תוצאות

סידור תוצאות לפי

איך מחלקים? יחידת מליאה על צדק חלוקתי

ביחידה נכיר את הבעיה של חלוקת העושר בעולם, נאזין לפרק "איך מחלקים?" בהסכת "על רגל אחת", נלמד על רעיון היוֹבֵל במקרא ובכתבי זאב ז'בוטינסקי ונחשוב על חלוקה צודקת של משאבים.

טיהור המקדש בספר מקבים א

מערך עם חומרי עזר למורים לשיעור בשיטת הג'יקסו על סיפור טיהור המקדש בידי המקבים כפי שהוא מתואר בספר מקבים א. המערך משלב צורות למידה שונות של טקסט היסטורי ומיועד לעבודה קבוצתית שבה לכל תלמיד ותלמידה יש חלק פעיל.
מסדרת מערכי השיעור המדגימים שיטות הוראה חדשניות והמלוות יחידות ללימוד עצמי של השיטות הללו (פלפ"ל - פעילות פדגוגית לימודית למורים)

מונח על הבוקר - ערכים ומונחים

רוצים לדעת עוד משהו שלא ידעתם על תרבות היהודית ישראלית? קחו 3-4 דקות ולימדו משהו חדש.

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה יז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ז

פירוש למסכת אבות

מסכת אבות עם פירוש אביגדור שנאן - תוכן

פירוש אביגדור שנאן למסכת אבות - תוכן עניינים הכולל קישורים למשניות.

פירוש אביגדור שנאן - אבות פרק ד משנה ו

פירוש פרופ' אביגדור שנאן למסכת אבות פרק ד משנה ו

ואהבת לרעך - לימוד משנה נדרים ט ד ופסוקיה

לימוד טקסט המקור מתוך משנה וירושלמי נדרים.

רות המואבייה - חסד חסד תרדוף

בימים בהם מדינת ישראל מוצפת בעובדים זרים, מסתננים, מהגרים, פליטים וכו' ראוי להיזכר ברות המואבייה, מבקשת המקלט הראשונה שמוזכרת במקורות, וזאת בעיקר כדי להקשיב למסר שהיא מעבירה לנו. רות מלמדת אותנו דבר מאוד מאוד פשוט והוא, שניכור ואטימות מובילים לניכור ואטימות, ואילו חום וחסד מובילים ל...נחשו מה???

שבע שבתות של נחמה

על שבע שבתות של נחמה, על הפטרות הנחמה מספר ישעיהו, על סגנון ותוכן הפטרות אלה ועוד.

שמיטת כספים

חוק השמיטה המקראית דומה לנוהג ה"מישרום" המסופוטמי , אך דווקא הדמיון מחדד את ההבדל העקרוני בין השניים. ה"מישרום" הוא חוק חד פעמי ואילו השמיטה התקיימה במחזוריות קבועה אחת לשבע שנים.

שנת השמיטה

מצוות שמיטת הקרקעות נועדה לא רק לשם דאגה לעניים אלא גם לשם מנוחת הקרקע. המאמר דן במשמעות מנוחת הקרקע וטוען כי היא באה כדי לסמן לאדם את גבולות ריבונותו על הארץ. כמו כן דן המאמר גם בשמיטת הכספים ובמטרתו המוצהרת לתת אפשרות לאדם העני להיחלץ מעוניו בשנה השביעית. מכיוון שחוק זה היה בעייתי מאוד למימוש מבחינת המלווה, מציעה התורה מספר טיעונים שיכולים לשכנע את המלווה לשמוט את כספו.

קשרי ארץ ישראל ובבל במיפנה תקופת התנאים והאמוראים

המאמר מתמקד ביחסי הקהילות היהודיות בא"י ובבבל בסוף תקופת התנאים וראשית תקופת האמוראים. לטענת המחבר, בתקופה זו עולה מעמדה של קהילת בבל בהנהגת האומה, אך עדיין היא כפופה לקהילת ארץ ישראל. כפיפות זו באה לידי ביטוי בהפניית שאלות לחכמי א"י מאזורים הגובלים בבבל לא"י. קשרי קהילת א"י ובבל באים לידי ביטוי גם בתופעת ה'נחותי' - חכמים שהעבירו מסורות מא"י לבבל.

ראשיתה של גלות בבל : פרק באסטרטגיית השרדות של מיעוט גולה

המאמר עוסק בשאלה כיצד שרדה גלות בבל כקהילה יהודית. התשובה לשאלה ניתנת תוך דיון בארגון הפנימי של הקהילה ובמבנה הכלכלי. הדיון מביא נתונים רבים ממקורות מקראיים וחוץ מקראיים על הקיום היהודי בגולת בבל.

פרוזבול

חוק שמיטת כספים המקראי קובע שבכל שנת שמיטה, מתבטלות ההלוואות ונשמטים החובות. כאשר הכלכלה בחברה היהודית הפכה להיות מבוססת יותר ויותר על כסף, היה קושי רב לקיים חוק זה ולכן תיקן התנא הלל הזקן את תקנת הפרוזבול.

צלם בהיכל

הצצה אל תוך עולמם של כפריי הגליל ותושבי העיר היהודים בתקופת המשנה והתלמוד, דרך בתי הכנסת שלהם, אמנות בתי הכנסת ודרך שרידים ארכיאולוגיים של הכפר.

עברית בגלות ולשון ימי הביניים

על הדיבור והכתיבה בעברית בימי הביניים, על השפעותיהם של המשורר יהודה הלוי והפרשן רש"י על העברית, ועל המחסור במילים בעברית בתקופה זו.

סיפור הדחת רבן גמליאל והמציאות ההיסטורית - נשיאותו של רבן גמליאל ביבנה

סיפור הדחתו של רבן גמליאל ומינוי של ר' אלעזר בן עזריה תחתיו, זוכים במאמר זה לבחינה מחודשת. בן-שלום מזהה ביסודות הסיפור גרעין היסטורי מהימן, שהסיפור האמוראי, למרות עיבוד, משקף אותו. הויכוח בינו לבין מאמריו של שפירא חיים, מלווה בהצגת שאלות עקרוניות ומתודולוגיות על מהימנותה של ספרות חז"ל כמקור היסטורי, ומשמעותה של הקריאה הספרותית.

משנה סנהדרין פרק ד משניות א, ג-ד

עקרונות וכללים במערכת בתי הדין במשנה

משנה פאה פרק ח משניות ה-ט

משנה פאה פרק ח משניות ה-ט

מעמד הר סיני, הנבואה ובחירת ישראל בפולמוס חז"ל: חלק א

אחד הפנים של מעמד הר סיני הוא הבחירה בעם ישראל כ"עם סגולה". מתוך בחירה זו, עולה גם נושא הנבואה, שיוחדה לעם ישראל. המאמר עוסק בפולמוס של חז"ל עם העולם הנוצרי והעולם הפגני על נושאים אלו. חלק זה של המאמר דן באופיה של התגלות ה' במעמד הר סיני, כפי שמתבטא במקרא עצמו ובמדרש הפרשני.

מצדה אז והיום

על מצדה בימי הורדוס ושימור האתר בימנו

מצדה - נאום ההתאבדות של אלעזר בן יאיר

כאשר מבין אלעזר בן יאיר, מנהיג הקנאים שהתבצרו במצדה, שניצחון הרומאים קרב, הוא מכנס את 960 הנצורים (גברים נשים וטף) ונושא בפניהם נאום מלהיב, במטרה לשכנעם כי המוות בהתאבדות היא הדרך הנכונה מכל הדרכים במצב אליו נקלעו.

מצדה: בין מיתוס להיסטוריה

מאמר על מצדה, עיצוב הסיפור והמיתוס בהיבט היסטורי וסוציולוגי, מאת נחמן בן יהודה

מסכת בבא קמא פרק ח משניות א-ז

מסכת בבא קמא פרק ח משניות א-ז

כבוד האדם במקרא

המאמר דן בתפיסה המקראית לסוגיית "כבוד האדם". מקור כבודו של האדם במקרא הוא המעמד המיוחד שניתן לו על ידי האל. מעמד זה מתבטא בבריאת האדם ב"צלם אלוהים" ובעובדה שיש דיאלוג בין האדם ובין האל. מעיקרון זה נגזרים ערכים נוספים ויש לו השלכות מעשיות על החוק המקראי.

ט' באב - יום חורבן ירושלים

תשעה באב (ט' באב) - יום חורבן בית המקדש וירושלים ועל שנאת החינם שעל פי המסורת בגינה נחרב המקדש והעם גלה מארצו.

