא אחד האירועים המשמחים ביותר בחיים. בתרבות היהודית אירוע זה נעשה בהדרגה ובנוי משלבים שונים שכולם מביאים לרגע השיא של הנישואין.

השכנים מתכוננים לימים הנוראים

כולנו מתכוננים לאירועים משמחים ועצובים - האם גם בלוח השנה יש תקופה של הכנה? אז מה התוכן שלה? כמה מילים על חודש אלול והמנהגים המיוחדים שלו.

הצהרת בלפור: נקודת מפנה בהיסטוריה של התנועה הציונית

על הרקע הדיפלומטי של "הצהרת בלפור", על הנהגת התנועה הציונית - פעילותו של ד"ר חיים וייצמן, על תוכן "הצהרת בלפור", הגורמים לפרסומה ומשמעותה ועל כיבוש ארץ ישראל בידי הבריטים. הצהרת בלפור שהבטיחה ליהודים בית לאומי בארץ ישראל הייתה נקודת מפנה משמעותית בתהליך הציוני והיוותה משענת לתקווה כי אכן ביום מן הימים העם היהודי ישוב לארצו. להלן מאמר קצר שסוקר את הרקע להופעתה.

מגילת רות – בין מגדר לקבלת הזר

בשיעור זה נבחן את הערכים המובאים במגילת רות הנקראת בשבועות. במגילה זו מתגלים מגוון ערכים המועלים על נס בקריאת המגילה בשבועות: עזרה לזולת, קבלת הזר, מקומה של האישה כגורמת שינוי.

חומות של דמיון

בשיעור זה יילמד הסיפור החסידי "חומות של דמיון" שסיפר הבעל שם טוב. הסיפור מתאר את דרכו של האדם המאמין המחפש את הקִרבה לאלוהיו. באמצעות הסיפור נעסוק באתגרים אישיים מחיי התלמידים ובעיקר בתובנה כי לא פעם המחסום העיקרי שלנו הוא מחסום פנימי.

הדרך היא הבית

בשיעור זה נבחן את היחס בין הדרך והמטרה אליה הדרך מובילה. בלימוד זה נשלב שיר, סיפור חסידי ותמונה. השיעור כולל לימוד עצמי.

אם אני מקפיד זה לא אומר ש...

במערך שיעור זה נברר מה המשמעות של הקפדה על ערכים בתוך חברה ואיך מתייחסים לכאלו שאינם מקפידים. אנו נגש לנושא הזה דרך סיפור חסידי העוסק בחג הפסח.

חטא, שופר ווידוי בעשרת ימי תשובה

מה אנחנו מגדירים כחטא? האם אנחנו מודעים תמיד לכך שאנחנו עושים מעשים לא ראויים? מה מסמל השופר בחיינו?האם אדם אחד יכול למלא תפקיד של שופר בחיינו? שיעור פעיל בשילוב קולנוע

מחלוקת (שלא) לשם שמים - אבות פרק ה משנה יז

מצגת לטובת הוראת מסכת אבות פרק ה משנה יז, שעוסקת במחלוקת לשם שמים ושאינה לשם שמים.

הסביבון: גלגולו של מנהג

בשיעור זה נבחן את משחק הסביבונים בחנוכה לאור תרבויות סמוכות ליהדות שיתכן והשפיעו על תרבותה

אבות פרק ד, משניות כה-כז

בדף זה נלמד שלוש משניות העוסקות בלימוד תורה. המשניות מעלות גישות שונות ביחס לנושא באמצעות שלושה משלים שונים. דף העבודה מעמיד את התלמידים על הדומה והשונה בין הגישות השונות ללימוד.

מהי זהות?

מערך פעילות בנושא זהויות שונות בחברה הישראלית.

רבי יהודה הלוי, חייו וכתביו

מערך פעילות במסגרתו יכירו התלמידים את חייו וכתביו של רבי יהודה הלוי, תוך שימת דגש על כתיבתו על ארץ ישראל.

השפה שלי

בשיעור נתייחס לשפה העברית - שפה מדוברת, שינויים בשפה ושפה תקינה

געגועים לירושלים

למידה משותפת בנושא ירושלים ויום ירושלים

מנהיגות בין רגש לשכל

מערך פעילות בנושא החלטות של מנהיגים הצריכים לקבל הכרעה קשה. מה המשמעות של קבלת החלטה המעדיפה את השכל על פני הרגש? הנושא הנבחן הוא היחס להסכם השילומים עם גרמניה. השוואה בין דוד בן-גוריון למנחם בגין לגבי התייחסותם להסכם השילומים עם גרמניה.

אזעקה, שופר וצפירת יום הזיכרון

מערך פעילות בנושא תקיעת השופר, הצפירה ביום העצמאות ואזעקת "צבע אדום" - מה הם עושים בלבנו?