ט"ו בשבט - גלגולו של חג חקלאי

ט"ו בשבט הוא חג עברי קדום שעבר גלגולים רבים ובסוף חזר למקורו הטבעי - מחג חקלאי בעת העתיקה, דרך פולחן בעל מוטיבים מיסטיים מובהקים בקבלת האר"י, ועד שאומץ בחום ע"י התנועה הקיבוצית וקק"ל.

י"ז בתמוז

מהו י"ז בתמוז (היום ה 17 לחודש תמוז)? למה מציינים אותו ואיזו תקופה הוא מתחיל? יום לא מוכר עם משמעויות רבות.

חגים, זבחי משפחה וחגיגות: חגים ועלייה לרגל

חג במקרא הוא עליה לרגל למקדש והתקהלות של שמחה. המאמר דן בחוק המקראי של העליה לרגל ובאפשרויות המימוש המעשיות שלו.

חודשי השנה בלוח העברי

על חודשי השנה בלוח העברי הקדום ובלוח גזר, על חודשי השנה ועונות השנה, על שמות החודשים ועוד.

חג החנוכה: חג האורים, חג האש

המידע בדף זה עוסק בהבנת הקשר בין חג החנוכה להדלקת הנרות ולציון האור כמוטיב משמעותי בחג ובסמליו.

הרקע המדיני ופעילותו של רב בבבל: פעילותו של רב נגד השפעת דת מזדא

מאמר זה עוקב אחרי פעילותו של רב בתחומי ההנהגה הדתית על רקע עלייתה של שושלת חדשה לשלטון בפרס, ומתאר בקווים כלליים את המצב הפוליטי-הדתי שנתהווה בבבל בימי פעילותו הציבורית של רב בשנים 247-219, ואת תגובותיו המשוערות של הציבור היהודי בבבל, על יסוד עיון בכמה מדבריו של רב, שנאמרו על ידו בציבור בבבל.

התאוששות היישוב היהודי בדור יבנה : ג. ההנהגה הלאומית לאחר החורבן

שיקום חיי האומה היהודית לאחר החורבן קשור בשמו של רבן יוחנן בן זכאי. רבן יוחנן בן זכאי היה מגדולי חכמי הפרושים בירושלים לפני החורבן ועזב את העיר בזמן המצור. ביבנה, ששימשה מקום ריכוז ליהודים שנכנעו לרומאים, הוא החל להסדיר את הבעיות שהתעוררו בעקבות החורבן. בתקנותיו הוא יצר זיקה למקדש ובמקביל אפשרות לקיום מצוות כמו ברכת כהנים וקידוש החדש גם ללא מקדש.

המזמור על נהרות בבל - ניתוח היסטורי וספרותי

המאמר דן בייחודו של מזמור קל"ז בתהילים וכן בנוסף מתאר את תוכנו ואת משמעו לפי הרקע ההיסטורי לכתיבתו: חורבן ירושלים וגלות בבל.

המחלוקת על קביעת החודש

לימוד המשנה על מחלוקתם של רבן גמליאל ור' יהושע על קביעת החודש

היהודים-הנוצרים

המידע בדף זה עוסק ביהודים-הנוצרים שהיו תלמידיו של ישו (מאות 1-2 לספירה) וראו את עצמם כיהודים לכל דבר. כמו-כן, בדף זה מידע על הצדקה בנצרות הקדומה ועל הברית החדשה וספרי הבשורה (אוונגליון).

החג במקרא וזמן מקודש

חג הפסח במקרא הוא זכר ליציאת מצרים ואין קשר גלוי בינו לבין חקלאות. נוספת לכך העובדה שחגיגת הפסח נעשת בחיפזון בשונה מחגיגת סוכות הנעשית באריכות, הבחנה המבטאת את יחסו המיוחד של חג הפסח לאירוע היסטורי מכונן - יציאת מצרים.

ההבדלים בין התלמוד הבבלי לתלמוד הירושלמי

המאמר מונה את ההבדלים הבסיסיים שבין התלמוד הבבלי לתלמוד הירושלמי.

הדחת רבן גמליאל - בין היסטוריה לאגדה: ב. הסיפור בתלמוד הבבלי - המקורות והרכבם

סיפור הדחתו של רבן גמליאל ומינוי של ר' אלעזר בן עזריה תחתיו, זוכים לבחינות מחודשות. שפירא משווה בין מקבילותיו של הסיפור בתלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי, ומנתח את מקורותיהם. לדעתו, אין בסיפורים אלו, בצורתם הסופית, עדות היסטורית לימי יבנה של תקופת התנאים, אלא לעולם הישיבות ולמתחים פוליטיים וחינוכיים בא"י ובבל במאות השלישית והרביעית לספירה.

אם אין אני לי מי לי - פרשנות

המשפטים הקצרים של הלל - "אם אין אני לי מי לי..." - הם מלאכת מחשבת של צורה ושל תוכן. כך מגלה קריאה במאמרו של פרופ' יונה פרנקל.

אסתר ונשים במקרא

במגילת אסתר הדמות הראשית היא אישה, ומלבדה עוד מספר דמויות נשיות. דף המידע מאפין דמויות אלו על רקע תפקידי הנשים בתקופה שבה נכתבה המגילה.

אסתר: מגילת אסתר כסיפור גולה

מגילת אסתר היא סיפור אודות יהודים החיים בגולה ומטרתה לחזק את הסולדריות הקהילתית ואת הגאווה בהשתיכות לעם היהודי למרות היותו מיעוט. המגילה עושה זאת באמצעות סיפור מרדכי - החצרן היהודי המצליח ובאמצעות אסתר - המגלה אחריות ומצילה את עמה.

ארבעה מינים וגדילתם בארץ ישראל

מאמר בנושא ארבעת המינים.

אישה, מסכה ותחפושת בספרות האגדה של חז"ל

מאמרו של אביגדור שנאן על סיפורי חכמים ומדרשים המספרים על התחפשות של אישה או לאישה. המשותף לכל הסיפורים הללו הוא שהתחפושת היא נשקו של החלש.

דורות האמוראים בארץ ישראל ובבבל

טבלה ובה רשימה של דורות האמוראים בבבל ובארץ ישראל.

מפת אמוראי ארץ ישראל

מפה מתקופת האמוראים המציגה את חכמי ארץ ישראל בתקופת התלמוד ומציגה את מקום פעילותם.

בין המצרים

בתוך הקיץ ישנם 3 שבועות בהם מציינים במסורת ישראל תקופת אבל. זו תקופה שבה יש מנהגים וטקסים הקשורים באירועים קשים שהתרחשו לפני מאות ואלפי שנים אבל הם זכורים ומוזכרים בכל שנה.

במה האמינו אבותינו?

לפי הגישה המסורתית אמונת האבות הייתה מונותאיסטית (אמונה באל אחד) מאמר זה מציג את הטענה כי אמונת האבות לא הייתה אמונת ייחוד (מונותאיזם) וכי אפילו מהמקרא ניתן להסיק זאת. תיאור האבות כמונותאיסטים הוא השלכה של תפיסה דתית מאוחרת על סיפורי ראשית האומה.

מדוע מגילות קומראן לא נכנסו לתנ"ך?

כשקוראים ספר גאוני, צופים בסרט קלאסי, או מאזינים למוסיקה שמימית אופפת אותנו תחושה רומנטית כאילו היצירות הללו נחצבו מעצמן, מאיזה מקור רוחני גבוה יותר. אבל האמת היא שגם יצירות מיתיות לא נוצרו יש מאין, תמיד יש מישהו שחותך פריימים, מסנן רעשי רקע, או עורך החוצה תכנים שאינם תואמים את התפיסה ההגמונית. הנה, קחו לדוגמא את ספר הספרים - התנ"ך.

יוכי ברנדיס - התנ"ך - מיתוס או אמת?

האם דויד המלך היה באמת אהוב ומושלם או דווקא שנוא ומרושע? האם ירבעם בן נבט היה מלך רע או טוב? תלוי את מי שואלים. הרצאה של הסופרת יוכי ברנדיס.

ברית מילה - היהודים באים

סרטם של היהודים באים על ברית המילה - שאלות רבות בדרך מיוחדת

מדרש הלכה

פרשנות הלכתית (להבדיל מאגדתית), המעגנת הלכות, מצוות, של התורה שבעל-פה בתורה שבכתב (חמישה חומשי תורה). מדרשי הלכה נכתבו בעברית בעיקר על ידי חכמי המשנה. הם משובצים בספרות חז"ל לסוגיה וגם כונסו בקבצים מיוחדים.

אדם טובע מטבעות בחותם אחד

המשנה משווה בין אדם בשר ודם להקב"ה: "שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד וכלן דומין זה לזה מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טובע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהם דומה לחברו". מהי אותה טביעת מטבעות שאליה מתייחסת המשנה?

"רפוי": על הרופא בעולם העתיק

סרטון קצר על הרופא בעולם העתיק - מתוך תערוכה במוזיאון

נאום / אליעזר בן יאיר במצדה

נאום אלעזר בן יאיר במצדה לפני שהוא וכל אנשי מצדה התאבדו מתוך ספרו של יוסף בן מתתיהו - מלחמת היהודים

מגילות מדבר יהודה

בראשית ימי המדינה נמצאו מגילות ששכבו במשך כאלפיים שנה במערות במדבר יהודה והסתירו עולם שלם של קהילה שנעלמה ולא נודעה.

ספר היצירה

מעטים הספרים שידוע כל כך מעט עליהם ובכל זאת זכו להשפעה כבירה כל כך כמו "ספר יצירה", שבו כעשרה דפים בלבד. מי אתה, ספר יצירה?

תרגום אונקלוס

התרגום לארמית שזכה לשימוש רב לאורך כל הדורות והיום נמצא בכל החומשים.

תוספתא

החיבור שמשלים ומוסיף על המשנה ולעיתים המקור לחומרים שבה.

ספר היובלים

בימי בית שני רווחה בעם ישראל ספרות מקבילה לספרות המקרא. ספרות זו, שלא התקדשה, נקראה "ספרות חיצונית" – ספרים שנמצאים מחוץ לקנון של ספרי הקודש.

סיפור אמנון ותמר

"איזו היא אהבה התלויה בדבר - זוהי אהבת אמנון ותמר", קריאה בסיפור המקראי על אמנון ותמר (שמואל ב, יג). בהשתתפות: אורי כהן ושירי ארצי.

משה בתיבה

קריאה בסיפור המקראי על משה בתיבה (שמות ב'). בהשתתפות: ארבע ילדות בנות 8-7: טל, אלונה, מיכל ונעמי.

מרד אבשלום

קריאה בסיפור המקראי על מרד אבשלום (שמואל ב, יט). בהשתתפות שלושת המנחים מבית המדרש 'עלמא': אפרת טננבאום, רני יגר ובארי צימרמן.

מות שמשון

קריאה בסיפור על מות שמשון הגיבור (שופטים טז כג-ל). בהשתתפות: תלמידות ביה"ס יסודי מיכל דר, גידי אייזן, נועם ניר ומרים בן שחר.

מות משה

קריאה בתיאור המקראי של מות משה (דברים לד). בהשתתפות: לאה שקדיאל, ד"ר אילנה פרדס.

מגדל בבל

קריאה בסיפור המקראי על מגדל בבל (בראשית יא, א-ט). בהשתתפות: המפקחת הראשית על לימודי התנ"ך תמר שילה וסופר הילדים והנוער ושדרן קול-ישראל יצחק נוי.

לא יחדל אביון מהארץ

קריאה בספר דברים טו ז-יב. בהשתתפות: הפרשן חיים ברעם וראש ישיבת ההסדר פתח תקווה הרב יובל שרלו.

כבשת הרש

קריאה בסיפור המקראי על נתן הנביא, דוד המלך ומשל "כבשת הרש". משתתפים: המרצה להיסטוריה יהודית, ד"ר רחל פרוידנטל, והמרצה לפילוסופיה, ד"ר גדי פרודובסקי.

ומשה הכה על הסלע

קריאה בסיפור על הכאת הסלע (במדבר כ, א-יג). בהשתתפות: יאיר לפיד והעיתונאי חנוך דאום.

העורב והיונה (מסיפור המבול)

קריאה בסיפור המקראי על שליחותם של העורב והיונה בעת המבול (בראשית ח, ו-יד). משתתפים: המחזאי אלי ליפשיץ והמורה לתנ"ך, מאירה הכהן.

מדרש הלכה

מדרשי ההלכה אוצרים בתוכם עולם שלם של פרשנות שתכליתו לשמור על זיקה מתמדת בין ההלכה שהתפתחה לאורך הדורות לבין ספר הספרים.

תלמוד ירושלמי

דפי התלמוד מאגדים דיונים, ויכוחים ואירועים בני מאות שנים ובאופן פלאי הדף האילם לא נטל מהם את חיותם אלא להיפך, הוא החייה אותם שוב ושוב לאורך הדורות.

מסכת אבות

מבוא על מסכת אבות.

תלמוד בבלי

דפי התלמוד הבבלי מאגדים דיונים, ויכוחים ואירועים בני מאות שנים ובאופן פלאי הדף האילם לא נטל מהם את חיותם אלא להיפך, הוא החייה אותם שוב ושוב לאורך הדורות.

הגדה של פסח - קריאה לשינוי בהתנהגות

קריאה מחודשת בהגדה של פסח בהשתתפות אורחים שעוסקים בקטעים נבחרים מתוך הטקסט המיתי.

דוד ובת שבע

קריאה בסיפור המקראי על דוד ובת שבע (שמואל ב, יא, ב-ט). משתתפים: הבדרן דודו טופז והמומחה לדיני משפחה עו"ד בני דון-יחיא.

בת יפתח

קריאה בסיפור על בת יפתח (ספר שופטים יא לד-מ). בהשתתפות: שלוש תלמידות בית הספר התיכון 'פלך' בירושלים נוגה, שירה וסיגל.

אשת חיל

קריאה בשיר 'אשת חיל'. בהשתתפות: ראש התכנית ללימודי נשים באונ' ת"א - ד"ר רוני הלפרין, ואחלמה פרץ.

ארבעה נכנסו לפרדס (הגדה תלמודית)

קריאה בסיפור התלמודי "ארבעה נכנסו לפרדס" (תלמוד בבלי חגיגה ב' ב'). משתתפים: הזמר אהוד בנאי, המשורר מירון איזקסון וחוקרת הקבלה ד"ר מלילה הלנר.

קדיש (מתוך הסידור)

תפילת הקדיש מוכר לכל ישראלי מטקסי האזכרה הממלכתיים - מה מקורו?

המשנה

מהי המשנה? מדוע היא הועלתה על הכתב? ומדוע טקסט עתיק כל כך עדיין רלוונטי לימינו?

מקורן ומשמעותן של שבת, שמיטה ויובל

השבת, השמיטה והיובל הם מוסדות קדומים של השבתת פעילות מבוססת מועדים שנהגו כבר בימי הבית הראשון

שופטים

מנהיגי עם ישראל – כמה מהם משפיעים וכריזמטיים, ובהם דבורה השופטת-הנביאה. השופטים פעלו בתקופה שבין ההתנחלות בארץ לתחילת המלוכה והעניקו לספר שופטים את שמו.

השנה בלוח העברי - ולמניין השטרות

השנה בלוח העברי מציינת את מניין השנים שעברו לפי המסורת מבריאת העולם, והיא מצוינת באותיות (כל אות מציינת מספר). מניין השטרות הוא לוח עברי שנהג בעת העתיקה ושימש לשטרות מסחריים ומשפטיים.

אברהם ושרה - במקרא ובספרות חז"ל

ילדותו של אברהם - במדרשי חז"ל, שרה בארמונות פרעה ואבימלך וניסיונותיו של אברהם להציל את סדום - בספר בראשית.

תַנָאִים

חכמי ארץ ישראל – חכמי ההלכה והאגדה (מאות 1 – 3 לספירה), שעסקו בתורה שבעל פה ויצרו את המשנה.

שמעון בר יוחאי

מגדולי תלמידיו של רבי עקיבא. מחכמי המשנה שהקימו את המרכז הרוחני באושא שבגליל אחרי כישלון מרד בר כוכבא. לפי המסורת, כתב את ספר הזוהר. נפטר בל"ג בעומר ונקבר במירון. מקובלי צפת במאה ה-16 הנהיגו את ההילולה על קברו בליל ל"ג בעומר.

שמעון בר כוכבא

מנהיג צבאי ומדיני של המרד ברומאים (המאה ה-2 לספירה). תעודות ואיגרות ששלח ללוחמיו התגלו במערות מדבר יהודה. מותו של בר כוכבא (135 לספירה) ונפילת ביתר ציינו את כישלון המרד.

שאול המלך - הבגד והחנית

החנית והבגד ייצגו את שלטונו וסמכותו של שאול המלך. החנית ייצגה את כוחו כמו גם את חולשתו, בעיקר ביחסיו עם דויד. הבגד השלם ייצג את מלכות שאול, וקריעתו סימלה גם את אובדן השלטון וגם את הקרע ביחסו עם שמואל הנביא.

שבט יהודה

השבט שמוצאו בבן הרביעי של יעקב ולאה. עלייתו של שבט יהודה הייתה בימי דויד, שהקים את הממלכה המאוחדת וקבע את ירושלים לבירתו. שבט יהודה, שממלכתו נותרה לאחר חורבן ממלכת ישראל, נתן לעם היהודי את שמו.