הרצל

מערך שיעור העוסק בבנימין זאב הרצל על בסיס שני שירים שנכתבו עליו שנים רבות אחרי שהציג את חזונו.

הכנות לטקסי החתונה בעדות השונות

אירוע נישואין הוא אחד האירועים המשמחים ביותר בחיים. בתרבות היהודית התפתחו מנהגים שונים בכל עדה איך להתכונן לטקס

היחס לזרים ולמיעוטים ברומן "אלטנוילנד"

"בנו את מדינתכם כך, שהזר אשר בתוככם ישבע רצון"

החופה

אחד השיאים בטקס החתונה הוא החופה. מהי? מהיכן הגיע אלינו?

האם הערבות יכולה להיות הדדית?

על המושג "ערבות הדדית" לפי המקורות היהודיים.

ברית המילה בהיסטוריה

טקס ברית המילה ממקורו במקרא והוא נמשך לאורך הדורות.

ברית שלום / ברית מילים - ברית מילה אלטרנטיבית

בשנים האחרונות מתגבש טקס של ברית אלטרנטיבית. מהי? ומה המשמעות שלה בעייני העושים אותה?

על חבל דק

שיעור זה עוסק ביחסי הגומלין שבין אדם שרוצה לעזור לזולת ובין אלה שנדמה לנו שהם זקוקים לעזרה.

נשואים לרבנות?

4 פרקים סביב המורכבות בנישואים דרך הרבנות והפיתרונות השונים שיש במדינת ישראל בתחום זה.

עזריה אלון - תבנית נוף מולדתו

כתבה אודות פועלו של עזריה אלון - פעיל איכות הסביבה ואוהב ארץ ישראל

משפחה בשלושה דורות - משפחת כהן

סרטון העוקב אחר משפחה שמוצאה ממרוקו והגיע בראשית שנות המדינה לירוחם וגרה שם זה 65 שנה. מה הם חשים כלפי מה שהיה ומה הם עשו בשביל לשנות את זה.

משפחה בשלושה דורות - משפחת מרגולין: על נשים, תפילה וחיי קהילה

סרט קצר מסדרת "משפחה בשלושה דורות" העוסק במאבקה של אם המשפחה על מקומן של נשים בתפילות, בחיי בית הכנסת ובחיים הציבוריים בכלל. לכל אחד מבני המשפחה גישה משלו.

משפחה בשלושה דורות - משפחת פורן ציון - ניצוצות המאבק

סרטון העוקב אחר משפחת פורן - ציון. משפחה שמוצאה מזרחי והחיבור לתרבות הערבית מזרחית עומד בלב השיח בין הבנות לאמם.

משפחה בשלושה דורות - משפחת רשף

סרטון העוקב אחר משפחה שמוצאה מגרמניה. הסבתא גרה בגרמניה, האם נשאה ליהודי בארץ ולא התגיירה, שתיים מהבנות נשאו ליהודים, האחת התגיירה והאחרת נשארה גויה.

מעוז צור ישועתי - שבחי מעוז

מה משמעות השיר 'מעוז צור' ומה הקשר שלו לשיר של נעמי שמר 'שבחי מעוז'

משפחה בשלושה דורות - משפחת אדלמן

סרטון העוקב אחר משפחה שמוצאה מבריטניה, האם והבת עלו לישראל בעבר והסבתא מתעתדת לעלות בקרוב. דרך הסרטון מתוודעים לשינויים הרבים שחלים בין הדורות ביחס לשאלות יסוד בתרבות.

משפחה בשלושה דורות - משפחת בן ארי

סרטון העוקב אחר משפחת בן ארי שהתחילה בקיבוץ עין חרוד הבת עברה לירושלים והפכה להיות דתית הבת עזבה את ירושלים וגם את הדת.

מי אתה משה מנדלסון

הרצאה מפי פרופ' שמואל פיינר על משה מנדלסון ועל פועלו

מדינה יהודית ודמוקרטית - פנטזיה או מציאות?

האם ניתן לשלב בין מדינה יהודית לדמוקרטית? האם מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית והאם דמוקרטיה יכולה לעמוד בקנה אחד עם היהדות?

זוהרה אלפסיה

ארז ביטון מקריא את שירו המפורסם "זוהרה אלפסיה"

חמש שאלות על מקור

במקצוע תרבות יהודית-ישראלית אנו נפגשים עם מקורות מסוגים שונים ומתקופות שונות. ד"ר יכין אפשטיין מונה 5 שאלות שבאמצעותן אפשר להתיידד עם מקור מתרבות ישראל.

חנוכה - בין חג לאומי לחג דתי

בסיפור החנוכה ניתן לזהות שתי דמויות המגלמות פנים שונים. מתתיהו - מייצג את הפן הדתי ויהודה המכבי את הפן הלאומי. בשיחה הבאה בין הרב יואל בן נון לסופר יורם קניוק עולים שני הפנים הללו של החג

י"ז בתמוז - סיבות ואירועים

סרט על יז בתמוז והתכנים שנקשרו ליום זה.

יודעים אתם לכבוד מה?

"יודעים אתם לכבוד מה?", הינו פרוייקט ייחודי - לרגל חג החנוכה אמנים שונים בחרו את שיר החנוכה האהוב עליהם, שיר חנוכה שאליו הם מתחברים - וביצעו אותו כטוב בעיניהם ובדרכם האמנותית והייחודית עם אינטרפטציה אישית שלהם -- לשיר המסורתי. האמנים המשתתפים באלבום: ערן צור, עבודות עפר, אלברט סופר, תמר קפסוטו, אדם כהן, דניאל רביצקי, נועה שמר, רזי בן עזר, ומורפלקסיס. את האלבום הפיק דויד פרץ.

זהות יהודית של החשמונאים בעת ההלניסטית

האם החשמונאים התייוונו במהלך הדורות שלאחר הניצחון על היוונים.

הרב ישראל מאיר לאו על שואה ואמונה - ראיון לרגל יום השואה והגבורה

הרב ישראל מאיר לאו - הרב הראשי לשעבר, ניצול שואה ויו"ר "יד ושם" - מדבר על אמונה, על השואה ועל משמעות עם צילה מירון-אילן והרב ד"ר יוחאי רודיק, המפקחים הראשיים של מקצוע 'מחשבת ישראל'.

התפתחות זהות אישית, קבוצתית ולאומית וחשיבה גזענית

כיצד מתפתחת זהות אישית, חברתית ולאומית? איך מתפתחת אבחנה בין אני לאחרים לבין אני ודה-הומניזציה של אחרים?

הסלנג בשפה העברית

הסלנג בשפה העברית - ניוון או גיוון? הרצאתו של ד"ר ניסן נצר מהמחלקה ללשון עברית ולשונות שמיות באוניברסיטת בר-אילן

הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות

ד"ר עינת וילף הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות בעידן הגלובליזציה - יצירת זהות חזקה ונטועה במדינת ישראל תוך פתיחות לעולם היהודי הרחב.

שפת אם

בשיעור זה נעסוק בשאלה האם מי שהגיע מארץ אחרת צריך לשמר את שפת האם. השיעור יכלול שימוש בסרטים שיש בהם שיחות עם כאלו שבחרו לשמר או שלא לשמר את שפת האם שלהם.

חג הסיגד - בדרך לחג לאומי?

בשיעור זה נכיר את חג הסיגד - חג של העדה האתיופית. ננסה להבין מהי המשמעות של חג של עדה אחת, שמקבל הכרה והופך מועד של כולם, ומה אנחנו יכולים לאמץ ממועד זה.

שבת: בין תנועה למנוחה

בשיעור זה נעמוד על משמעות השבת כיום שעונה על צורך אנושי אלמנטרי - שביתת האדם מהשגרה השבועית, ומדגיש ערך חברתי רחב – כל אדם צריך מנוחה, כל אדם צריך 'לשבות'. נתייחס לאופן שבו אנו שובתים (מה אנחנו עושים בשבת), ונראה מהם הערכים שהשבת מציעה לנו ועד כמה זה רלוונטי לחיינו (באמצעות שאלות הנוגעות לעבודה בשבת).

הבסיס המתמטי של הלוח העברי

כיצד נקבע סוד עיבור השנים לפני עידן המחשבים וחקר החלל המודרני.

הבר מצווה שלי לא?

גל עומד לקראת הבר מצווה שלו ולא יודע מה לעשות בה.

בר כוכבא - מרד בלי סיכוי?

סרטון המביט בעיניים אחרות על מרד בר כוכבא - האם באמת היינו צריכים לצאת למרד? היה לנו בכלל סיכוי לנצח?

ברית מילה - היהודים באים

סרטם של היהודים באים על ברית המילה - שאלות רבות בדרך מיוחדת

ברית מילה - לעשות או לא לעשות

סרט דקומנטרי על זוג ישראלי ששואל את השאלה הקשה האם לעשות את הברית לילד או לא. ואם כן למה?

אלוהים נתן אלוהים לקח - על הגיבור נתן אלבז ז"ל

נתן אלבז, נער ציוני נלהב ועולה חדש ממרוקו, מתגייס לצה"ל ומוצא שם חברים ובית חם שמסייעים לו להתמודד עם הגעגועים למשפחתו שנותרה במרוקו. נתן נהרג כשהקריב את חייו למען חבריו.

אנוסים בפורטוגל

סרטון על אנוסים בפורטוגל החוזרים ליהדות

אונאת דברים במציאות המודרנית

שני אירועים בכנסת ישראל שבהם עולה השאלה - האם אין כאן אונאת דברים?