שבט יוסף

השבט שמוצאו ביוסף, בנם הראשון של רחל ויעקב, שהתפצל לשני שבטים, בני יוסף: אפרים ומנשה. לאחר התפלגות המלוכה קיבלה ממלכת ישראל גם אתה הכינוי "בית יוסף".

שבטי ישראל

12 בני יעקב-ישראל, שהיו במצרים ל-12 שבטים. המסגרת השבטית נחלשה בימי הממלכה המאוחדת (דויד ושלמה) והתבטלה עם חורבן ממלכת ישראל. אך גם בימינו 12 שבטי ישראל הם סמל לאחדותה של החברה הישראלית – ולרבגוניותה.

שאול המלך

המלך הראשון בישראל, שנבחר למלוכה על ידי ה' בעקבות בקשת העם. מצביא ולוחם, שהקריב את חייו למען עמו, ועם זאת סבל מתחושת רדיפה קשה. חייו של שאול ומותו בשדה הקרב מציגים דמות טרגית של מנהיג.

רבקה אמנו

השנייה בארבע אימהות האומה, אשתו של יצחק ואמם של התאומים יעקב ועשיו. מתוארת כאישה "יפת תואר" ונדיבה, יוזמת ודעתנית, שפעלה באופן עצמאי (גם ללא שיתוף בעלה).

רות המואבייה

אחת משתי הנשים שהתנ"ך הקדיש ספר לדמותה ולקורותיה - מגילת רות. רות המואבייה דבקה בחמותה נעמי, בעם ישראל ובערכיו וזכתה – למרות מוצאה המואבי - להיות סבתא-רבתא לדויד מלך ישראל.

רחל אמנו

אשתו האהובה של יעקב, השלישית באימהות האומה ואחותה של לאה, האם הרביעית. רחל מתה בלידת בנימין, נקברה בבית לחם, והייתה לסמל האישה-האֵם, שליוותה את עם ישראל בצאתו לגלות.

רבי עקיבא

אחד ממנהיגי היישוב היהודי בתקופת הרומאים (המאה ה-2 לספירה). "אבי המשנה", שהשאיר אחריו מורשת רוחנית ותורנית גדולה. נמנה עם תומכיו הנלהבים של מרד בר כוכבא, שבמהלכו הוצא להורג.

רבי יוחנן (בר נפחא)

מחכמי ארץ ישראל במאה השלישית לספירה. אחד האמוראים המרכזיים של התלמוד הירושלמי והתלמוד הבבלי.

קריעת ים סוף ושירת הים

הנס ששהתרחש לאחר יציאת מצרים, כשבני ישראל חנו לחוף ים סוף. פרעה רדף אחריהם, והם היו לכודים בין הים ובין פרעה וצבאו. בזכות נס קריעת ים סוף עברו בני ישראל בתוך הים ביבשה, והמצרים טבעו בים. משה ובני ישראל אמרו שירה, היא שירת הים, והנשים הצטרפו לשירה בתופים ובמחולות.

פילגש בגבעה

סיפור מקראי על התעללות באישה שהפכה למלחמת אחים

פרשנות המקרא הקדומה

התנ"ך – הטקסט העברי הראשון והמקודש של עם ישראל – הוא טקסט חתום שאין לשנותו. מכאן הצורך לתווך את תכניו כבר בדורות קדומים באמצעות הפרשנות לסוגיה, מפרשנות פנים-מקראית, דרך תרגומי מקרא קדומים (עם ביאור) ועד פרשנות חז"ל המדרשית.

עשרת הרוגי מלכות

עשרה מחכמי ישראל (המאה ה-2 לספירה) שסירבו לקבל עליהם את גזירות השמד של הרומאים ומתו בייסורים על קידוש השם.

עיר מקלט

לפי חוקי המקרא, נועדה עיר המקלט לרוצח בשגגה (לא במזיד, לא בכוונה תחילה) כדי להצילו מנקמת דם של משפחת הנרצח. הרוצח שהה בעיר המקלט עד להעמדתו לדין.

התנחלות שבטי ישראל

התיישבותם של שבטי ישראל בארץ - מרביתה בעבר הירדן המערבי ומקצתה בעבר הירדן המזרחי – כמתואר בספר יהושע.

מתקופת השופטים לתקופת המלוכה

השופטים היו מנהיגים זמניים ששלח ה' להושיע את ישראל בעתות צרה (לאחר מות יהושע). בסוף ימי השופט האחרון, שמואל הנביא, תבע העם שלטון של מלך – ושאול נבחר לתפקיד.

מעמד הר סיני (במקרא)

התגלות ה' לעיני כל ישראל - גברים נשים וטף, שעמדו סביב ההר, כמתואר בספר שמות. במעמד הר סיני שמעו בני ישראל את עשרת הדיברות וקיבלו את התורה, הכוללת ייעודים מיוחדים לעם ישראל לצד בשורה כלל-אנושית.

מעמד הר סיני בספרות חז"ל וימי הביניים

מדרשי חז"ל על מעמד הר סיני עוסקים בהיבטים שונים של האירוע שלא נזכרים במקרא: העיתוי, בחירת הר סיני, בחירת מקבל התורה ועוד. בספרות ימי הביניים שימש המעמד הוכחה לאמיתותה של דת ישראל והתפרש גם כנקודת מפנה ביחס העם אל משה כנביא ה'.

ממלכת פרס

הממלכה הגדולה ביותר בעולם העתיק במאות 4-6 לפני הספירה. שליטי פרס דגלו בסובלנות דתית ותרבותית ואפשרו לגולים, ובהם גולי יהודה, לחזור לארצם ולבנות את בית מקדשם.

מִשְׁנָה

היצירה ההלכתית הראשונה שנכתבה אחרי התורה שבכתב - בארץ ישראל. המשנה מבוססת על דברים שנמסרו בעל פה מדור לדור, עד שהועלו על הכתב ונערכו בידי רבי יהודה הנשיא בשנת 220 לספירה (בערך).

מי מריבה

המים שמשה הוציא מן הסלע בעקבות ההאשמה של בני ישראל על שהעלה אותם ממצרים והביא אותם למדבר. האירוע הסתיים בעונש חמור לשני המנהיגים, משה ואהרן.

מלכות אבימלך בשכם

מלכותו של אבימלך בן גדעון (שופטים ט), שאחרי מות אביו הרג את אחיו ותפס את המלוכה בשכם למשך שנתיים.

מגילות מדבר יהודה

אלפי קטעים מכתבי יד מימי הבית השני, ובהם חלקים מספרי התנ"ך וספר ישעיהו שנשמר כמעט בשלימותו. המגילות נשתמרו כאלפיים שנה במערות במדבר יהודה ותרמו רבות לחקר המקרא, תולדות ישראל והנצרות הקדומה.

מדרש אגדה

פרשנות יצירתית לפסוקי המקרא - וגם: שֵם כולל לספרים המאגדים פרשנות זו לתנ"ך ("מדרש רבה"). מדרשי האגדה משמשים יסוד מרכזי בפרשנות המקרא המסורתית ומוסיפים לה "לחלוחית של שירה".

מדרש רבה

שם כולל לספרים של מדרשי אגדה קדומים לחמשת חומשי תורה ולחמש מגילות. התגבשו בעיקר בארץ ישראל, שונים מבחינת המבנה וזמן העריכה, ונמנים עם המדרשים המקובלים עד היום.

לאה אמנו

הרביעית בארבע האימהות ואחותה של האם השלישית, רחל. הייתה אישתו של יעקב - תחילה במרמה, במקום רחל, ולאחר מכן לצידה. האישה הדחויה שזכתה כפיצוי בפוריות ובבנים, והייתה שותפה ביצירת עם ישראל.

ירחי כלה

ישראל במצרים - רקע היסטורי

יציאת מצרים לא תועדה במקורות חוץ-מקראיים, ועם זאת המסורת על אירוע זה (ועל השעבוד שקדם לו) היא אבן פינה באמונה היהודית, ויש בה קווים היסטוריים מהימנים כפי שעולה ממקורות מצריים.

יהושע בן נון

תלמידו ויורשו של משה רבנו כמנהיג בהשראת האל, שהכניס את בני ישראל לארץ המובטחת ובכך (ועוד). המשיך וביסס את משימתו של משה.

חלום יעקב

ביציאתו מן הארץ לחרן חלם יעקב חלום ב"מקום" שבו שכב לישון. בחלומו ראה סולם שניצב על הארץ וראשו בשמים, ועליו ניצב ה', שהבטיח ליעקב גם את הארץ וגם ברכה לשמירה אישית.