"שמונה פרקים" - פרק ו'

שתי הרצאות של אריאל סרי לוי בנושא הפרק השישי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ב'

שלוש הרצאות של אריאל אביב בנושא הפרק השני מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ג'

שתי הרצאות של אריאל אביב בנושא הפרק השלישי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ד'

שתי הרצאות של איתן כהן בנושא הפרק הרביעי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - פרק ה'

שתי הרצאות של עופרה ליבוביץ' בנושא הפרק החמישי מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

"שמונה פרקים" - מבוא

הרצאה מאת אריאל אביב במפגש הראשון במסגרת השתלמות "שמונה פרקים" למורי מחשבת ישראל בחינוך הממלכתי.

"שמונה פרקים" - פרק א'

שלוש הרצאות של אריאל אביב בנושא הפרק הראשון מתוך "שמונה פרקים" לרמב"ם.

בית הכנסת

על מבנה בית הכנסת האורתודוכסי, ועל הקשר וההבדל בין בית כנסת אשכנזי לבין בית כנסת ספרדי.

ארון הספרים היהודי-ישראלי

מי אתה ארון הספרים היהודי-ישראלי? סרט קצר ובו הצצה דרך כמה ספרים לארון הספרים והיכרות עם התהליכים שיצרו אותו.

איזו אחריות אני לוקח על עצמי ביום שאחרי הבר -מצווה?

גל עלה לתורה אבל עכשיו עולה השאלה מה ההבדל. האם יש שינוי? האם היום הדברים אחרת?

אלי ציון ועריה - פיוט שמתחדש זה מאות שנים

לפני כמה מאות שנים נכתבה קינת אבל - איך היא חיה כל כך הרבה שנים?

פירוש ברטנורא / ר' עובדיה ירא מברטנורא

משלל הפירושים למשנה זכה פירוש אחד להיות לפופולרי מכולם – "פירוש ברטנורא". פירוש זה אינו מצטיין במקוריות רבה, אך דורות רבים ראו בו מורה מזהיר ללימוד המשנה.

נאום / אליעזר בן יאיר במצדה

נאום אלעזר בן יאיר במצדה לפני שהוא וכל אנשי מצדה התאבדו מתוך ספרו של יוסף בן מתתיהו - מלחמת היהודים

אגדות היהודים / לוי גינזבורג

איסוף של אגדות היה אחד הסוגות הנפוצות בימי הביניים - לוי גינזבורג עשה זאת בעת החדשה וכלל חיבורים יהודים ושאינם.

סידור התפילה

תהליך הגיבוש של סידור התפילה החל בתקופת התנאים, ולא פסק עד ימינו אנו.

תרגום אונקלוס

התרגום לארמית שזכה לשימוש רב לאורך כל הדורות והיום נמצא בכל החומשים.

איגרת רב שרירא גאון

מכתב שזכה להיפך למבוא הראשון להתפתחות תורה שבעל פה ולמקור להרבה ידע על התקופות הנעלמות בהיסטוריה היהודית

פירוש הרמב"ן לתורה

פירוש הרמב"ן מתאפיין במשא ומתן עם שניים מגדולי הפרשנים בימי הביניים – רש"י ור' אברהם אבן עזרא – הראב"ע. לעתים קרובות פתח הרמב"ן את פירושיו בציטוט מרש"י או מראב"ע והגיב לפירושיהם. לא פעם התעמת עם גדול הפילוסופים היהודים – הרמב"ם.

תוספתא

החיבור שמשלים ומוסיף על המשנה ולעיתים המקור לחומרים שבה.

ספר היובלים

בימי בית שני רווחה בעם ישראל ספרות מקבילה לספרות המקרא. ספרות זו, שלא התקדשה, נקראה "ספרות חיצונית" – ספרים שנמצאים מחוץ לקנון של ספרי הקודש.

מפריח היונים / אלי עמיר

בספרו מספר אלי עמיר על החיים בעיראק לפני העליה ועל דור שלם שתולדותיו נשכחו.

פרשנות התלמוד

התלמוד הנו הבסיס הקאנוני שעליו מושתת השיח התורני-הלכתי לאורך הדורות. ככזה זוכה התלמוד לפרשנות משעת חתימתו ועד ימינו אלה. הערך הבא עוסק בפרשנות התלמוד.

ספר האמונות והדעות / ר' סעדיה גאון

ספר הפילוסופיה הראשון בעולם היהודי בן המאה ה-9 לספירה.

מסכת אבות

מבוא על מסכת אבות.

פירוש רש"י לתורה

פירוש רש"י לתורה - פירוש שנכתב במהלך המאה ה - 11 ועדיין מלווה ילדים בראשית לימודם לצד מבוגרים וחוקרים. מה סוד קסמו?

פרי גנך

על השיר "פרי גנך" שכתב והלחין יוני רועה.

מדרש תנחומא

"מדרשי תנחומא-ילמדנו" הם קבוצת חיבורים מהמאות 8-5 מארץ ישראל על התורה. המדרש נפוץ במהירות והפך להיות מדרש מצוי שעבר שינוים ועיבודים במהלך השנים.

תפילת שמונה עשרה (מתוך הסידור)

תפילת שמונה עשרה אשר לה גם כינויים נוספים היא התפילה המרכזית בסידור התפילה. על התפילה.

לכה דודי / הרב שלמה אלקבץ

"לכה דודי לקראת כלה פני שבת נקבלה" - מידי יום שישי מוזמן ה"דוד" לקבל את פני ה"כלה", מיהו הדוד ומיהי הכלה, ומה פשרו של מפגש זה?

ברכות השחר (מתוך הסידור)

השאלה מה עושים ברגע היקיצה, כיצד מעצבים את הרגע שבו בבת אחת עוברים משינה לערות היא שאלה מרתקת שזוכה למענה שונה בכל תרבות ואצל כל אדם. בתרבות היהודית סידור התפילה מדריך את האדם להתעורר עם טקסט מסוים, ברכות השחר.

ספר הכוזרי / רבי יהודה הלוי

ספר הכוזרי - "ספר ההגנה על על הדת המושפלת" - עוסק בהתמודדות עם שאלות שמציב מלך כוזר כלפי היהדות. הספר שנכתב במאה ה-12 הנו אחד מספרי היסוד בהגות היהודית.

שיר הקטר

על "שיר הקטר" שכתב חיים חפר והלחין יוחנן זראי.

חור בלבנה

על השיר "חור בלבנה" של להקת "רוקפור", שכתבו ברוך בן יצחק, דני רכט ואלי לולאי והלחינו ברוך בן יצחק ואלי לולאי.

דמעות של מלאכים

על השיר "דמעות של מלאכים" שכתב דן מיניסטר והלחין יוני רכטר.

שבחי הבעש"ט

קובץ סיפורי הצדיקים הראשון בחסידות, פורסם ב-1814. מאז הוא חזר ונדפס בעשרות מהדורות ברחבי העולם. הדפסתו פילסה דרך לזרם עשיר של ספרות שבחים חסידית הממשיכה להתפרסם ולהיקרא עד היום.

תפילה לשלום המדינה

תקומת מדינת ישראל יצרה תחושה אצל רבים מהמתפללים שאירוע בסדר גודל שכזה חייב לקבל ביטוי בסידור התפילה. בניגוד לתפילות עתיקות החקוקות בסידור כבסלע, התפילה לשלום המדינה נאבקת על מקומה כחלק מסידור התפילה. הרוצה לעמוד על יחסה של קהילת מתפללים למדינת ישראל מוזמן להיכנס לבית הכנסת בשבת, להמתין עד לאחר קריאת התורה ולהטות אוזן - האם אומרים כאן תפילה לשלום המדינה?

קדיש (מתוך הסידור)

תפילת הקדיש מוכר לכל ישראלי מטקסי האזכרה הממלכתיים - מה מקורו?

ונתנה תוקף / רבי אמנון ממגנצא

הפיוט המושמע מידי שנה בתחנות הרדיו - מציג באופן עמוק את עמידתו של האדם לפני אלוהים. על פיוט בכלל ועל 'ונתנה תוקף' בפרט.

המשנה

מהי המשנה? מדוע היא הועלתה על הכתב? ומדוע טקסט עתיק כל כך עדיין רלוונטי לימינו?

התנ"ך

ספר הספרים של העם היהודי - מה יש בו שהפך אותו למה שהוא?

באר הגולה / המהר"ל מפראג

בהקדמה לספר מבהיר המהר"ל את מטרתו המרכזית של החיבור: "בזה החיבור נבוא לבאר דרכי תורה שבעל פה ולהסיר לזות שפתיים מחכמי עולם".

חוק השבות

חוק השבות מאז חיקוקו עמד בליבה של מחלוקות - מי זכאי? ולמה דווקא היא ולא חבירו?

מסילת ישרים / רמח"ל

לפני 270 שנה יצא לאור הספר "מסילת ישרים", מדריך מעשי כיצד לחיות נכון. הכותב – אישיות מרתקת, רב, מקובל, איש אשכולות, סופר, משורר ומחזאי. ומה בספר? הצגה שיטתית ורהוטה של אורחות החיים, המדריכה את האדם במעלה תורת המידות. הספר הפך לספר המוסר הנפוץ ביותר ובעל ההשפעה הגדולה ביותר בתולדות ספרות ישראל.