חנינא בן דוסא

תנא, חכם המשנה, בן דורו ותלמידו של ר' יוחנן בן זכאי (המאה ה-1 לספירה). במשנה מצוטט רבות בענייני מוסר.

הגר

שפחתה של שרה ואימו של ישמעאל בן אברהם. לפי דרישת שרה, גורשה עם בנה לאחר הולדת יצחק, אך זכתה לראות בהתגשמות עתידו של ישמעאל, כהבטחת האל לאברהם.

גלות בבל

הגלייתם של תושבי יהודה לבבל בעקבות כיבוש יהודה וחורבן בית המקדש הראשון בידי נבוכדנאצר מלך בבל. גלות בבל נמשכה כ-50 שנה והסתיימה רשמית עם כיבוש בבל בידי כורש מלך פרס.

יעקב אבינו

השלישי באבות האומה. בנם של יצחק ורבקה, אחיו התאום של עשיו ואבי 12 שבט ישראל. קורותיו מתוארים באריכות בספר בראשית, ועמדו בסימן המאבק עם אחיו התאום. מתקופת חז"ל ועד לעת החדשה, יעקב הוא התגלמות וסמל של עם ישראל כולו.

הכרזת כורש

הכרזתו של כורש מלך פרס בשנת 538 לפני הספירה בעניין שיבת הגולים לירושלים ובנייתו מחדש של בית המקדש, כחלק ממדיניותו הסובלנית כלפי העמים והדתות שבממלכתו. ההכרזה איפשרה את שיבת ציון, והיא מציינת את ראשית ימי הבית השני.

החתונה במקרא ובמקורות חז"ל

במקרא אין תיאורים של טקס החתונה, אך יש מידע על תהליך הבחירה של בן או בת זוג, כגון בחירת בת זוג ליצחק אבינו. במקורות חז"ל עוצבו נוהלי האירוסין והנישואין וגם טקס החופה ומשתה החתונה.

דור המדבר

יוצאי מצרים (פרט לשניים) שעשו את כל הדרך במדבר עד לארץ ישראל – אך לא היו ראויים להיכנס אליה בגלל חטאם: תלונותיהם על היציאה ממצרים ועל העדפת המוות במצרים או במדבר. תלונתם נעשתה עונשם, ונגזר עליהם למות במדבר.

מרד בר כוכבא

המרד נגד הרומאים (132 – 135 לספירה) בהנהגת שמעון בר כוכבא. המרד פרץ בירושלים והתפשט ליהודה, אך דוכא באכזריות וגרם לחורבן והרס קשים יותר מאילו של המרד הגדול. היה זה ניסיון ההתקוממות האחרון של יהודים נגד שלטון זר בארץ ישראל – עד לימינו.

ביטויים ופניני לשון מסיפור שאול המלך

התלמוד הירושלמי

חיבור שנוצר בארץ ישראל במאות ה 4-3 ומבוסס על פרשנות של המשנה ותכנים נוספים שנוספו על ידי החכמים בני התקופה שמכונים אמוראים.

תלמוד בבלי

החיבור שאוסף את יצירתם של חכמים בני המאות 5-3 בבבל בהלכה, באגדה ובמדרש.

זלפה

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה כג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה יח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה יד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה טז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: למסכת אבות פרק ה משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה א

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה טז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה טו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה י

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה כה

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ה

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה כו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה כב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה טו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה כד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה כא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה יט

פירוש למסכת אבות

כרובים - במקרא

למלאכים המכונים במקרא כרובים יש תפקידים שונים במסורת היהודית.

יציאת מצרים

אירוע מכונן בתולדות עם ישראל, פרק מרכזי בסיפור התגבשותו. השעבוד במצרים והיציאה ממנה מסבירים מצוות רבות בתורה, ובהן השבת והחגים, לצד מצוות חברתיות העוסקות ביחס לנזקקים (ובהם הגֵר).

דויד המלך

דויד בן ישי, רועה מבית לחם, גיבור חיל שהיטיב לנגן ונבחר למלך ישראל. הקים את הממלכה המאוחדת (מאה 10 לפנה"ס), קבע את ירושלים כבירתה וקיבל הבטחה אלוהית שמלכותו תישמר לשושלתו עד עולם. זכה באהבת העם, אך לא ידע שלווה ונחת בחייו.

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה יא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ה

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ה משנה ב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה כ

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ה

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה א

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה כג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה כא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה כב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה כ

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה טז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה י

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה כא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה כ

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה טז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה י

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ה

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ד

פירוש למסכת אבות

חנוכה והמקבים בציונות ובמדינת ישראל

התנועה הציונית שצמחה בסוף המאה ה-19 חיפשה סמלים והשראה מן ההיסטוריה היהודית, ומצאה אותם בחג החנוכה ובמקבים. מאבקם המוצלח ביוונים והקמת מדינת החשמונאים שימשו דגם לתפיסה לאומית חילונית, ללא מרכיב הנס המסורתי של חג החנוכה.

יהודה הנשיא

האישיות החשובה ביותר בדורו (המאות 2 – 3 לספירה) ודמות מפתח בתולדות ישראל בזכות מפעלו הגדול – כינוס המשנה ועריכתה. מנהיג רוחני-דתי ומדיני ליהודי הארץ והתפוצות. קשריו עם שלטונות רומי סייעו לשיפור מצבם של יהודי הארץ. טיפח את שימור השפה העברית.

חז"ל

היהודים-הנוצרים

תלמידיו ותלמידי-תלמידיו של ישו במאות 2-1 לספירה, ובהם 12 השליחים, שהיו יהודים והמשיכו להגדיר עצמם כיהודים. הדגישו את חשיבות הטבילה והטהרה ואת מצוות הצדקה עד כדי הערצת העוני וחיי סיגוף.

הדלקת נרות בחנוכה: מוסיפים - או מפחיתים?

כמה נרות מדליקים בערב הראשון של חנוכה – וכמה באחרון? אם התשובה נראית ברורה – מסתבר שפעם היא הייתה נושא למחלוקת.

בית הלל ובית שמאי

שתי שיטות, אסכולות, שייסדו תלמידיהם של שני חכמי המשנה, הִלֵל ושמאי. בית הלל מייצג גישה הנוטה להקל בהלכה, ובית שמאי – גישה מחמירה או קפדנית יותר.

ארמית

שפה שמית שהייתה בשימוש במזרח הקדום בעת העתיקה. במשך כאלף שנה שימשה (לצד העברית) כשפת היהודים, ובה נכתבו ספרי עזרא ודניאל, התלמודים (הבבלי והירושלמי) ועוד. הכתב העברי שבו אנחנו משתמשים היום התפתח מן הכתב הארמי והחליף את הכתב העברי הקדום.

ארמים

שבטים שחיו במזרח התיכון בעת העתיקה, ולפי התנ"ך – הם, כמו בני ישראל, צאצאיו של שֵם, בן נח. בין ממלכת ארם לממלכת ישראל שררו יחסי עוינות ומלחמה. וכמו ממלכת ישראל (להבדיל מממלכת יהודה), ירדה ארם מבימת ההיסטוריה עם כיבושה בידי אשור (המאה ה-8 לפני הספירה).

אליהו הנביא

ניבא בימי אחאב ואחזיה, מלכי ישראל, ומתואר במקרא כקנאי לה' שלָחַם בפולחן האלילי ובעוולות מוסריות. חז"ל העניקו לו דמות חדשה של זקן רחום, המשולב בטקסים המסורתיים - ברית מילה, ליל הסדר ועוד.

אברהם וישמעאל - במדרשי חז"ל

לפי חז"ל, היה גירוש ישמעאל אחד מעשרת הניסיונות של אברהם. מדרשי אגדה מרחיבים בתיאור הקושי של אברהם להיפרד מבנו ומדגישים את המשך הקשר ביניהם, כולל ביקורי אברהם אצל ישמעאל.

אברהם אבינו

הראשון משלושת אבות האומה, נולד באוּר כשדים והלך בצו ה' אל ארץ לא נודעת (כנען). אברהם במקרא הוא בחיר ה' ואוהבו, וייחודו בייעודו - לעשות צדק ומשפט. במקורות חז"ל עוצבה דמותו כאבי המאמינים באל אחד.

ישמעאל

בנם של אברהם והגר, שפחת שרה, ואחיו-למחצה של יצחק. אברהם נאלץ לגרשו בצו האל, שהבטיח לאברהם כי גם ישמעאל יבורך. ואכן ישמעאל היה אב ל-12 נשיאים ונחשב לאבי האומה הערבית.

ספר צוואות בני יעקב

ספר חיצוני (לתנ"ך) המציג את צוואותיהם של 12 בני יעקב, שבטי ישראל.

ייני

פייטן ארץ ישראלי בן המאה השישי לספירה.

תקופת השופטים

תקופת הביניים בין כיבוש הארץ והמלכת מלך על ישראל. בתקופה זו מתוארים במקרא גיבורים שניצחו קרבות מקומיים.

תקופת המשנה והתלמוד

תקופה בהיסטוריה היהודית מהעת העתיקה שבה נוצרה מרבית התורה שבעל פה מהתקופה הקלאסית. בתקופה זו שבין חורבן לגלות התרחשו אירועים חשובים ומשמעותיים בחיי העם.

תקופת הזוגות

תקופה שבה זוגות של חכמים עמדו בראש הסנהדרין בימי ממלכת החשמונאים.

תקופת הבית השני

התקופה ההיסטורית שהתרחשה מעליית עם ישראל מגלות בבל ועד לחורבן הבית בשנת 70 לספירה. תקופה בה יש התרחשויות רבות מאוד סביב השלטון בארץ ישראל והתפתחות עם ישראל בתקופה זו.

תקופת הבית הראשון

תקופה היסטורית מקראית שבה מתוארת התקופה בה חיו עם ישראל בארץ ישראל. התקופה מתאפיינת ברובה בשתי מלכויות האחד בדרום - יהודה והשניה בצפון – ישראל.

תקופת האבות

התקופה עליה מסופרים סיפורי האבות בספר בראשית

דורות התנאים

תקופת התנאים מתחלקת לחמשה דורות שכל אחד למד מקודמו.

תוספתא

חיבור מתקופת התנאים שמכיל הלכות וסיפורים שלא נכנסו למשנה. התוספתא מהווה את אחד החיבורים המשמעותיים ביותר בספרות היהודית.

שמשון

דמות מקראית מספר שופטים המתייחסת בכוחה הרב שנעלם כששערו סופר.

שמאי הזקן

עמיתו ובר הפלוגתא של הלל הזקן, וסגנו כנשיא הסנהדרין. זכה לכינויו "הזקן" בשל חוכמתו ומעמדו. יליד ירושלים ובן למשפחה מיוחסת. בניגוד להלל, היו פסיקותיו בהלכה מחמירות, ובעיקר קפדניות, ונשתמרו כאסכולת "בית שמאי".

ראש הגולה

רבן גמליאל (דיבנה)

חכם בן המאה השניה לספירה שימש כנשיא הסנהדרין ובתפקיד זה שיקם את העם לאחר חורבן בית ראשון.

רבן

נחמיה בן חכליה

ממנהיגי העם בעת העליה לארץ ישראל אחרי חורבן בית ראשון.

כנסת הגדולה

המוסד בעל הסמכות הדתית העליונה שראשיתו בימי שיבת ציון והמשכו בימי החשמונאים. כנסת הגדולה נזכרת במשנה כחולייה בשרשרת מסירת התורה, ולפי המסורת מנתה 120 חכמים. הכנסת של ימינו (על 120 חבריה) נקראת על שם כנסת הגדולה.

ירבעם בן נבט

המלך הראשון של ממלכת ישראל כמסופר בספרי מלכים ודברי הימים.

יוחנן בן זכאי

רבם של כל ישראל בשלהי ימי הבית השני ואחריו. מנהיג מפוכח וריאליסט שצפה את תוצאות המרד והחורבן, השכיל לצאת מירושלים הנצורה ולהגיע ליבנה, ושם החל בשיקום ובשימור הקיום היהודי, למרות אובדן העצמאות המדינית, בית המקדש וירושלים.

יבוסים

אחד מהעמים שהמקרא מתאר שהתגוררו בארץ כנען בזמן כיבושה על ידי עם ישראל.

שומרון

עיר הבירה של ממלכת ישראל מהמאה ה-9 לפני הספירה.

רחבעם בן שלמה

בנו של שלמה המלך, הראשון למלכים שמלך רק על ממלכת יהודה.

עשרת הניסיונות של אברהם

תיאור חייו של אברהם דרך 10 אירועים בספר בראשית.

עגל הזהב

סיפור מקראי בו עם ישראל בונה פסל מיד לאחר קבלת התורה.

ספרי מקבים

ארבעה ספרים חיצוניים (לתנ"ך) הנקראים גם "ספרי חשמונאים". מקבים א ומקבים ב מתארים את מרד החשמונאים ואת מלחמותיהם ביוונים ובעמים השכנים. שלושה ספרי מקבים נכתבו ביוונית; רק מקבים א נכתב בעברית, אך הגיע לידינו בתרגום ליוונית.

ספרים חיצוניים

ספרים שנכתבו בידי יהודים בימי הבית השני אך לא נכללו בתנ"ך. הם הגיעו לידינו בתרגום לשפות אחרות באמצעות הכנסיות הנוצריות. יש בהם הקשורים לסיפורי התנ"ך, ויש (לדוגמה: ספרי מקבים) העוסקים בנושאים אחרים.

משפט שלמה

אירוע הממחיש את חוכמת שלמה, שבו נדרש המלך להכריע בין שתי גרסאות ולקבוע, מי משתי הנשים הזונות היא אמו של התינוק שנותר בחיים.

מרד קֹרַח ועדתו

אירוע מקראי בו נבחנה מנהיגותו של משה במרד שאורגן על ידי קבוצת נשיאים.

משה רבנו (במקרא)

נביא ה' והמנהיג של עם ישראל, נולד כשבני ישראל היו עבדים במצרים. מתואר בתורה כמי שהוציא את בני ישראל ממצרים, הביא אותם למעמד הר סיני, קיבל את התורה והובילם לארץ המובטחת – אך לא נכנס אליה. זכה לקרבת אלוהים שאין דומה לה במקרא - אך גם חטא ונענש.

אורים ותומים

חלק מבגדי הכוהן הגדול, שבאמצעותם היה מַפְנֶה שאלות לה' ומקבל מענה.

שרה אימנו

הראשונה והבכירה בארבע אימהות האומה, אישתו של אברהם ואימו של יצחק, שסבלה מעקרות ורק לעת זקנה ילדה בן יורש. מדרשי חז"ל מתארים אותה לא רק כאשת אברהם אלא גם כשותפתו להפצת האמונה באל אחד וליצירת אומה חדשה.

שלמה המלך

בנם של דויד המלך ובת שבע (המאה ה-10 לפנה"ס) והמלך האחרון של הממלכה המאוחדת. מתואר כבעל חוכמה נדירה שזכה לבנות את בית המקדש. מלכותו הייתה תקופת שיא של שגשוג ושלום, אך לאחר מותו התפלגה הממלכה בגלל חטאיו.

תורה - חמישה חומשי תורה

החלק הראשון מתוך ספר הספרים. הספר מתאר את קורותיו של עם מבריאת העולם ועד לכניסה לארץ ישראל. ובתוך זה מצוות, שירה ודברים נוספים.

רבי מאיר

מחכמי המשנה ותלמידו של רבי עקיבא (המאה ה-2 לספירה), שהגיע למעמד מרכזי בהנהגה היהודית בארץ ישראל. נוסח המשנה שלו היה הבסיס לעריכת שישה סדרי משנה.

שמעון בן שטח

מנהיג רוחני בולט בארץ ישראל בימי החשמונאים (המאה ה-1 לפני הספירה). התפרסם בדקדקנותו המשפטית ובתקנותיו, ובהן חינוך חובה לילדים. לפי המסורת, היה אחיה של המלכה שלומציון, ולאחר מות בעלה, סייע לה בהנהגת המדינה.

לוחות הברית

2 הלוחות של על פי המקרא נכתבו בהם עשרת הדיברות.

לוח גזר

"לוח השנה" העתיק ביותר (המאה ה-10 לפני הספירה) שהתגלה בארץ בתל גזר (ליד רמלה). בלוח נזכרים חודשים מסוימים בקשר לעבודות החקלאות העונתיות, ומכאן כינויו - "לוח האיכר".

כתובת השילוח ונִקְבַּת השילוח

כתובת שהתגלתה בשנת 1880 ומתעדת את סיום מפעל המים של נקבת השילוח בימי חזקיהו מלך יהודה (המאה 7-8 לפני הספירה). הנקבה נועדה להוביל את מי נחל הגיחון, שהיה אז מחוץ לחומת ירושלים, אל תוך העיר בזמן המצור האשורי.

ל"ג בעומר

ל"ג בעומר חל ב-י"ח באייר, והוא מספר סידורי (ולא תאריך): היום ה-33 (ל"ג) מתוך 49 ימי ספירת העומר. בימינו הוא בעיקר חג המדורות, זכר למרד בר-כוכבא (המאה ה-2 לספירה) ולמנהג של מקובלי צפת (המאה ה-16), המקיימים הילולה על קברו של שמעון בר-יוחאי.