זמירות שבת

יש סוגה מוזיקלית המאחדת יהודים רבים ממגוון תפוצות - זמירות שבת. יושבים סביב שולחן שבת, בגדים חגיגיים, נרות דולקים, ומזמרים. שרים שירי הלל לנותן השבת, לעם ישראל וליום המנוחה ונותנים לעצמנו הזדמנות לשאול את עצמנו - האם אנחנו יודעים לעצור? האם אנחנו מסוגלים לרדת לרגע מהכביש המהיר של המאה ה -21 ולנוח?

סיפורי מעשיות / רבי נחמן מברסלב

קובץ הסיפורים של ר' נחמן מברסלב, אינו עוד קובץ אגדות לילדים. מאחורי הסיפורים ניצב עולם מגובש ועמוק שמבקש מזור לשברים שבו.

ציון הלא תשאלי / רבי יהודה הלוי

אחד הפיוטים שנוגעים ללב ובו הכמיהה לירושלים ולארץ ישראל.

קריאת שמע וברכותיה

אחד הטקסים הראשונים במסורת היהודית נעשה בערב ובבוקר.

הלכות רבתי / ר' יצחק אלפסי

בין החיבורים הבסיסים ביותר על התלמוד הבבלי ובו איסוף ועריכה של קטעי ההלכה של התלמוד הבבלי.

נפש החיים / ר' חיים מוולוז'ין

ספרו המחשבתי של ראש הישיבה מוולוזין - ר' חיים.

משנה ברורה / ר' ישראל מאיר הכהן מראדין

פרשנות על החלק הראשון של השולחן ערוך שנכתב במאה ה-19

פנקס הקטן

על השיר "פנקס הקטן" שכתב דן אלמגור והלחין מתי כספי.

הנסיך הקטן

על השיר "הנסיך הקטן" שכתב יהונתן גפן והלחין שם טוב לוי.

ילד מזדקן

על השיר "ילד מזדקן" שכתב אלון אולארצ'יק והלחין דני סנדרסון.

אדם בתוך עצמו

על השיר "אדם בתוך עצמו" שכתב והלחין שלום חנוך.

לו יהי

על השיר "לו יהי" שכתבה והלחינה נעמי שמר.

שירים פשוטים

על השיר "שירים פשוטים" שכתב והלחין שלמה גרוניך.

מיליונים

על השיר "מיליונים" שכתבה והלחינה אתי אנקרי.

פרחים בקנה

על השיר "פרחים בקנה" שכתב דודו ברק והלחין אפי נצר.

עץ השדה

על השיר "עץ השדה" מאת נתן זך ושלום חנוך.

מישהו

על השיר "מישהו" שכתב אהוד מנור והלחין מתי כספי.

מי אוהב אותך יותר ממני

על השיר "מי אוהב אותך יותר ממני" שכתב מיכה שיטרית והלחין ארקדי דוכין.

מישהו הולך תמיד איתי

על השיר "מישהו הולך תמיד איתי" מאת רמי קידר ואפי נצר.

הדלקת נרות חנוכה

בשיעור זה נכיר את המרכיבים שהופכים את הדלקת נרות חנוכה לטקס, בשונה מהדלקת נרות בסיטואציות אחרות.

על כל אלה

על השיר "על כל אלה" שכתבה והלחינה נעמי שמר.

האיש שבקיר

על השיר "האיש שבקיר" מאת יהודה פרדיס ומאיר הרניק.

חורף שבעים ושלוש

על השיר "חורף שבעים ושלוש" מאת שמואל הספרי ואורי וידיסלבסקי.

פראג

על השיר "פראג" מאת שלום חנוך.

התעשייה האבירית

על השיר "התעשייה האבירית" שכתב מאיר גולדברג והלחינה קורין אלאל.

משפחה בשלושה דורות - משפחת פרדו: שעווה וזהב

סרט קצר מסדרת "משפחה בשלושה דורות" העוסק במשפחה ממוצא אתיופי - אב, אם ושלושת ילדיהם שהפרשי הגיל יצרו עולם שלם של התייחסות לעלייה ולמדינת ישראל.

אש, אש מדורה! האומנם? ומה עוד?

בשיעור זה נעסוק ביום ל"ג בעומר, ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספו ונקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של חגים הוא האדם וקהילתו.

למה לי מרד?

בשיעור זה נבחן את משמעות הבחירה במרד. נלמד על כמה אירועים משפטיים שבהם יצא עם ישראל למרד, נחשוב האם הבחירה לצאת למלחמה נגד שליט חזק היא החלטה נכונה, וננסה להבין איך אפשר בכלל לדעת מהי החלטה נכונה במקרים כאלו.

שֵׁבֶט אחים ואחיות

שיר חדש שהתפרסם לקראת יום העצמאות ה-71 מאפשר לנו לחשוב קצת על המדינה שלנו ועל הסיפור שהיא מספרת לכל אחת ואחד מאיתנו. במערך השיעור נדבר עם הלומדים על השיר ועל תכניו.

הבדלים מגדריים

בשיעור זה נלמד על הבדלים מגדריים דרך לימוד סיפור, כרזות ועוד.

קללה – יוצאת ממני ונשארת אצלי

בשיעור זה נתייחס לתופעה נפוצה בבית הספר - קללות. לרוב אנחנו מתייחסים לזה כלפי המקולל ובמערך זה נבחן את היחס למקלל ומה זה עושה לו.

להרכיב משקפיים ורודים

בשיעור זה נלמד איך אפשר להשתמש בצחוק ובהומור כדרך התמודדות עם דברים שונים קשים כקלים שמתרחשים ללומדים.

ציון, למידה ומה שביניהם

בשיעור זה נלמד על הפער בין הציון למה שהוא משקף ואיך על ידי לימוד של סיפור נוכל לחשוב על דרך אחרת להבין את הציון.

זכר ליציאת מצרים

בשיעור זה נדון עם התלמידים על מעמדה המכונן של יציאת מצרים בתרבות ישראל, ונבחן הקשרים שונים שבהם אנו מזכירים את יציאת מצרים. ניתן את הדעת על משמעות אזכור יציאת מצרים בליל הסדר, מה עלינו ללמוד ולהסיק מהעיסוק המרובה ביציאת מצרים? האם יש לכך השלכות על העיסוק בנושא בליל הסדר שלנו?

מקורות מקראיים בנושאי שמיטה

בשיעור זה נלמד על מטרותיה של שנת השמיטה לאור הפסוקים במקרא המצווים על קיום השמיטה.

שיעור ליום המעשים הטובים

בשיעור זה ננסה להבין מהו מעשה טוב בעינינו, האם נוכל לאפיין מעשה כמעשה טוב? האם מעשה טוב אחד עולה על מעשה טוב אחר? מה בין יום המעשים הטובים לבין חיים של מעשים טובים?

כל מה שבראתי בשבילך בראתי

בשיעור זה נלמד על המתח שבין שימור ופיתוח באמצעות מקורות מן העבר ומקרים מן ההווה.

מערך שיעור לשבועות - הר סיני שלנו

בשיעור זה נעסוק בסיפור מאת שלום עליכם, המתאר חוויה של תלמידים שיכולה להיתפס כמעשה שובבות או כחוויית למידה משמעותית. חוויה שבמרכזה הדימוי של הר סיני, על כל המטען התרבותי שהוא נושא בחובו.

למה לא עכשיו?

בני ישראל לא קיבלו את התורה מיד עם צאתם ממצרים, אלא נאלצו להמתין זמן-מה. בשיעור זה נשאל מהו תפקידה של ההַמְתָּנָה? מתי המתנה היא דבר חיובי וחשוב שמכין אותנו לדבר הבא.

איך זוכרים?

בשיעור הזה נבקש להכין את התלמידים לקראת טקס יום הזיכרון. נדון עם התלמידים על חשיבותם של מעשים שונים שיוצרים אצלנו תודעה וכוונה, ושמביאים אותנו כציבור לפעולה. נבחן את טקס יום הזיכרון על מרכיביו הידועים והקבועים כמייצר תודעת זיכרון בקרב המשתתפים בו.

האם לזכור באנדרטה או במעשים?

בשיעור זה נכיר מעט את סיפור ההצלה של דוניה רוזן ובעיקר את צוואתה לדורות הבאים ביחס להנצחה - לא על ידי מצבות ואנדרטאות כי אם על-ידי מעשים אנושיים, יומיומיים. הזיכרון צריך לחיות במעשה הטוב.

כיצד מרקדין לפני הכלה

בשיעור זה נלמד עם התלמידים על המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל בנושא כיצד מרקדין לפני הכלה, נבין את המניעים הערכיים של כל אחת מהגישות ונראה כיצד המחלוקת מימי חז"ל באה לידי ביטוי בהבדלים בין גישות בימינו.

בריונות בימים ההם בזמן הזה

בשיעור זה נדון עם התלמידים בתופעת הבריונות ובדרכים שונות להתמודד עמה. הלימוד ייעשה דרך מקורות חז"ל והשלכתם על תופעות בריונות המוכרות לתלמידים.

חיים בשגרה

בשיעור זה נדון עם התלמידים במשמעות של שגרה ובמקום שלה בחיינו. האם שגרה היא דבר טוב או רע עבורנו? במה כוחה ומה חולשתה? כיצד היא משפיעה על חיינו ומה יחסנו כלפיה.