ישיבות סורא ופומבדיתא

שתי הישיבות העיקריות, "האוניברסיטאות של עם ישראל", מרכזי ההנהגה בבבל (המאות 3 – 11), שבהן פעלו גדולי האמוראים ועסקו בכינוס התלמוד הבבלי ובעריכתו.

יצחק אבינו

השני באבות האומה. הבן הנכסף שנולד לאברהם ולשרה לעת זקנת. אח-למחצה של ישמעאל ודמות פסיבית שעיקר תפקידה היה לבסס את מורשת אברהם כאבי האומה. במסורת היהודית, בתפילות ובספרות העברית החדשה מודגש אפיונו כבן הנעקד.

יפתח הגלעדי - ובת יפתח

מנהיג במתקופת השופטים שנזכר בגלל העלאת בתו לעולה.

יהדות התפוצות בתקופת הבית השני

קהילות היהודים שחיו בתקופת הבית השני מחוץ לארץ ישראל

יאשיהו המלך

מלך יהודה במאה השביעית לפני הספירה.

הדרשה בציבור בתקופת חז"ל

בתחילת ימי הבית השני הייתה הדרשה חלק מהוראת התורה ומצוותיה. בהמשך, בעיקר לאחר חורבן הבית השני, קיבלה הדרשה אופי עממי ואגדי והייתה צמודה לקריאה בציבור של פרשת השבוע.

ברוך בן נריה בן מחסיה

שימש כסופר של הנביא ירמיהו, היה מזכירו ואיש סודו.

אלישע הנביא

ניבא בימיהם של יהורם, יהוא יהואחז ויהואש, מלכי ישראל. נבחר לתלמידו וממשיכו של אליהו הנביא.

אחאב בן עמרי

מלך על ישראל במאה ה-9 לפני הספירה. בראשית מלכותו הוצג באור שלילי ביותר אך בהמשך נראה שחזר בתשובה. בימיו נהנתה ממלכת ישראל מפריחה ושגשוג.

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יח

פירוש למסכת אבות

דבורה הנביאה

נביאה שהייתה גם שופטת (אחרי אהוד בן גרא) – מינוי בלתי שגרתי בעולם המקרא הגברי. נראה שבזכות היותה נביאה התמנתה לשופטת והייתה למנהיגת העם בימי השופטים, גם בזמן שלום וגם בעת מלחמה.

סיפור המרגלים

הסיפור על 12 נציגי השבטים שקיבלו ממשה רבנו הנחיות לאסוף מידע על ארץ כנען לקראת הכניסה אליה. 10 מתוכם חזרו עם הערכה פסימית, התסיסו את העם, וכעונש - לא זכו (הם ובני דורם) להיכנס לארץ.

מלחמת עמלק

מלחמה שהתרחשה זמן קצר לאחר יציאת מצרים. עמלק תקף את העורף החלש של בני ישראל וקרא תיגר על אלוהי ישראל, ואלוהים
התחייב למחות את זכר עמלק.

מרים הנביאה

אחותם של משה רבנו ושל אהרן הכוהן הגדול. נמנית בתורה עם שלוש הנשים שהצילו את משה בינקותו. בספרי תרי עשר היא נזכרת כאחת משלושת המנהיגים שהוציאו את בני ישראל ממצרים, ובמדרשי חז"ל היא מתוארת כמנהיגה בזכות עצמה.

משיח

המלך המושיע שיבוא באחרית הימים ויגאל את עם ישראל. נזכר בספרות הבתר-מקראית, ובעיקר בספרות חז"ל. ביאת המשיח לעתיד לבוא היא אחד מעיקרי האמונה שקבע רמב"ם.

מרד החשמונאים

המרד ביוונים שפרץ ביהודה בשנת 167 לפני הספירה בהנהגת מתתיהו החשמונאי. שלוש שנים לאחר מכן, בחודש כסליו (164 לפני הספירה) כבש בנו יהודה המכבי את ירושלים, החזיר ליהודה את ריבונותה, הביא להקמת מדינת החשמונאים והבטיח את המשך קיומם של היהודים והיהדות.

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה י

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה טו

פירוש למסכת אבות

שמואל (האמורא)

מגדולי חכמי התלמוד הבבלי במאה ה-2

רבא

מחכמי התלמוד הבבלי במאה ה-4

רב אשי

מחכמי התלמוד הבבלי ועורכיו.

רב - רב אבא בר איבו

מהחכמים החשובים ביותר בתלמוד הבבלי.

בית המקדש הראשון

בית המקדש הראשון נבנה על הר המוריה בידי שלמה המלך במאה ה -10 לפני הספירה, שימש בית קבוע לארון הברית, והיה מיועד לעבודת האלוהים.

נבואה

גילוי רצון אלוהים לאנשים שבהם בחר ועליהם השרה את רוחו. אבי הנביאים היה משה רבנו, שלא קם כמוהו בישראל. הנבואה בישראל התקיימה דורות רבים, עד לתחילת ימי הבית השני. אך נראה שגם בימינו יש המבקשים את הנבואה כתיקון ליחיד ולחברה.

עזרא הסופר

אחד ממנהיגי שיבת ציון, שעלה לירושלים עם סמכויות הנהגה ושיפוט רשמיות שקיבל מידי מלך פרס. פעל לביסוס ירושלים ויהודה על פי התורה וחוקיה, ולפי חז"ל נחשב למשה (רבנו) שני.

מיכל בת שאול

בתו של שאול המלך ואישתו (הראשונה) של דויד המלך, שהתאהבה בו בצעירותו כשבא לנגן לפני אביה. יחסיה עם דויד היו מורכבים, גם בגלל העוינות של אביה לדויד. המקרא מספר עליה מעט, אך מציין את העובדה הטרגית, שלא היה לה ילד "עד יום מותה".

מדינת החשמונאים

התקיימה כמאה שנה (140 – 37 לפני הספירה) בהנהגת בית חשמונאי. העניקה לעם היהודי עוצמה דמוגרפית, תרבותית ודתית שאפשרה לו להוסיף ולהתקיים כאומה גם אחרי נפילתה.

טו בשבט

טו בשבט – יום אכילת הפירות, חג הנטיעות, חג שמירת הטבע. מתי ואיך זה התחיל?

גזרות הדת של אנטיוכוס

גזירות דת חסרות תקדים נגד היהודים והיהדות (168 – 167 לפני הספירה), שלא רק אסרו על היהודים לקיים מצוות - אלא כפו עליהם לעבור על איסורי תורה, ובהם האיסור על עבודה זרה.

עלייה לרגל לירושלים

המצווה לעלות לירושלים ולבית המקדש שלוש פעמים בשנה, בשלוש רגלים – פסח, שבועות וסוכות – כמתואר בספר תהלים ואחר כך – במקורות חז"ל ובחיבורים היטוריוגרפיים מימי בית המקדש השני. גם בימינו נוהגים לעלות לירושלים בשלוש רגלים.

ספרי הכתובים

החלק השלישי של ספרי התנ"ך, ובו 11 ספרים (ספרי אמ"ת, חמש מגילות, דניאל, עזרא ונחמיה, דברי הימים), שנכתבו לפי המסורת ברוח הקודש עד לסוף ימי פרס (תקופת הבית השני).

ספרות ההיכלות והמרכבה

חיבורים מיסטיים קדומים (המאות 2 - 7 לספירה) שנכתבו בעברית ובארמית ועוסקים בבריאת העולם, ובעיקר בתיאור העולמות העליונים והנהגת האל את העולם, האדם וההיסטוריה.

ספר יצירה

חיבור מיסטי קדום וקצר מאוד, שנכתב בארץ ישראל (בעברית). מאחר שהבריאה הייתה במאמר האל, מנסה הספר לחשוף את רזי יצירת העולם תוך התבססות על 22 אותיות הא"ב (והמספרים 1 - 10).

קבלה וקבלה מעשית

הזרם הרעיוני המרכזי במיסטיקה היהודית, שהגיע לשיאו בספרד במאה ה-13 (ספר הזוהר). הקבלה שאפה לחשוף את סודות התורה, ונועדה רק לבקיאים בחוכמת הנסתר. לצד הקבלה העיונית התפתחה הקבלה המעשית.

שיבת ציון

שיבתם של גולי יהודה מבבל לציון, לירושלים, בעקבות הכרזת כורש (538 לפני הספירה). שיבת ציון הייתה אירוע היסטורי תקדימי - גם בתולדות עם ישראל וגם בהיסטוריה האנושית כולה.

תרגום השבעים

תרגום של התנ"ך ליוונית, שראשיתו בתרגום עתיק של התורה ליוונית (המאה ה-3 לפנה"ס). נחשב למשפיע ביותר מבין תרגומי התנ"ך ליוונית וכנראה נועד ליהודים דוברי יוונית שלא ידעו עברית.