השבת אבדה

שיעור זה עוסק בהשבת אבדה. נלמד את הפסוקים במקרא הקשורים להשבת אבדה (דברים כב, א-ג), ואת המשנה הראשונה במסכת בבא מציעא, פרק ב. ממקורות אלו עולה חובת השבת האבדה כאשר על האבדה יש סימן וניתן לייחס אותה בוודאות לבעליה.

לזכור בניגון

בשיעור הזה נלמד את הניגון שחיבר רבי עזריאל-דוד פסטג, כשהיה על רכבת המשא בין ורשה לטרבלינקה. נלמד על הדרך שעשה הניגון עד שהגיע אלינו, ונחשוב על ניגון כדרך להנציח ולזכור.

רצח רבין – רצח פוליטי

בשיעור הזה נעסוק ברצח רבין כרצח פוליטי, במאפיינים הייחודיים של רצח פוליטי ובהשפעותיו ההרסניות על החברה ועל המשטר הדמוקרטי.

מהו טקס?

השיעור עוסק במושג טקס באופן כללי: ממה מורכבים טקסים; על הדומה והשונה בין טקסים; סוגים שונים של טקסים; משמעותם וחשיבותם של טקסים לאנשים כפרטים וכחברה.

שתיית אלכוהול בפורים

בשיעור זה נשתמש במצוות המשתה בפורים "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" כמניע לדיון עם התלמידים על שתיית אלכוהול בכלל ובמסיבות הפורים בפרט, על המניעים לשתייה ועל הסכנות הכרוכות בה.

מה הכי חשוב בפורים?

בשיעור הזה נלמד מהן המצוות ומהם המנהגים בפורים, נבחין בין מצווה למנהג, ונבחין בין הדגשים הנהוגים במקומותינו לבין מה שהדגיש הרמב"ם. ונשאל אם יש מקום לשינוי בתפיסה או בדגשים.

אבדת "אחיך" - מה עם הגוי?

הפסוקים בספר דברים מחייבים השבת אבדה ל"אחיך" ול"אויבך". מיהו אותו אח ואויב - האם מדובר בישראלי בלבד או אף בגוי?

בקשות גשמים בשיר ובפיוט

מערך פעילות בנושא התפילה לגשם כפי שעולה בשירים בני ימינו ובשירה עתיקה - פיוטי ימי הביינים. מערך השיעור כולל לימוד השירים והשרתם בכיתה.

תלמוד ≤ מעשה?

בשיעור נתחקה אחר השאלה של חכמים: מה קודם למה, לימוד למעשה או להפך? מה צריך לעשות קודם – לעשות מצוות או ללמוד תורה? נברר את פשר הקביעה "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה", נגדיר מהם ה"תלמוד" וה"מעשה" בעולם התלמידים, ונבחן אילו כלים מסייעים להחליט כאשר יש יותר מדבר אחד חשוב לעשות.

התחפושת פנים רבות לה

כולנו מתחפשים בפורים אבל לעיתים אנחנו מתחפשים גם בימים אחרים. במערך זה נבחן סיפור חסידי על התחפשות ללא בגדים ועל שינוי פנימי על ידי הצגה.

שיעור וידאובלוג שלישי - היחס אל האחר

בשיעור הקודם צפינו בעצות שקיבלה רונה בעקבות הדילמה שהעלתה, וסיימנו את השיעור בהשערה: מה תחליט רונה לעשות ומה יקרה בעקבות המעשה שלה. בשיעור הזה נשמע מה עשתה רונה ומה קרה בעקבות מה שעשתה, ונשאל את עצמנו האם פעלה נכון או שמא לאור מה שקרה היה עליה לנהוג אחרת?

שיעור וידאובלוג שני - היחס אל האחר

בשיעור הקודם צפינו בדילמה של רונה וניסינו לתת לה פתרונות. למדנו מהו המושג "אמפתיה", וקישרנו אותו לדילמה של רונה. בשיעור הזה נצפה בשלוש תגובות מוקלטות לדילמה של רונה, שלושה אנשים שביקשו לתת עצה לרונה. נשאל על הדומה והשונה בין העצות השונות, ומה המניע שבבסיס כל אחת מהעצות.

שיעור וידאובלוג ראשון - היחס אל האחר

בשיעור זה רונה מעלה בווידאובלוג את הקושי שיש לה בנוגע לתלמידה חדשה בכיתתה. התלמידה החדשה דחויה על ידי חברותיה ובהזמנתה רונה מסכנת את מעמדה החברתי שלה עצמה, ועם זאת היא מודעת להתנהגות הראויה במצב הנתון. התלמידים יגיבו לקושי של רונה, יתנו לה עצות כיצד עליה לנהוג וידונו בהן.

גני הילדים - חידוש השפה העברית

כתבה בנושא חידוש השפה העברית דרך גני הילדים העבריים לפני כ 100 שנים.

העומר - וספירת העומר

מהי ספירת העומר? ועל שם מה נקבעה?