ספרי דניאל, עזרא ונחמיה, דברי הימים

שלושת ספרי הכתובים האחרונים והמאוחרים ביותר המסיימים את התנ"ך: דניאל, עזרא ונחמיה (הכתובים בעברית ובארמית) ודברי הימים. ספרי דניאל, עזרא ונחמיה מתארים דמויות ואירועים מהכרזת כורש ואילך. ספר דברי הימים עוסק בעיקר בהיסטוריה של עם ישראל מימי המלוכה ועד הכרזת כורש.

ספרי אמ"ת - איוב, משלי ותהלים

שלושת הספרים הראשונים - איוב, משלי, תהלים - הפותחים את קובץ הכתובים בתנ"ך. שלושתם כתובים בסגנון שירי, אך הספרים איוב ומשלי שייכים לספרות החוכמה ואילו תהלים הוא ספר מזמורים.

ספרות יהודית הלניסטית

ספרות שנכתבה ביוונית בתפוצה ההלניסטית בימי הבית השני, וכללה ספרי היסטוריה ופילוסופיה, יצירות ספרות ותרגומים. היצירה המוקדמת והמשפיעה ביותר הייתה תרגום התורה ליוונית – תרגום השבעים.

אפוקליפסה

מילה יוונית שפירושה התגלות, והיא מגדירה את ספרות המיסתורין שנכתבה בימי הבית השני לאחר סיום הנבואה בישראל. העיסוק באפוקליפסה מצוי בספרים החיצוניים אך לא בתנ"ך (פרט לכמה פרקים בספר דניאל).

...

חזקיהו המלך

מלך יהודה במאה השביעית לפני הספירה.

חוני הַמְעַגֵל

מחכמי המשנה בימי החשמונאים (המאה ה-1 לפני הספירה), שנודע בזכות כוח תפילותיו, והידועה שבהם – התפילה לגשמי ברכה בזמן בצורת, כשהוא עומד בתוך מעגל שממנו לא זז עד שתפילתו התקבלה.

חוכמת שלמה

התכונה הבולטת ביותר בדמותו של שלמה המלך. מתת אֵל שביקש וקיבל לאחר המלכתו: "לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא הָיָה לְפָנֶיךָ - וְאַחֲרֶיךָ לֹא יָקוּם כָּמוֹךָ ."

התנ"ך בחינוך היהודי

מקומו של התנ"ך בחינוך היהודי לאורך הדורות

הכוהן הגדול והכוהנים במקרא

החליצה במקרא

לפי חוקי התורה, כאשר אדם נפטר ללא בנים – חובה על אחיו לשאת את אלמנתו כדי להקים זרע והמשכיות למת. אם האח מסרב למלא חובה זו ולהתחתן עם אלמנת אחיו – מתקיים טקס חליצה.

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ב

פירוש למסכת אבות

פירוש אביגדור שנאן : אבות פרק ב משנה ח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה יח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה יז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה טו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה יד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה יג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה יב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה יא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ח

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ה

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה א

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ג משנה ב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה טו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה יא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ו

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ג

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה ב

פירוש למסכת אבות

בית הכנסת בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס

בית כנסת בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס שבסוריה. נבנה ונחרב במאה ה-3 לספירה אך כמה מקירותיו המצוירים, יחידים מסוגם ששרדו מן העת העתיקה, נחשפו בתחילת המאה ה-20.

גֵר - וגֵר צדק

במקרא לא היה למושג "גֵר" תוכן דתי. גר היה מי שעזב את ארץ מולדתו ועבר לגור בארץ אחרת. התורה מקפידה במיוחד על היחס לגר - "כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". גֵר צדק הוא מושג מלשון חז"ל המתכוון למי שאינו יהודי (או יהודייה) והחליט להצטרף לעם ישראל.

גדעון בן יואש

השופט הרביעי שבחר ה' להושיע את בני ישראל מיד המדיינים. תחילה ניסה לטעון שאינו מתאים לתפקיד באומרו: "אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי", ואולם מלחמתו במדיינים הייתה מופת לתעוזה, וקריאתו לשלוש מאות לוחמיו - "מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּעֲשׂוּ" - נבחרה לסיסמת בית הספר לקצונה של צה"ל.

ברכת יצחק לבניו

יצחק העיוור ביקש לברך את עשיו בכורו לפני מותו, אך יעקב ואימו רבקה הטעו אותו לחשוב שעשיו הוא העומד לפניו, וכך זכה יעקב בברכה שנועדה לבן הבכור. כשהתגלתה התרמית, בירך יצחק גם את עשיו בברכה פחותה מזו שנועדה לו תחילה.

ברוריה

אשתו של רבי מאיר (המאה ה-2 לספירה) ואחת הנשים היחידות הנזכרות במקורות חז"ל בזכות אישיותה ובזכות בקיאותה בהלכה. השתתפה בדיוני חכמים ונודעה כבעלת רגישות מוסרית גבוהה.

בנות צלפחד

לצלפחד לא היו בנים אלא בנות בלבד. אחרי מותו ביקשו הבנות לרשת אותו – בניגוד לחוק שהיה קיים, שרק בנים זכאים לכך. מסופר שמשה הביא את טענותיהן לפני ה', ובעקבות מקרה זה נקבע חוק ירושה חדש, שבהיעדר בנים, זכאיות הבנות לרשת את האב.

בלק, בלעם והאתון

בלעם - שהיה ספק נביא ספק קוסם - רוכב על אתונו אל בלק מלך מואב שמבקש ממנו לקלל את בני ישראל. כשבלעם אינו מבין מדוע נעצרה, אלוהים מעניק לאתון יכולת דיבור, והיא מדברת עם אדונה בלשון בני אדם.

אביגדור שנאן: אבות פרק ב משנה א

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה ז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יג

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק ד משנה יז

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יב

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה יא

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ט

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ח

פירוש למסכת אבות

בית המקדש השני

נבנה בירושלים בימי שיבת ציון (המאה ה-6 לפני הספירה), בעקבות הכרזת כורש. בימי הורדוס המלך (המאה ה-1 לפני הספירה) היה לאחד המבנים המפוארים במזרח. נחרב בידי הרומאים במהלך המרד הגדול (70 לספירה).

בית המקדש הראשון - תיאור המבנה

מתיאורי בית המקדש הראשון במלכים ובדברי הימים עולה שהיה זה מבנה מלבני ארוך ובו שלושה חללים: אולם כניסה, היכל (קודש) ודביר – קודש הקודשים. על פי המסופר, היה אורכו של בית המקדש הראשון כ-30 מטר, רוחבו כ-10 מטר, וגובהו כ-15 מטר.

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה ד

פירוש למסכת אבות

אביגדור שנאן: אבות פרק א משנה א

פירוש למסכת אבות

ארץ ישראל בתנ"ך

ארץ ישראל בגבולותיה המקראיים (הרחבים והמצומצמים), וכפי שהיא מוצגת במחשבת המקרא: הארץ המובטחת לעם ישראל "לַאֲחֻזַּת עוֹלָם" - בתנאי שישמרו על אורח חיים מוסרי ודתי, הכולל צדק ומשפט.

אמוראים

כינוי לחכמים שפעלו בבבל ובארץ ישראל במאות 5-3 לספירה ויצרו את התלמודים הבבלי והירושלמי.

אלישע בן אבויה

מחכמי המשנה, תלמידו של רבי עקיבא ורבו של רבי מאיר (המאה ה-2 לספירה). מחשובי החכמים בדורו ובעל השפעה, שבחר להתפקר ולעזוב את היהדות (ומכאן כינויו - "האַחֵר").

אהוד בן גרא

השופט השני שהנהיג את ישראל בתקופת השופטים, התנקש במלך מואב, ובזכותו הכניעו בני ישראל את המואבים.

האַם (חנה) ושבעת בניה

בספר מקבים ב מסופר על שבעה אחים שנאלצו - בפקודת המלך אנטיוכוס אפיפנס - לעבור על איסורי היהדות. כל אחד מהם סירב, והוצא להורג בנוכחות אימו.

ספר הַיוֹבְלִים

ספר חיצוני (לתנ"ך), ובו מתוארים האירועים שקרו מבריאת העולם ועד יציאת מצרים, תוך חלוקתם למחזורים של 50 שנה (יובל) - ומכאן שמו.

העומר - וספירת העומר

מהי ספירת העומר? ועל שם מה נקבעה?

אביי

מחכמי התלמוד הבבלי, זכה במעמד מיוחד לצד רבא "כאחד משני העמודים שהתלמוד עומד עליהם".